Hej,

ska till sist till att få badrummet renoverat, men det jag trodde skulle vara det lättaste visar sig vara det svåraste - att komma på hur jag vill ha det.

Jag vill att badrummet ska passa in i husets övriga stil, så väl invändigt som utvändigt.

Huset är från -70 och är ett 1,5 plans hus i mexitegel. Inuti är väggarna vita och golven av ekparkett. Stilen på inredningen är väl relativt vanlig/modern.

Först tänkte jag att jag skulle ha lite färg i badrummet, och då genom att ha duschhörnan i turkos mosaik. Resten av väggarna skulle då varit av vita, blanka, kantskurna 30x60 plattor och golvet i grått.
Många som avrått detta p.g.a. färgen i duschen - att man tröttnar etc.

Idé två var att bara köra vita, blanka, kantskurna plattor på väggarna och gråa betongliknande plattor på golvet, men när jag ser sådana vita plattor uppsatta i utställningar tycker jag att det ser ofantligt tråkigt ut, så det verkar också gå bort.

Den tredje idén, den jag är inne på nu är ett badrum i vad tillverkaren kallar brera bianco, ljusare än beige, plattor på väggarna och gråa plattor på golvet. Problemet här är att jag inte vet om det passar in i "husets anda" och om det ljus-ljusbeigea kaklet ser dumt ut med vita badkar, toalettstol etc.

Så, någon som kan komma med lite tips och råd? Hur har ni gjort, hur har ni tänkt göra själva?


Layouten ser ut ungefär som så här:

nuujD.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ljusbeige passar bra till vitt men ta en varm grå eller brunaktig mönstrat till golv så det blir varm ton i både kakel och klinker.
Lite praktiska råd:
- mosaik i dusch ger kilometervis med fog som ska hållas rent .Välj hellre stora kakel i dusch som ger mindre fog
- mindre kakel på golv fex 115x15 så man enkelt bygger fall mot brun utan konstiga skärningar.
-välj mat kakel i dusch och vid badkar handfat så slipper du se kalkavlagringar av varje vattendroppe som sen ska poleras bort i tid och otid. Vi har haft stort matt kakel på vägg i dusch i 5 år nu och det ser fortfarande fräscht ut utan att jag behöver skrubba med bang-medel :). Resten av väggar är i blank och helt ok kombination, tycker jag.
- varför inte variera mat och blank, stora och små kakel i en och samma badrum? Finns kakelserier med alla varianter av ytan som passar ihop. Designa med varierande storlek och yta i samma kulör? Man kan faktiskt skapa en fint diskret mönster bara med att variera storleken ... men undvik diagonalläggning.
- har du för lite dagsljus i ditt badrum så välj mycket ljust kulör som inte stjäl all ljus fex gräddvit?
- välj hellre ljusgrå fog än vitt även till vitt kakel.

Håller med dej att vitt och gråsvart och dessutom i stor format i ett litet rum är en tråkig kombination som redan finns i allt för många badrum :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.