Hej

Relativt ung i livet och som radhusägare och har alltså inte superbra erfarenhet av något egentligen. Även oerfaren här så om det finns liknande trådar så har jag inte hittat något liknande.

Köpte ett hus med dokumenterad markradon, långtidsmätning nyligen gjord och visade 320.

Har haft två firmor hos mig, varav en föreslog installation av frånluftsfläktar i badrummen som komplement till friskluftsventiler och radonsug. Denna firma har jag på gränsen avfärdat eftersom frånluft enligt de flesta utsagor förvärrar problemet om det är markradon.

Den andra firman gav radonsug som förslag direkt samt tätningar och montage av plastväggar mot grannarnas grunder. Denna firma känns bra och priset var helt ok. De lämnade materialgaranti på 2 år, men svarade inte på frågan om garanti på utfört arbete. Fråga nummer 1: Ska jag kräva det eller täcks det av materialgaranti då det främst är materialet som borde vara problemet om något inte fungerar?

Fråga 2: Ska man ta in en oberoende besiktningsman för förbesiktning samt efterbesiktning eller är det onödigt?

Tacksam för expertsvar till okunnig/
mart1go
 
Använd hantverkaravtalet:

http://www.konsumentverket.se/Globa...Kontrakt/Dokument/Hantverkarformularet_14.pdf

Vad gäller garanti gäller konsumentjänstlagen som säger att:

Hantverkaren/företaget som utfört ett ROT-arbete åtar sig enligt lag att vara ansvariga för eventuella fel på den utförda tjänsten från avslutat arbete till 3 år efter avslutat arbete. Om fel eller brister skulle uppstå där det utförts markarbeten, på byggnader eller andra fysiskt förankrade fastigheter/konstruktioner har tjänsteutövaren, d.v.s. hantverkaren/företaget ett 10-årigt ansvar efter avslutat arbete.

Vid nybyggnation har hantverkaren/företaget som utfört byggnationen enligt småhusentreprenader ansvar för fel och brister som uppstår inom 24 månader från datumet då slutbesiktningen ägde rum
.

Dvs, jag tycker du har det skydd du behöver ioch med detta och det viktigate är att använda hantverkaravtalet i alla tillämpliga delar.
 
MathiasS skrev:
Använd hantverkaravtalet:

[länk]

Vad gäller garanti gäller konsumentjänstlagen som säger att:

Hantverkaren/företaget som utfört ett ROT-arbete åtar sig enligt lag att vara ansvariga för eventuella fel på den utförda tjänsten från avslutat arbete till 3 år efter avslutat arbete. Om fel eller brister skulle uppstå där det utförts markarbeten, på byggnader eller andra fysiskt förankrade fastigheter/konstruktioner har tjänsteutövaren, d.v.s. hantverkaren/företaget ett 10-årigt ansvar efter avslutat arbete.

Vid nybyggnation har hantverkaren/företaget som utfört byggnationen enligt småhusentreprenader ansvar för fel och brister som uppstår inom 24 månader från datumet då slutbesiktningen ägde rum
.

Dvs, jag tycker du har det skydd du behöver ioch med detta och det viktigate är att använda hantverkaravtalet i alla tillämpliga delar.
Stort tack, MathiasS! Kändes tillräckligt omfattande, helt klart.
 
tommib
Du behöver inte ta in en oberoende firma. Däremot bör firmorna du tagit dit gjort mätning på var radonet kommer ifrån och gett dig dokumentation på detta. Denna undersökning och dokumentation är krav för att få radonbidrag (upp till 15kkr).
Försök också få firman att garantera radonhalter under gällande gränsvärden (dvs 200 Bq/m3/år), detta brukar de flesta dock bara garantera om de installerar FT(X)-ventilation.
Är det markradon eller är det från byggnadsmaterial (blåbetong)?
Vi har nyligen installerat ventilation och är mycket nöjda med firman som gjorde det. Radondosorna är inskickade och vi väntar med spänning på resultatet.
 
Redigerat:
O
Det är inga jättesiffror när det gäller radon....
Du har inte funderat på att försöka åtgärda det hela själv istället?
Testa att fixa till ventilationen, Det vinner du på oavsett...
 
Beroende på marken behöver det inte vara fel med ökad ventilation även vid markradon. Om du dessutom ligger på 320 med obefintlig ventilation behövs det inte så mycket ökad ventilation för att komma ner under gränsvärdena. Vill du diskutera valet av lösning behöver vi massa mer info om grundläggning, typ av mark osv

Likväl bör du avtala om att gränsvärden ska underskrivas inom offertens pris och detta med fördel kan detta utföras av en separat firma. I praktiken är detta svårare och dyrare. En seriös firma brukar ha utrustning för korttidsmätningar men det gäller likväl att korttidsmätningen har en rimlig längd för att man ska vara att en långtidmätning kommer visa rimligt lika resultat. Jag brukar propsa på 2 veckors mätning med 2-3 dataloggers där första veckan är före/under installation (förutsatt att det inte är en installation som kräver konstant öppna dörrar) som referens följt av en vecka med påslagen ventilation/radonsug.
 
Något man ofta enkelt kan fixa själv är ökad tilluft vilket ofta, gissar jag, är huvudorsaken till att man drar upp markradon istället för att ta luften utifrån i gamla hus med självdrag (som kompletterats med köks och badrumsfläktar).
 
Vi hade 620 bq i vårt hus när vi köpte det. Mekanisk frånluft i badrum men ingen tilluft förutom i gamla pannrummet.
Bara genom att lägga till en tilluftsventil i varje rum eller en per 25 kvm golvyta i andra rum (utom kök och badrum förstås) sänktes radonhalten till 120 bq... Det handlar som MathiasS säger om att få in "frisk" luft i huset och inte suga in "markluft"...

Båda värdena efter långtidsmätningar.
 
Hade 450Bq/m^2 i årsmedelvärde med mekanisk frånluft. Installerade ett FTXaggregat och har nu ett årsmedel på 50bq/m^2 (30bq/m^2 i sovrummen). Det var 100% markradon jag hade. Tätade plattan på mark vid avloppsgenomföring och inkommande el. Gjorde allt jobb själv, material + aggregat 30kkr, radonbidrag på 15kkr. Jag är mycket nöjd med min lösning. Hej på er förresten, min första post på forumet efter många års "smygläsande" :)
 
mart1go skrev:
Hej

Relativt ung i livet och som radhusägare och har alltså inte superbra erfarenhet av något egentligen. Även oerfaren här så om det finns liknande trådar så har jag inte hittat något liknande.

Köpte ett hus med dokumenterad markradon, långtidsmätning nyligen gjord och visade 320.

Har haft två firmor hos mig, varav en föreslog installation av frånluftsfläktar i badrummen som komplement till friskluftsventiler och radonsug. Denna firma har jag på gränsen avfärdat eftersom frånluft enligt de flesta utsagor förvärrar problemet om det är markradon.

Den andra firman gav radonsug som förslag direkt samt tätningar och montage av plastväggar mot grannarnas grunder. Denna firma känns bra och priset var helt ok. De lämnade materialgaranti på 2 år, men svarade inte på frågan om garanti på utfört arbete. Fråga nummer 1: Ska jag kräva det eller täcks det av materialgaranti då det främst är materialet som borde vara problemet om något inte fungerar?

Fråga 2: Ska man ta in en oberoende besiktningsman för förbesiktning samt efterbesiktning eller är det onödigt?

Tacksam för expertsvar till okunnig/
mart1go
Hej!

Vi köpte ett kedjehus med markradon. ca 980 bq har jag för mig,
Borrade ett litet hål i bottenplattan och installerade en radonsug. Den skapar ett undertryck under huset och bromsar/hindrar markgasen för att gå ipp i husets otätheter.
Efter installation och 95% fläkt under mätperoiden så ligger vi nu på 21 bq.
Fungerade med andra ord MYCKET bra hos oss!

FTX och övrig ventilation skulle jag personligen ta som steg 2 om ovan inte hjälpt fullt ut... eller om det är blåbetong i byggmaterialet.

Frånluft skulle jag inte använda mig av.

Radon ventileras ganska enkelt bort, men du förlorar en del värme också om du inte har en fin FTX anläggning. Men vid markradon så hade jag satsat på sugen alla gånger.
Troligtvis har dina grannar samma problem om det kommer ifrån marken. Kolla om ni ska gå ihop till en gemensam aktivitet. Ev en större brunn/sug utanför tomten.. som handskakas med kommunen? :)

Då utsugen kommer ut under marknivå hos oss så gjorde jag en egen lösning så vattenånga kan fällas en bit ifrån husväggen (kalla årsitder). Fungerar mycket bra!!! Se skiss:
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/210618-installation-av-radonsug.html#post170523
Vid vissa temperaturer syns det att det var smart att göra såhär, då det bildas lite ånga.
Vid snö så orkar fläkten trycka undan snön innan den landar på marken. Sommarhalvåret kör jag fläkten till 50% bara och det är tillräckligt för att klippt gräs osv inte orkar ner i ventilationshålet. :)

Lycka till, har du frågor så får du höra av dig.

MVH
KaliZ
 
Redigerat:
Ja vid markradon så är det ju radonsug och tätning mot mark som gäller. Jag valde en FTXlösning på grund av ett ganska lågt radonvärde och redan bristfällig frånluftventilation med massor av kondens på sovrumsfönster. Så jag slog så att säga två flugor i en smäll. :)
 
OBS vill tillägga att detta inte är en exakt vetenskap, då alla har olika förutsättningar. Grannar i snarlika hus kom inte ner lika långt som oss. Det gäller nog i att ha lite flyt med lagom luftigt material under plattan och inte för mycket otätheter upp i huset. En sugpunkt räckte för oss, planen var att ev koppla på flera punkter, men avloppet gjorde att det ventilerade schysst under hela plattan så flera sugpunkter behövdes inte.

KaliZ
 
tommib
Jag är fortfarande intresserad av vad TS har för ventilation i sitt hus. I vårt fall hade vi ingen ventilation alls så vi valde FTX precis som Ropia för att slå två flugor i en smäll. Om det ändå behöver byggas ventilation kan man lika gärna prova det först....
 
tommib skrev:
Du behöver inte ta in en oberoende firma. Däremot bör firmorna du tagit dit gjort mätning på var radonet kommer ifrån och gett dig dokumentation på detta. Denna undersökning och dokumentation är krav för att få radonbidrag (upp till 15kkr).
Försök också få firman att garantera radonhalter under gällande gränsvärden (dvs 200 Bq/m3/år), detta brukar de flesta dock bara garantera om de installerar FT(X)-ventilation.
Är det markradon eller är det från byggnadsmaterial (blåbetong)?
Vi har nyligen installerat ventilation och är mycket nöjda med firman som gjorde det. Radondosorna är inskickade och vi väntar med spänning på resultatet.
Det är bara markradon. Båda firmorna har garanterat mig under 200 för deras föreslagna åtgärder. Vilken firma använder du?
 
Tack för alla svar, verkligen experter här som till och med tycker att jag ska ge mig på det själv helt enkelt :). Jag är rätt okunnig och tummen mitt i handen tyvärr.

Mitt radhus är soutterräng med krypgrund. Katastrofalt ventilerat dock med tre spaltventiler på nedre våningen i de tre sovrummen samt två spaltventiler på markplan varav ett rum nästan alltid är stängt, så en ventil som ger luft pt öppen planlösning (vardagsrum och kök). Min favoritfirma föreslog som sagt radonsug i grunden. Den andra firman ville ju sätta in f-luft i badrummen och hävdar att det kombinerat med fler ventiler inte kommer dra in mer markradon utan ventilerar bort det. Dock verkar ingen annan speciellt positiv till en sån lösning, varken här eller min favoritfirma. Den firman som föreslog f-luft med fler ventiler har lämnat det som en första åtgärd, om mätningen efter det inte skulle komma under 200 sätter de in en radonsug. Merförsäljning eller? Verkar ju nästan bättre att gå direkt på favoritfirmans förslag och sätta in radonsug direkt och därmed spara 15 k ex radonbidrag.

Btw, enligt länsstyrelsens hemsida var sista dag att söka radonbidrag 31122014. Enligt en av firmorna gäller inte det pga regeringskrisen och ingen budget. Stämmer det? Annars kostar ju det här ännu mer än beräknat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.