Hej!

Håller på med renovering av ett hus från 1898. Huset har elinstallationer från alla årtionden verkar det som, kulo fritt i väggar och i rör, ståldosor och rör, stora delar utan skyddsjord. Detta ska åtgärdas.
Sitter nu och funderar kring hur jag ska styra upp anläggningen. Arbetar med elunderhåll på en tung industri till vardags och har därför lite dålig vana av villainstallationer. Jag har ingen behörighet och har inte funderat så långt som vem som ska utföra arbetet eller när, vill mest ha lite input för att få det som jag vill ha det och ha lite föraning om hur mycket jobb som krävs.

Till och börja med så ska gängsäkringscentralen bytas till normcentral med JFB.
Har 2 st Hager Gamma 213 centraler som jag kom över efter en rivning på jobbet, en är tänkt till värmesystemet, LLVP acktank cirkpumpar hydrofor och sådant.
Den andra känns lite klen för bostaden i övrigt? 26moduler på 7 rum med 2 badrum och stort kök?

Lika så så finns några 400v radiatorer som ska återanvändas på plan 2. Hur gör man bäst där?
Tidigare satt en dedikerad gängsäkringscentral för detta, enklast verkar att återanvända denna, avsäkras via värmesystemets central eller direkt på huvudsäkringar? det senare behöver en jfb klart.

Om man sätter 2 centraler bredvid varandra är det ok att vidarekoppla från den första eller måste man ha fördelningsplintar?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning
 
Jag är ingen elektriker, men du tänker väl ha centralerna på samma plats och varför ska du återanvända dized-centralen om du bygger om så radikalt?
 
Beror lite på hur man kan lösa det med 400v distributionen. Alla rör för elradiatorer kommet ut på samma ställe ur väggen och den centralen finns. Alternativen är väl egentligen behålla diazeden eller integrera i en ny större central för bostaden med separata säkringar eller mata ut i en låda med plintar som man kan koppla i. Det rör sig om 4 element i 3 olika rum.
 
Kan inte elvärmen få plats i central 2 tillsammans med värmesystemet, LLVP acktank cirkpumpar hydrofor och sådant? En trepolig dvärg räcker till värmen, plus 2 platser för en brytare för elvärmen. Då blir det 21 modulplatser kvar vilket borde ge lite marginal om inte allt ovan inkl cirkpumpen är trefasig...

Om man gör en enkel grupplan för resten av huset hamnar man på
- 3-4 grupper till köket, DM, Micro, uttag, kyl/frys.
- 1 trefas till häll & ugn.
- 3-4 grupper till övriga 6 rum.
- nåt häftigt bubbelbad?
- nån golvvärme kanske?
- Tvåfas till VVB?
- Två grupper till tvätt.
- 2 grupper utomhus inkl motorvärmare
- altan, infra?
Med HB och två JFBer hamnar vi på 27-30 modulplatser, så en 313 istället för 213 skulle sitta fint. Det går säkert att banka lite på denna fördelningsplan, men det är ju alltid bra med reservplatser.

Att blanda normcentral och gammal diazed bredvid varandra kanske inte är så snyggt, men det går. Dessutom vore det bra med en JFB för den gamla centralen även om det kanske inte krävs.

Om man sätter 2 centraler bredvid varandra är det ok att vidarekoppla från den första eller måste man ha fördelningsplintar?
Det är dåligt med detaljerade krav i reglerna, och de kräver ingen fördelningsplint i detta fall. Dock finns allmänna regler om väl utfört arbete etc så du bör hitta en lösning som fungerar. Normkomponenter som JFB har bra hissklämmor som utan vidare sväljer 2xRK6 så det kan betraktas som en godkänd fördelningsplint. Ska man in med 3xRK6 börjar det bli tveksamt. Även tveksamt tycker jag om antalet överkopplingar i serie börjar bli många, typ 3 eller fler. Har man plats är en fördelningsplint är ett bra val alla gånger.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Kan inte elvärmen få plats i central 2 tillsammans med värmesystemet, LLVP acktank cirkpumpar hydrofor och sådant?
Jo absolut så går det nog för sig. Men utloppens placering i väggen gör att det blir knasigt med placeringar. Trepolig dvärg var min första tanke men fick för mig att det inte var tillåtet med flera ledare på samma klämma på dvärgarna?
Är det ok så är saken biff.

Ju mer jag tänker så börjar det luta åt en stor central för bostaden, 3 eller 418 och avsätta den 213 som blir över till garaget istället. ska ju finnas plats till lite automatik och annat din-godis i centralen.
Skulle vilja sektionera lite med JFBs med, allmän ytor, kök/badrum, ute.
En fundering är personskyddsautomater på kylfrys? vettigt eller överkurs? har nämligen några sådana med.
 
Det där med flera ledare under samma klämma är en återkommande fråga. Det är synd att det inte finns en fungerande verksamhet inom branschen som kan klarlägga sådana frågor.
- Det fanns ett förbud mot detta, men det var på den riktigt gamla diazedtiden med en naken skruvskalle som plint. Trots det förekommer det att besiktningsmän slår ned på detta även i moderna centraler, på oklara grunder.
- Visst, det ska vara ordning och reda - en säkring ska mata en utgående grupp, men för den skull tycker jag inte man kan anmärka på att värmegrupper råkar ha flera utgående ledningar från centralen.
- Sedan ska givetvis tillverkaren tillåta flera ledare, och detta är inte heller speciellt tydligt.
Erfarenhetsmässigt är det inga problem med detta bara man tänker sig för och gör en bra anslutning.

En egen PSA för kyl/frys brukar de flesta dissa här på forumet, medan några hejar på. Inte fel, men tänk på att du säkert gärna vill upptäcka att PSAn har löst, så lite mer strategisk belysning etc kan va bra att lägga på samma. Sedan brukar inte kyl/frys i sig lösa en JFB så det finns ingen anledning att skydda resten av huset mot kyl/frys. Med detta sagt anser alltså jag att det är bättre att skydda kyl/frys från de grupper som riskerar att lösa en JFB som uttag utomhus, värme etc.
 
Det finns ju i dag säkringar som i alla fall har två anslutningar för två utgående ledningar på samma säkring. Sedan kan man ju (även om det kanske inte är riktigt efter boken) skarva utgående ledningar med tex en Wago, men som Bosse skrev är det knappast nått problem med flera trådar under en hissklämma bara man inte slarvar.
 
Har sett många sådana exempel så jag vet ju att det fungerar i praktiken, om man gör rätt såklart. Blanda FK och EK på samma brukar kunna ge lite värme. Men det är ju lite annan standard på indstrierna.

Har funderat igenom lite framtida planer och det lutar åt att 418 också blir trångt. Funderar att slänga upp kopplingslåda modell stor som man kan bygga i, driftrummet ligger frånskilt från bostadsutrymmet så utseende är lite sekundärt.
Men händer det något så är det väl CE det faller på antar jag?
 
Driftrum? - nu är du väl ändå lite miljöskadad :)

Vad skulle hända som har med CE-märkning att göra? En platsbyggd central i en bostad behöver inte CE-märkas, men de ingående komponenterna (produkterna) ska givetvis vara CE-märkta.
 
Hihi. Hade jag haft tid till det hade det stått ett procesställverk där.

Tänkte om olyckan är framme. Och det framgår att centralen inte är ce-märkt.
Om det blir en försäkringstvist pga det.
Men om det inte finns några hinder för det så känns det som kopplingsskåp är det jag ska köra på.
 
Men vänta lite nu. Kopplingsskåp? Pratar vi då typ ett Rittal-skåp stående på golvet med inbyggd belysning och ventilation, typ som används inom industrin? Eller menar du en vanlig normkapsling? Det är ju helt rätt som du säger att ta till i överkant när det gäller storlek på centralkapsling men det beror lite på vad du tänkt utöka med framöver. En typ Hager gamma 3x18 med dörr i plast eller plåt kanske är tillräckligt? Behöver du mer plats så kika på Hagers FW serie som funkar bra om man behöver mer plats. Är det knx du vill satsa på så kanske ett skåp från Eldon är att rekommendera om du inte trivs med de "korta" din-skenorna i FW skåpen. I en vanlig villa utan knx men med ett gäng JFB och nån PSA så klarar du dig antagligen med en 3 eller 4x18 som nämnts tidigare i tråden.
 
Jo precis ett sådant. Lika bra att ta i ordentligt från början. Någon typ av automation kommer jag stoppa in. Det är lite det som "framtidsbehovet" innefattar. Har dock inte satt mig in i knx eller om det blir openhab/zwave implementering. Kollade på fw kapslingar men de blir ganska dyra i jämförelse med skrotpris på skåp.
 
nu har det hänt lite granna. Det i blir vilket fall undercentral för "nya delen" dvs säga nya badrummet entre kök matsal. Och en hager 318 har fått ersätta diazeden.

Planerar nu för rör dragning för spottar och dylikt. Tanken är att köra led spottar och placera donen centralt för det blir ganska många.
Frågan är då för att hämta in brytarstatus ska man göra konventionellt? Ett rör per grupp brun och tändtråd och eller är det ok att köra 20 rör och flera trådar i samma?
Vi pratar alltså impulsstyrningen till donen.

Tack på förhand
 
Det handlar alltså om 230 V? Som utgångspunkt har man ett rör per grupp. Det ska normalt räcka att bryta en (1) säkring för att göra en dosa strömlös. Så kan du göra styrningen som en enda grupp går det bra med en fas och många tändtrådar.
 
Mjo inbillande mig att det var en egen krets på push ingången. Men noterade nu att det är en fas man skickar in. Då för det bli konventionellt. Effektmässigt ska jag ju klara kök och matsal på en grupp men frågan är sektionering. Hur gör man vid led installationer idag? Kommer bli 6-8 don på dom 2 ytorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.