Hej.
Jag har ett Visonic Powermaster Complete larm hemma med en trådlös utomhussiren MCS-710.
Den går på batteri, som enligt specen ska hålla i cirka 3 år vid normal användning, men efter några stycken fellarm så är det redan slut efter ett halvår. Ett nytt kostar cirka 400 kr och det har jag inte lust att ha som en löpande kostnad.

Därför skulle jag vilka sätta en transformator till den istället, vilket borde vara en enkel sak. Men jag får inte det att fungera. Batteriet är på 3.6 V, men det står inte hur många ampere som krävs.

Har testat med en 3.7 V transformator 0,3 A, då skickade den ett sabotagelarm, men sen helt död.

Testade då med en större transformator 4 A, som kan ställas i 3 V och 4,5 V. Har testat både och då går den igång, men den får ett konstigt elektronisk ljud som inte försvinner.

Har försökt Google massor efter hur man ska göra, men hittar inget. Det finns en annan modell MCS-700 som är gjord för transformator, men känns trist att lägga 2000 kr på den när jag har en som borde gå ett modda.

Har ni några tips? Vad gör jag för fel?

Manual MCS-710: http://www.visonic.com/Data/Uploads/MCS_710_Installer_Guide_Eng_DE5421-7.pdf

MVH
/Joakim
 
Är tanken att du ska ha både batteri och extern matning eller ersätter du batteriet?

Enbart extern matning borde fungera ungefär som du skriver. Se bara till att de strömförsörjningar du har hittat är med stabiliserad likspänning ut. Sen skulle jag inte rekommendera att köra högre spänning än originalbatteriet, man vet inte vilka marginaler som finns. Du kan skatta strömförbrukningen om du vet vilken kapacitet batteriet har och hur länge den kan gå på det.
 
Tanken är att ersätta batteriet. Behöver inget backup-batteri anser jag, då jag har en siren till på annat ställe.

Det är lite svårt att uppskatta amperen, då det enda jag har att gå på är 13000 Mah räcker i "3 år vid normalt bruk" och då är det stor skillnad på när det tjuter och lyser och när den inte gör det ;)

Hur vet man om det är stabiliserad likspänning eller ej?
 
Jag tror man kan anta att det mesta går åt när den faktiskt tutar. Så hur många gånger falsklarmade det innan batteriet tog slut? 10 ggr? 5 min per gång? Det blir en grov uppskattning oavsett. Och du är säker på att du fick med rätt antal nollor där? Det är ett ganska stort batteri.

Hur man vet om det är stabiliserad likspänning...tja...man tar ett foto på märkplåten och klistrar in här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.