Hej

Vi bor i ett nybyggt hus där jag tvivlar på att allt är fackmannamässigt utfört. En del av huset har en utbyggnad med snedtak men inne är taket plant och gipsat (liten toalett och badrum) Nu när kylan kommit har jag märkt att det är ganska kallt i detta område. Trots att golvvärmen ger lika mycket värme som i övriga rum. Således började jag mäta med ir picka i innertaket och fann att tempen ligger på 9- 14 grader beroende på var jag mäter. Tar jag ir spottarna i taket så ser jag ju att jag har ett stort hålrum upp till isoleringen 0- 1m beroende på var. Och här drar det kallt kan jag lova. Gör man så här? Ska jag ha en m3 luft ovanför gipset på en liten toalett? Det ska vara 400mm lösull och det är möjligt att det är ... Men varför då så kallt???
 
S
finns nackdelar med lösull, och det är att man inte ser hur det är isolerat. det vara in sprutat rätt mängd i kubik men vara tunnt på många ställen.
isolering kanske saknas i väggen eller bristande tätning.
du borde kunna hör av dig till som byggde huset. hur gammalt är huset?
 
Nybyggt. 2014-6 . Väggarna i Leca 400mm utan isolering.
 
S
tysken skrev:
Nybyggt. 2014-6 . Väggarna i Leca 400mm utan isolering.
bara leca block? inte isoleca eller liknande?
vet du vad det är förutom leca? på utsida och insidan
 
400mm Leca NC block med sto puts utvändigt och 10mm sprutgips insida.
 
S
jag skulle kolla dom som byggde huset.
 
Jo det har jag ju gjort såklart! De kommer att öppna och kolla m kamera och lampa. Min fråga var mest om man rent byggnadsmässigt gör så att det är stort tomrum ovanför gipset!!
 
S
tysken skrev:
Jo det har jag ju gjort såklart! De kommer att öppna och kolla m kamera och lampa. Min fråga var mest om man rent byggnadsmässigt gör så att det är stort tomrum ovanför gipset!!
så klart inte !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.