Jag bilade upp golvet lite närmre det fuktiga hörnet av tvättstugan och därunder låg urberget och lurade. Jag testade lite försiktigt med bildningsmaskinen, men berget var stenhårt och det är nog bara risk att köra sönder mejseln.
2015-01-02 15.39.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag överväger att bila upp hela golvet för att kunna lägga lite ordentligt kapillärbrytande material under det nya betonggolvet för att minska fukten framöver. Eventuellt också isolering. Vad har ni för tankar och ideer om detta?

Hur ska jag bära mig åt för att få bort toppen av den uppstickande bergknallen?

danne_88: hur har du gjort med isolering mm? Hur tjockt och av vilken sort?
Golvvärme känns inte aktuellt i vår källare. Då det finns en del fukt känns det olämpligt att inreda som boyta iaf. Därmed kommer det alltid att vara en sådan källare där det är lite kallt och där man tar på sig ett par skor innan man går ner.
 
Fick in 12cm cellplast, då min gamla platta var 15-17cm tjock hade jag lite att gå på :) körde vanlig s80 kvalité och den är ju inte helt tät så lite fukt vandring kan ju ske och torka upp av värmen i plattan. Vi ska också ha det som källare, klinker och putsade väggar. Men vill kunna gå ner i tvättstugan barfota! Men visst ett par tofflor är sjukt billigt och smidigt om man jämför så 😃
 
Jag har beslutat mig för att bila upp hela golvet. Det går rätt smidigt faktiskt. Jag fick hjälp av en granne idag och vi höll på i 2,5 timma med att bila golv och gräva. Stenmassorna bars uppför källartrappan med 20-liters murarhinkar. Imorgon blir det finlir längs väggarna och sedan ska vi gräva lite djupare. De mörka fläckarna på golvet är där vi grävt lite djupare och där är det tyvärr blött.

2015-01-05 22.43.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr kom det fram mer uppstickande berg under golvet som jag vill bli av med. Jag tänker mig att jag ska borra hål där jag vill spräcka berget och sedan köra med snigeldynamit eller kanske bara kilar och slägga.

Måste också snart komma till ett beslut beträffande hur det nya golvet ska byggas upp.
- Hur tjockt lager med makadam?
- Med eller utan isolering? Om jag isolerar kan det kanske vara en god ide att också lägga in en golvvärmeslang.
- Vanlig betong eller isolerande EPS-betong?
- Armeringsnät? osv, osv
 
Min uppbyggnad blev ca 5-8cm makadam för avvägningens skull. 12cm ( 5+7cm ) cellplast, golvvärmeslang i skenor, 30/40mm markdistanset och sen 5150 armeringnät och sen 8cm betong. Har slagit på golvvärmen nu i dagarna, jösses va underbart :) nu har jag en väldigt torr grund med mycket sand/grus så i ditt fall kanske isodrän/prodrän isolering funkar bra? Haft problem med markradon?
 
Hur blev det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.