Hej!

Jag behöver lite hjälp att klura ut ett problem med en tröskel. Jag är långt ifrån en hantverkare, och har egentligen tummen mitt i handen, men förra året lyckades jag att "Forrest Gump:a" mig genom detta projekt: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/225881-dorrhal-i-icke-barande-vagg.html

Det som återstår nu är tröskeln som fortfarande inte är klar. Problemet är att betongen under golvet är så porös att pluggarna bara snurrar så det går inte att skruva fast golvbiten. Jag har heller inte en bra lösning på skarvara så det inte ser konstigt ut. Därav min vädjan om hjälp.

Så här ser det ut:
IMG_1847.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1849.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur kan jag fixa detta på bästa sätt? Flytspackla och därefter försöka skriva fast igen? De färdiga dörrlisterna jag hittat hos Bauhaus/Hornbach är för smala för att täcka hela golvet. Tacksam för alla förslag.

Tack på förhand!
-Filip
 
Sätta lister på kanterna som trycker ner tröskeln?
 
Köp ett bredare ekämne som går ut lite på båda golven.
Limma el borra nya hål givetvis.
Alt typ en bredare handikapptröskelplatta i alu.
 
Skaffa riktiga trekantiga plugg för lättbetong.
(Antar att porös betong är lättbetong? De trekantiga pluggen är det enda som funkar i lättbetong, och då ska man nog ändå inte försöka dra skruvarna alltför hårt.)
 
smiler skrev:
Köp ett bredare ekämne som går ut lite på båda golven.
Limma el borra nya hål givetvis.
Alt typ en bredare handikapptröskelplatta i alu.
Jag har varit och kollat på Bauhaus och Hornbach men där har de inte så breda ekplankor. Isf skulle jag behöva köpa två st och det kommer se väldigt märkligt ut :/
 
sir_daniel skrev:
Sätta lister på kanterna som trycker ner tröskeln?
Fast om jag inte kan fästa tröskeln hur ska jag fästa listerna på tröskeln? :/
 
Oldboy skrev:
Skaffa riktiga trekantiga plugg för lättbetong.
(Antar att porös betong är lättbetong? De trekantiga pluggen är det enda som funkar i lättbetong, och då ska man nog ändå inte försöka dra skruvarna alltför hårt.)
Jag har ingen aning om det är lättbetong - enda jag kan säga att det är poröst. Huset är från 1939. Men trekantiga plugg kanske funkar...ska undersöka saken.
 
Nog svårt att få till kliniskt med tanke på att kablarna som går där kanske ska gå att komma åt i framtiden?

Jag skulle nog limmat en bit trä lika stor som din nuvarande tröskel mot betongen med t.ex. PL400 och med tanke på den vita dörrposten slipat och målat till en vit tröskel (lika bred som dörrposten) av hyvlat virke som täcker båda skarvarna. Denna skulle jag sedan skruvat ner den i den underliggande träbiten så att jag vid behov kan skruva upp tröskeln och komma åt kablarna.

Borra hålen för skruvarna en bra bit ner i betongen, så att hela skruven får plats, den fäster ändå i underliggande träbit. Se alltid till att försänka skruvhål i trösklar med en försänkare, annars blir strumpkontot hårt belastat ;)
 
hhaha jag har och en fråga om tröskel:) men det startar ja en egen tråd, när det börjar bli aktuellt:)
 
Fäster listerna i väggen (där borde de fästa) och samtidigt se till att pressar ned tröskeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.