Hej
Vi bor i ett trähus från 1944 med kallvind och självdrag. Idag var jag uppe och mätte fukthalten i takstolarna och i själva innertaket (vanlig träspont).

Jag mätte med en vanlig enkel fuktmätare som man sticker in i träet. Fukthalten låg på mellan 10% som lägst och 16% som högst. Det var nollgradigt vid mättillfället. Jag har för mig mig att man ska kompensera för temperaturen, stämmer det? Om jag förstått det rätt ska man lägga på 1,6% per 10 grader under 20 grader. I så fall så skulle den egentliga fukthalten i det fuktigaste virket ligga på ca 19%. Stämmer detta? Är det så man räknar?

Om så är fallet undrar jag om 19-20% fuktkvot är för högt och något jag ska åtgärda, t ex genom att installera en s k "trygghetsvakten"?

På tre mindre områden (½-1 kvadratmeter vardera) såg jag vad som liknar en tunn hinna av vitmögel. Måste detta tas bort fysiskt eller kan det få sitta kvar och "självdö"?

Vänliga hälsningar,
Andreas
 
andeholm skrev:
Hej
Vi bor i ett trähus från 1944 med kallvind och självdrag. Idag var jag uppe och mätte fukthalten i takstolarna och i själva innertaket (vanlig träspont).

Jag mätte med en vanlig enkel fuktmätare som man sticker in i träet. Fukthalten låg på mellan 10% som lägst och 16% som högst. Det var nollgradigt vid mättillfället. Jag har för mig mig att man ska kompensera för temperaturen, stämmer det? Om jag förstått det rätt ska man lägga på 1,6% per 10 grader under 20 grader. I så fall så skulle den egentliga fukthalten i det fuktigaste virket ligga på ca 19%. Stämmer detta? Är det så man räknar?

Om så är fallet undrar jag om 19-20% fuktkvot är för högt och något jag ska åtgärda, t ex genom att installera en s k "trygghetsvakten"?

På tre mindre områden (½-1 kvadratmeter vardera) såg jag vad som liknar en tunn hinna av vitmögel. Måste detta tas bort fysiskt eller kan det få sitta kvar och "självdö"?

Vänliga hälsningar,
Andreas
Det kan vara hur fuktigt som helst, vid den temperaturen växer inget mögel.
Häng upp en hygrometer när sommaren kommer , och titta till den så att du inte har mer än 60% när det är över 15c på vinden. Gör vettiga åtgärder i så fall, dvs ventilera mer, eller ventilera mindre, de flesta börjar förespråka mindre sista åren. Se till att ditt tak är tätt, fundera på ångspärr mot varma sidan om du inte har det idag.
Trygghetsvakten är båg enligt mig, rätt ventilation+tätt tak+diffspärr är en melodi som fungerar.
 
  • Gilla
andeholm
  • Laddar…
Tack Martenw!
Vad menar du med "tätt tak"? Menar du bara uppifrån eller menar du även att ventiler vid nock och luftinsläpp nere vid takfoten också ska täppas igen? Med "varma sidan" antar jag att du menar nedåt mot våningen under där vi har normal rumstemperatur eller...?

Vänliga hälsningar,
Andreas
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.