Hur har det gått har du testat nåt?
 
Har ej testat något. Verkar ju krävas så många gb för att det ska vara någon mening och alla operatörer är så dyra på sina mobila bredband.
Någon som vet vad det kostar att dra in en telekabel till huset så att man kan få internet den vägen? Verkar ju vara betydligt billigare och snabbare.
 
Att dra in kopparkabel kostar allt från ca 10 000 till kanske 100 000, allt beroende på hur långt det är till närmsta lediga kopplingspunkt.
 
Köp ett sådant här, modemet är olåst.
http://www.kjell.com/sortiment/dato...artpaket/3-kontant-bredband-startpaket-p94800

Då ingår 1 gig i kontantkortet med tre då kan prova att streama lite och se hur det fungerar.
Är täckningen och hastigheten bra så kanske följande kan vara något.
Hallon som är tres systeroperatör, bara sätta i simkortet och använda.
http://www.hallon.se/vara-produkter/mobilt-bredband/abonnemang
Det går även att köpa extra data till om man vill det när man förbrukat sina gig.

Såg nu att de hade 60 gig i 30 dagar 499kr som man kan välja, det borde täcka en månad.

Eller så trycker du i ett Universal 40gig upp till 42mbit för 199kr i månaden.

Eftersom modemet är olåst så går det att använda vilket abonnemang som helst.
Det var värt en 50lapp köpte och slängde i jobbväskan.

Intressant det där tog ett abonnemang och slängde i en sticka som klarade upp till 3,6mbit fick 2,2 som högst även fast jag får mer på andra modem.

Testade lite vad kan man egentligen göra med 2mbit? trodde inte svt play skulle fungera alls med med fungerade utmärkt, youtube likaså.

Som sagt problemet är hur många gig man gör av med, det blir dock mindre på mobilt än fast lina.
Jag hade nog skaffat något än inget alls, när jag körde mobilt så gjorde jag av med runt 20gig.
 
Redigerat:
Ok! Tack för svar.

Hallon fungerar tyvärr dåligt i täckning här.
Måste välja mellan Telia, Halebop, Tele2 och Telenor. Alla känns väldigt dyra för så pass mycket surf.
 
Universal går i telias nät 40 gig i månaden utan modem 199kr
stoppa det i kontantkorts modemet och kör.
 
Vi har Telenor 3G på våra telefoner med obegränsad surf. Vi har streamat till tv´n via HDMI-kabel och det fungerar utmärkt (när vi har uppkoppling vill säga...). Telenor är lite knackiga i hastigheten på kvällar och helger när många surfar. Finns väl en anledning till det...

Konstaterar efter att ha sonderat terrängen ang mobila abonnemang att dessa ska vi hålla hårt i, iaf ett av abonnemangen så vi kan streama tv tills vi drar in fiber. ;-)
 
Drömmarn skrev:
Vi har Telenor 3G på våra telefoner med obegränsad surf. Vi har streamat till tv´n via HDMI-kabel och det fungerar utmärkt (när vi har uppkoppling vill säga...). Telenor är lite knackiga i hastigheten på kvällar och helger när många surfar. Finns väl en anledning till det...

Konstaterar efter att ha sonderat terrängen ang mobila abonnemang att dessa ska vi hålla hårt i, iaf ett av abonnemangen så vi kan streama tv tills vi drar in fiber. ;-)
Tror inte det är något specifikt för telenor varje operatör har sina belastningar oavsett nät.
kör också Endast 3G på mobilen med telenor och är otroligt nöjd det fungerar utmärkt att streama, dock var priset lite väl saftigt 449kr då jag inte använder allt så jag bytte till Vimla och nu blir det nog Comviq pga deras nya erbjudande.
Tycker man borde kunna få 5 gig för 200-250kr och det börjar vi se nu i samband med lågpris operatörerna.
Anledningen till att jag byter till comviq är att jag haft problem med ljudet i Telenors nät, robot röst m.m.
Så nu ska jag prova en annan operatör annars har det fungerat otroligt bra.
 
Prestanda kan förändras över tiden också hur man nyttjar mobilnäten. Har man t,ex, enbart 3G stöd i sin mobila uppkoppling skulle man med lite tur kunna få lite bättre prestanda om det sätts upp en 4G mast och användare flyttar sin trafik till den.
 
Andy78 skrev:
Tror inte det är något specifikt för telenor varje operatör har sina belastningar oavsett nät.
kör också Endast 3G på mobilen med telenor och är otroligt nöjd det fungerar utmärkt att streama, dock var priset lite väl saftigt 449kr då jag inte använder allt så jag bytte till Vimla och nu blir det nog Comviq pga deras nya erbjudande.
Drömmarn har uppenbarligen ett gammalt abonnemang med 3G utan trafiktak, då är det mycket billigare och operatörerna hade helst sagt upp de abonenmanget men det får de inte göra utan vidare.
 
Nerre skrev:
Drömmarn har uppenbarligen ett gammalt abonnemang med 3G utan trafiktak, då är det mycket billigare och operatörerna hade helst sagt upp de abonenmanget men det får de inte göra utan vidare.
Det får det göra enligt deras allmänna villkor men de måste avisera förändringen i föriväg och man är inte bunden att fortsätta med nya abonnemanget.
Jag hade fri surf innan som i det finstilta kunde begränsas till 50gigabyte men bytte ned mig.
 
Nerre skrev:
Drömmarn har uppenbarligen ett gammalt abonnemang med 3G utan trafiktak, då är det mycket billigare och operatörerna hade helst sagt upp de abonenmanget men det får de inte göra utan vidare.
Japp! Det är tre år gammalt, precis som våra telefoner! Skamligt billigt utan tak på trafiken. Ska jag vara helt ärlig väntar jag bara på brevet från Telenor där dom vill säga upp/begränsa datatrafiken... Med tanke på hur abonnemangen kostar idag känns detta för bra för att vara sant.
 
Andy78 skrev:
Det får det göra enligt deras allmänna villkor men de måste avisera förändringen i föriväg och man är inte bunden att fortsätta med nya abonnemanget.
Jag tror inte det är tillåtet att säga upp ett löpande avtal bara för att man vill kunna ta mer betalt. Jag hade i alla fall i väldigt många år ett gammal billiga Telia-abonnemang där de inte gjorde några försök att säga upp det förrän det kom ett brev där de skrev nåt om att det var väldigt få kunder som fortfarande hade det abonnemanget.

Eller så är de bara rädda att förlora kunder och tycker att det är bättre att låta en befintlig kund få lägre pris än att riskera att tappa kunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.