Hej,

Jag bor idag i ett hus som ej har telefon men vi har begärt offert för detta så att vi kan få bredband. Det finns idag ett rör vid telestolpen som är oranget som kan vara telerör men vi har ingen aning vart den slutar så vi funderar på att dra ett nytt rör. Hur bör man resonera då man drar röret? Vart o huset bör den gå in?

Tacksam för hjälp.

MVH
MO
 
Har du ett rör ifrån telestolpen in mot huset så skulle jag kolla i fasadmätarskåpet om du har sådant, då standard är att dra in det där.
Brukar finnas en låda i skåpet för tele.

Har du inget sådant eller dyl om inte vet var det nuvarande röret slutar och lägger ner ett nytt så står det dig fritt att gå in med kabeln var du vill.

Har du tänkt att dra trådat nätverk i huset så bör ju detta utgå ifrån en central kopplingspunkt. Dit ska ju även telefontråden gå.

Har du kollat så att du inte har någon lokal fiberförening att ansluta dig till?
Installationskostnaden bör vara typ lika.
 
Det finns ett skåp i tvättstugan som jag bifogar bild på. Borde vara där men ser inget inkommande :/ kommer ju bara ha adsl så trådlöst får duga. Fiber tyvärr inte aktuellt närmaste tiden /:
IMG_20150106_190030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara ganska nytt hus. Då borde det oranga röret komma upp i fasadmätarskåpet. Sedan borde det gå ett vprör/flexslang från fasadmätarskåpet till mediaskåpet
 
Det är byggt 2011 så är rätt nytt. Skall lista ut vad som är fasadskåp och hoppas röret går upp där så slipper man dra och så småningom kan nyttja mediaskåpet. De som bott här innan har gjort lite skumma lösningar mes bla parabol så man är osäkert hur vissa saker är gjorda.
 
Blir inte mer klok. Just tagit bild på fasadskåpet och där verkar det ej fnnas draget men säkert vita rören till mediaboxen. Bifogar bild.
IMG_20150106_204639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nere till höger är nog ett av rören för tele, att det inte är orange är nog inte något att hänga upp sig på.

Protte
 
Det skulle ju kunna vara ett telerör nere i höger men varför jag reagerar på färgen är ju för den börjar vid tomten som orange, annars måste man ju ha lagt annat rör i. Funderar hur jag skall ta reda på detta.
 
Då är antagligen änden på det orangea röret antagligen nere vid sockeln under mätarskåpet, kanske inne i väggen.
 
Tackar för infon Demmpa, får se om jag ian öppna och se om så är fallet. Isåfall får jag fundera hur jag löser det hela.
 
Stoppa i en Dragfjäder i det orange röret och se var den kommer fram. Man kan prova med tryckluft eller dammsugare också.
Elektrikern som satt upp det skåpet åker inte och skaffar ett orange rör för tele, han skarvar på med vad som finns till hands. (Vita VP rör/slang)

Inkommande el är troligen inte draget i gula rör, utan vad elektrikern har till hands.


Protte
 
Visst ser det ut som en stump 4 eller 8 ledare nere till höger också. Troligen går den till mediaskåpet vilket indikerar att man har förberett för inkommande tele på nått sätt.
 
Ställ damsugaren på utblås på lägsta , eller om du kan blås i röret och be någon känna på andra sidan det krävs inte mycket, känner man draget så vet du att det är rätt.
Det kanske även funkar med en cykelpump, och att något håller ett tunt papper över typ en ruta toapapper, det borde synas att det rör sig i draget.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.