Jag har ett hantverksföretag!

Jag som hantverkare tar 450 kr timmen
Jag tar 70 kr/mil för stor servicebil
Jag tar 50 kr/mil för liten servicebil

I detta ingår:

Stor servicebil:
Handverktyg
Elhandverktyg
Stege
Vanligt elmateriel

Liten servicebil:
Handverktyg
Vissa elhandverktyg

Över detta tar jag 70 kr timmen för servicebil.
Vid jobb över 1 dag brukar jag reducera detta..

Materialpåslaget är mellan 10-50% beroende på storleken av jobbet, stort jobb= litet påslag, litet jobb= stort påslag!
Tilläggas är även att inköpt material gärna följer denna formel:
inköp, 10 kr=salu 20 kr
inköp 500 kr= salu 600-800 kr
inköp 1000 kr = salu 1100-1200 kr

Samtliga ovanstående är ex moms!

Jag har mina kunder 5 mil från min bostadsort i 70% av fallen, för denna resa tar jag ALDRIG betalt för denna resa utan brukar slå på "taxametern" när jag kommer inom närmsta tätort, detta för att kunna konkurera med mina yrkesbröder som har företag på orten.. (jag trivs på landsbygd)

Denna resa kostar dagligen mitt företag men drabbar snarare min lön än företagets omsättning!

Jag är dålig på att ge snabba svar på vad en liten detalj inom materiel kostar då jag inte går runt med grossistens priser i huvudet. Därför kan det lätt bli fel..
900 kronor ÄR en liten detalj på ett projekt kring 10-25000kr

Jag vill gärna leverera ett ordentligt jobb före ett snabbt jobb därför att ett bra jobb kommer att synas mycket längre än fakturan!

Vi gillar att se hur Vattenfall, Volvo och LKAB gärna tjänar stora pengar och göra miljardvinster i den svenska statens namn. Vi tänker hellre inte på att dessa pengar kommer ur VÅRA, dina och mina fickor på grund av att vi också betalar elräkningar, köper bilar med mera..
Men när det kommer till vad en civilingenjör eller snickare tjänar, då är det en stor skiljnad på vad vi ser, civilingenjören eller mekanikern på EON är förtjänta av sin lön på 35tkr medan hantverkarn som jobbar 13 timmar på dygnet istället för 8 är en ockrare för att han faktiskt fakturerar DIG och MIG ett belopp som ger honnom likvärdig lön!

Tänk efter nu, när den där rörisen sist var till dig, klockan halv nio en lördagkväll å hjälpte dig med ditt vattenläckage, han tog ju 2 tusen för besväret.. nog var det dyrt men vad offrade han? Middag med frun? tid med barnen? Nej knappast hans roll i bikupan var ju at tjäna dig daglönare när du behövde hjälp!

Jag vet att det finns skojjare men jag vet också att det finns hängivna entreprenörer, hantverkare som är beredda att offra det mesta för att du som kund skall bli nöjd men din beställning och sätter sin yrkesstolthet på prov för detta!
 
  • Gilla
M.Kristensen
  • Laddar…
Är du inte nöjd över din arbetssituation är det väl bara att söka till universitetet för 4,5 års studier till civilingenjör om du tror att det är bättre? Vad hindrar dig?
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Försök inte inbilla mig att rörisen åker ut den där lördagskvällen bara för att han är snäll. Han vet ju givetvis att han kan ta bra betalt på denna obekväma arbetstid. Annars hade han nog suttit kvar vid middagsbordet med frugan.
 
Det här är ett konsumentforum och ska ha konsumentens perspektiv på hantverkartjänster. Vad det något särskild sakupplysning du ville få fram?

Jag betalar gärna för hantverkartjänster om de vida överstiger mina egna kunskaper, i snabbhet och att hantverkaren serviceminded för mina behov som kund. Jag gillar tydliga förutsättningar och raka rör, inga överraskningar som kund.

Vad det gäller priset på tjänsterna är det som med alla andra produkter, är efterfrågan stor och tillgången liten går priset upp, är marknaden mättad går priset ned. Det finns fler hantverkare än civilingenjörer.
 
Tror säkert att kassapersonalen och undersjuksköterskan vill ha samma lön som en civing också... Tror det är få länder som har så välavlönade hantverkare som Sverige (möjligen undantaget Norge). Att ta ut 520 kronor plus moms bör man verkligen inte klaga på med tanke på att studielånen förmodligen är noll och inga.

I övrigt undrar jag vart du vill komma? Politik får inte diskuteras på forumet.
 
Jag var egentligen bara ute efter att få starta diskussionen från hantverkarens sida istället för att som oftast få bannor på hantverkare från någon redan uppstartad tråd, jag vet vad jag får ut i månaden och det är knappast några ingenjörslöner även om vägen från skola till yrkesman i min branch överstiger ett 3 årigt gymnasium!
Jag vill vidhålla att vissa hantverkare går ut för kundens skull före deras egen!
 
En hantverkare är värd vad någon är beredd att betala. Någon slags "rättvis" lön finns inte - rättvisa är ett positivt laddat värdeord som beskriver en upplevelse.

På mitt nuvarande jobb så försöker jag ta så mycket betalt som möjligt av min arbetsgivare genom att försöka förhandla mig till en bra lön och anpassa min leverans genom att byta till en roll som arbetsgivaren är villig att betala mig för.

Hade jag varit hantverkare hade jag försökt resonera på samma sätt - dvs göra ett bra jobb på kort tid med så hög timpenning att beläggningen hålls uppe av kunder dom köper mina tjänster för dess prisvärdhet. Båda parter ska också tjäna på det - jag får bättre betalt och kunden får ett jobb med högre kvalitet och kortare total tid (och kanske därmed lägre totalkostnad) jämfört med att anlita en hantverkare med lägre timtaxa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Krilleman
mr.Ola skrev:
Jag var egentligen bara ute efter att få starta diskussionen från hantverkarens sida istället för att som oftast få bannor på hantverkare från någon redan uppstartad tråd, jag vet vad jag får ut i månaden och det är knappast några ingenjörslöner även om vägen från skola till yrkesman i min branch överstiger ett 3 årigt gymnasium!
Jag vill vidhålla att vissa hantverkare går ut för kundens skull före deras egen!
Om du är ute efter att diskutera ur hantverkarens synpunkt är du på fel forum. Jag är själv hantverkare, röris och anställd. Men på detta forumet agerar vi som privatpersoner. Är du inte intresserad av det så får du byta forum!
 
Jag trivs på detta forum och har ett stort utbyte av vad som skrivs här, tar dock åt mig ibland då ingen verkar ha rätt att försvara en hantverkare på denna sida utan det får bara vara ett ensidigt hatande..
Därför startade jag denna tråd, inte för att förhärliga mig själv men för att markera att jag och många andra hantverkare där ute har ett utbyte och känner oss nöjda med att få leverera bra jobb till nöjda kunder för pengar som är överkomliga om ej heller billigast!
 
Jag tycker personligen inte PRISET är problemet, utan snarare redovisningen av priset, om jag vill ha en hantverkare att fixa något, han säger att det kostar 5000kr, han gör det han ska och fakturan på 5000kr kommer.

Det jag verkligen hatar är när han istället säger det kostar 5000kr, när fakturan kommer så gick det på 700kr servicebil, 14 milersättningar för han plockat fel grejer och åkt halva stan runt, han glöm,de säga att verktygen kostade extra, materialet var 400% gånger dyrare än vad jag själv kan köpa det och fakturan slutade på 14000kr istället.

Va öppen och ärlig med alla kostnader så är jag nöjd, jag vill inte ha en massa extra hittepå när fakturan kommer.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En hantverkare som gör ett bra jobb på kort tid är det nog ändå många som uppskattar. Ett problem är dock att för att riktigt kunna förstå hur bra hantverkaren är måste man nog ha provat på jobbet för att förstå och då är det mest svårt att förstå el och vvs som dels mycket av jobbet inte syns på och som många inte gör så mycket själva av och dessutom inte riktigt inser hur dyrt det är med tex alla smådetaljer det blir med vvs-kopplingar (springer snabbt iväg även utan stora påslag).

Själv har jag blivit imponerad och tyckt att de flesta av mina hantverkare varit prisvärda, speciellt i de fall det rört sig om fastprisjobb. Tex montering av garageport på 3h, flytspackling av badrum på 10min, spackling av 50 kvm tak och 70kvm vägg på mindre än 2h inkl att sätta pappersremsor och skruva bommade skruvar. VVS-firman löste en komplex avloppsdragning på väldigt kort tid bl.a genom att använda specialkopplingar som jag aldrig sett säljas på rinkabyrör eller något byggvaruhus. Finns mängder av exempel där jag skulle taigt 5-10ggr längre tid på mig att göra samma sak då jag känt att det nog egentligen är bättre att jag ägnar mig åt att konstruera elektronik för medicintekniska produkter som jag är bra på istället ;)

Pappersarbete såsom kontrakt och prisredovisning har ofta varit lite tveksamt, speciellt på de mindre firmorna, men som min hussäljare kommenterade så om pappersarbete varit hantverkarnas grej hade de antagligen valt ett annat yrke. Inte så att de försökt luras har varit typ rätt storleksordning på priset i slutändan så jag har låtit en del fel passera då det slår åt båda håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.