Vill bygga en sånhär virkeshylla:
https://www.youtube.com/watch?v=_V4MJyrAG9w

Jag har en hylla redan av en annan design i trä och den funkar men den var mycket mera komplex att bygga, och denna gång vill jag göra en hylla med mycket mindre mellanrum och många nivåer. Med en stor hylla har jag mär det blir ganska råddigt där uppe och man har svårt att få tag i det man vill ha.

Så denna design av rör skulle sitta riktigt bra. Men var får man tag i passande rör till bra priser? Biltema hade inget då jag sökte deras webbplats och det jag sett lokalt tycker jag har varit ganska dyrt, 100kr + för kanske en 2 meters rörbit, nästan 200kr för grövre storlekar. Jag tycker det är ganska dyrt för rör iaf...
 
Jag köpte 50cm bordsben på Hornbach när jag gjorde en stege, finns i olika färger och längder.
50 cm vit kostade runt 35:-
Har inte koll på rörtjockleken men jag kan mäta om det är intressant.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åk förbi en skrothandlare eller kolla i skrotcontainern på återvinningsstationen :)
 
Kolla med rörmokaren, dom river ut gamla rör och ersätter med nya....
 
Remne skrev:
Kolla med rörmokaren, dom river ut gamla rör och ersätter med nya....
Om det är kopparrör du menar så får nog ts slita dom ur näven på rörkrökarna.
Skrotpengarna är en bra extrainkomst.
 
Peter2400 skrev:
Om det är kopparrör du menar så får nog ts slita dom ur näven på rörkrökarna.
Skrotpengarna är en bra extrainkomst.
Jag menade de gamla järnrören...de i koppar är nog precis som du säger lite värde i.....
 
Rinkabyrör.se
 
galvade järnrör är ganska billiga.
 
Jag hittade nog rör, det var så att jag gjorde det för komplicerat, kollade dom stora kedjorna i stan och där var det skralt eller dyrt (10 euro för 2 meter).

Sådär sist åkte jag till det lokala stället som ligger nära mig (bor ute på landet) och dom hade rör i rätt storlek till 10 euro / 6 meter och dom kapade dom i 1,20 meters bitar åt mig så det blev lättare att få hem, 1,20 för jag kapar dom till 40cm så blir det inget svinn.

Så ett slag för småhandlarn på landet, bättre service, bättre pris, och närmare beläget.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Är inne på samma lösning och undrar vad du köpte för rör (typ, diameter och godstjocklek)?
 
Jag tog 19mm stålrör, väggtjockleken var 1,5mm, det är grövre än vad som användes i videon, dom borde ha varit 18mm med 1,2mm tjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.