Standardnivåerna finns beskrivna i deras leveransbeskrivningar, de hittar man på http://www.st-annahus.se/ och klicka dig fram. Vi tänkte ta den dyrare varianten och planerar att låta dem inreda övervåningen också åt oss.
Vi vet inte så mycket mer egentiligen, ni verkar ha kommit mycket längre.
Att det ser ut som en krater har vi märkt, brukar köra dit på helgerna och ta en titt (bor i täby redan, lägenhet) och fotografera lite. Men det betyder att det händer nåt :D

Jag har funderat och läst en hel del om IVT490-pumpen. Jag gick in på ivt's hemsida och gjorde ett test och de rekomenderade den, det tycker jag är lite förvånande när alla säger att den är för liten. Svårt att veta. Alternativet skulle vara en större panna, men då pratade fastighetscenter om att man måste ändra en massa annat också och att det blev ganska mycket dyrare. Vi tror vi kör med den som kommer med tills den pajjar och installerar vrål-sol-vind-superduper om några år när den pajjar (långt före garanti-tiden såklart).

Grund-diskussionen har jag letat en hel del på forumet om också. S:t Anna bygger värmen i själva huset, inte i grunden som man ska göra om man vill lita på en ultra-säker platta. En platta utan värme i kan (om jag tolkar alla inlägg rätt) lika väl få fuktproblem som en krypgrund. Jag tror man säkert måste ha nån smart avluftning, men Abbe, din mätare som kollar luftfuktighet låter väldigt smart! En sån ska vi ha :)
 
sandraocheric skrev:
coolt! jättebra m info från nån som bott ett tag! frågor bara...
vad är IVT490? och FVLP-menar du luftvärmepumpen? jag kan inga såna där ord..
det där med tvättstugan och klädförvaring i hallen har jag oxå funderat på, verkar svårt att hitta en optimal lösning.. funderar på att bygga nån slags inbyggd förstukvist i framtiden...
grund kan man välja mellan kryp eller platta på mark, dock är platta mycket dyrare så klart... jag vet inte riktigt vad som är dåligt med krypgrund, alla säger att det är det men aldrig hört varför?(lägenhetsmänniska som du hör...)
jag har hört från en annan familj att golvet inte var så bra, så kanske bättre att satsa på lite tjockare parkett? 7 mm är väl typ det tunnaste?
invåning kan man få monterad, men det ingår inte i grundpriset. kostar typ 400000-nånting mer..
IVT490 är den frånluftsvärmepump(FLVP) som levererades med huset. Den rekommenderas INTE till hus störra än ca 130kvm av IVT själva. Det finns många alternativ, sök på tex www.varmepumpsforum.com

Risken med krypgrund är faran med fukt och mögel, men det behöver inte bli ett problem bara för att det är krypgrund.

/Abbe_
 
Märkligt att testet gav ett sånt resultat när jag gjorde det. :-?

Har du nåt förslag på en annan lösning som har kortare återbetalningstid? Över 10 år är det inte värt investeringen enligt konsumentverket när jag kollade. Bergvärme för sissådär 100-130 tkr ger nånting som jag gissar är klart över 10 år...

Hur stor är egentligen driftskostnaden i Lärkö-huset på riktigt? Vi har bara det som någon skrev i annonsen, 32400 per år... Svårt att räkna när man inte vet riktiga kostnaden på alternativen.

Antar att ni inte är en familj på 23 st och sover med dörrarna öppna ;)

Hur resonerar du själv Abbe, är det värt för dig att byta nu, sådär i efterhand?
 
När kompressorn går i princip oavbrutet och el-tillskott behövs redan innan temperaturen sjunker under nollan så börjar man fundera om det är rätt dimensionerat.

Jag skulle överväga en IVT495 (FLVP kombinerat med jordvärmeslinga) eller en ren Luft/Vatten värmepump, eller en Comfortzone(.se) om jag fick välja. Kan hålla med om att bergvärme kan vara overkill (även om många inte håller med mig där)

Driftskostnaden vet jag inte, men jag hade en elförbrukning på 19000Kwh först året (värme+vatten+hushållsel). Då var det en del inkörningsproblem med värmen och vi hade låg inomhustemp. Vi var då tre st i familjen.

Så här i efterhand byter man väl inte förrän pumpen börjar krångla. Men jag har övervägt att komplettera med en luft/vatten modul, pellets eller solfångare är inte aktuellt. Har dock inte räknat på det ekonomiskt.

/Abbe_
 
Läs på Småhusskadenämnden. Du kan hitta en rapport där som handlar om vanliga skador i småhus. Bifogar länken nedan:

http://www.smahusskadenamnden.se/Rapport_ssn.pdf

Sidan 3 punkt 1 fick oss att på allvar undersöka frågan om torpargrund vidare - och nu kommer vi aldrig att bygga en sådan. Vi skulle aldrig köpa ett begagnat sådant hus heller. Även om du kanske gör bedömningen att det är OK för er idag (man har ju garantier), skall ni en dag kanske sälja huset. Eftersom så många är tveksamma till torpargrund hamnar man nog i ett lite sämre säljläge? Men visst är det dyrt med platta - har man inte råd så har man ju inte.
 
Hej Kungen av kokos!

tack för länken till rapporten, det blir kvällsläsning, förbereda sig kan man inte göra för mycket.
 
Hej!

Håller helt med. Framförallt inte då hus är så dyra att bygga. Vill bara påpeka att jag inte är något proffs detta, bara en vanlig konsument som försöker läsa på lite. Det finns säkert många mer kunniga fackmän som absolut inte tycker det är något fel på torpargrunder. Jag tyckte dock att buskapet var rätt tydligt:

Huvuddelen av konsulterna i enkäten (89 av 95) instämmer i påståendet
“Uteluftsventilerade krypgrunder drabbas ofta av skador”.

Då jag läste vidare hittade jag statistik på antalet skadade krypgrunder byggda mellan 1997-2003(minns ej var). Siffran var så pass hög (minst 30-40%) efter bara några år att jag blev väldigt avskräckt! Berätta gärna vad du kommer fram till!
 
För att vara en statlig myndighet var det ett väldigt enkelt språk och nästan så att man ifrågasatte källorna lite... "Inget drag i pipan" som bildtext till skorstensproblem? Låter mer som ett skolarbete tycker jag.
en del av slutsatserna är snabbdragna också, tex "Kompakt tak med låg lutning har problem" 86/95! Mao ska man inte ha annat än brant taklutning.
Intressant inte desto mindre!

Allt som allt tror jag att vi tar våra chanser med torpargrund/krypgrund. Att det kräver en fläkt eller avluftar-lösning kvittar. Ett hus utan tillskott av någonting står inte många år ändå utan att ruttna från alla håll. Så att väga "eventuella" problem mot att betala ~150K för en platta som inte ger några garantier, det får man mycket avluftningsgrejjer för resonerar vi. Men man resonerar ju olika.

För att komma tillbaka till ämnet; Jag tycker kvaliteten på husen från s:t Anna verkar vara väldigt hög, precis som kanske priset är lite högre än de andra hustillverkarna som jag kollat igenom här på forumet.
Dock håller jag med Abbe_, ta inte deras "bas" utan "standard" vilket är lite extra.

thj, var ska ni bygga nånstans?
 
sandraocheric, vi har försökt PM'a er men jag vet inte om det fungerar. Läser ni detta kan ni väl höra av mer!

 
Håller med, men rapporten är ju riktad till vanligt folk! Tänk på att alla inte är lika belästa och begåvade som vi ;)

Glömde nämna att de åtgärder som behövdes i torpargrundhusen med skador varierade i en omfattning av 20 000-100 000. Antingen så får man vara försäkrad till tänderna och verkligen kunna bevisa att det är fel i konstruktionen (och inte i ert underhåll) eller så får man vara mycket noggrann och undersöka grunden med jämna mellanrum. Så länge man bryr sig om sitt hus och är någorlunda intresserad är det inga problem. Fördelen med krypgrund är ju att man faktiskt kan gå ner och titta vilket man inte kan med platta. Lycka till!
 
hallå! nej, jag har inte fått nåt pm, kommer det på mailen då?
vi kommer nog köra på krypgrund ändå, vi har inte råd med platta tror jag + att det finns ju problem med platta med , särskillt utan värme i, vilket de verkar köra med på FC om jag förstår det rätt. det är ju helt klart en massa risker med att bygga hus, men det är det ju med att köpa gammalt oxå, vet inte hur många vi kollat på med fukt, mögel radon etc, samt en hel del ytrenovering. dessa går ändå som smör i solen för lika höga priser som vårt nya kommer kosta...det här är ju sthlm förstås, vet inte var ni andra bor (förutom du då, byletomten :)
men visst, man ska försöka tänka på så mycket som möjligt såklart!
härligt med lite vinter, men hoppas det inte saktar ned våra tomt-grävningar!
 
Hopp!

Jag är inte säker på om det skickas ett mail.
Längst upp på sidan, under rubriken har jag en rad som det står:
"Hej, byletomten, du har 0 meddelanden.".
Där borde det stå 1 meddelande till er :)
 
oj, har jag inte sett men det ser jag ju nu... :)
jag kan inte pm'a än, men jag skickar ett mail till er ikväll, måste sticka nu...
jättekul att ha kontakt innan, kan va bra o jmfra saker oxå, lättare att sätta press på fc&co om man är flera.
 
hej byletomten, nu har jag mailat er, har ni fått det?
 
Jajjamensan. knåpar ihop ett svar ikväll. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.