Ser att alla vill köra värmepump för att hålla värmen i kåken.

Har funderat kring det ett antal varv och till slut så verkar det som om det blir vedeldat. En vedspis i köket, en kamin/kakelugn i v-rum, en kamin i källaren och en panna i pannrummet. Till detta sätts det in ett mekaniskt ventilationssystem (dumpar frånlufts-värmepumpen, sätter dit en "vanligt" värmeväxlare).

Huset, kommer ha som standarad, 205 mm isolering i vägg och 500 lösull på taket, Elit-fönster i väggarna, 300 mm Sundolitt i bottenplattan och troligtvis Isoblock i källarväggen. Storleken är 120 + 120 m2.

Till pannan tror jag att jag skall koppla en stoker, alt. bara en pelletsbrännare för att ha lite varmvatten i kranarna. Det kommer dras golvvärme i hall, badrum ev. också i köket.

Kåken ligger mitt i skogen strax utanför Göteborg.

En liten fundering bara... är jag helt ute och viftar med en lösning som denna? Att klyva lite ved å sånt några gånger per år stör inte, skulle jag drabbas av någon sjukdom (ålderdom mm) så kan jag ju springa ner till affären och skaffa en frånluftsvärmepump och knö in där värmeväxlaren sitter idag.



/Andreas
 
Många läser tråden men ingen har ett bra svar? ;-)
 
Det finns väl inget rätt och fel med detta.

Jag har ingen lust att varken fylla en panna med ved varannan dag eller klyva ved i stora lass några gånger om året. Sådant ägnar jag mig åt i fjällstugan el liknande - inte där jag bor permanent.

Lösningen som sådan låter inte konstig, men jag kan heller inget om vedspisar!

 
Äntligen en som inte prompt ska pumpa värme ur marken! ;D Det finns många värmepumpare här. Helt ute på vift tycker jag inte att du är.

Varför ska du ha stoker eller pelletsbrännare till vedpannan om du ändå ska värma huset med ved? Det är en stor fördel att slippa kånka in 30 kbm ved per år i vardagsrummet eller köket. Kan masn koncentrera eldandet till ett pannrum så tycker jag att man ska göra det. Vedspis och kakelugn kan man ha för trivseleldning ändå. Pelletsbrännare eller stoker kan du skaffa när du blir gammal och inte orkar jobba med ved. ;)

Om du ska ha ved att värma huset med så rekommenderar jag att du tar en modern vedpanna och rejäl ackumulatorvolym. Minst så stor volym att acken ta emot ett helt vedinlägg och att du slipper elda mer än en gång per dygn utom det tre-fyra kallaste dagarna på ett år. I ditt fall skulle jag tippa att det behövs en panna på 30kW med 120-140 l vedmag och minst 2500 liter. (Observera att det bara är en grov uppskattning.) För stor volym kan du knappast ha.

För två år sedan funderade jag också på uppvärmning och kom fram till att ved blir överlägset billigast. Att man tvingas motionera ser jag inte som någon nackdel.

För distributionen av värme tycker jag att vattenburet är att föredra, men det går nog att mata luftburen värme från acktankar också.
 
Som jag ser det finns det ett par stora skillnader
Fördelar med ved:
- Det är billigt i drift (om du hugger själv)
- Det är billigt i installation

Nackdelar med ved
- Det är mycket jobb med hugga, flytta släpa, skaffa ved samt tömma aska
- Det är mindre miljövänligt än bergvärme
- Det blir smutsigare inomhus
- Det tar mer plats (ackumulatortank)

Summan av detta är att du får ut samma resultat med mer och skitigare jobb men för en billigare penning.

Personligen hade jag valt bergvärme (eller frånluftsvärme) för att inte vara så beroende av mitt dagliga arbete med veden för att få billig värme. Dock gäller den gamla regeln ännu, don efter person.
 
Förklara hur du menar med att vedeldning är mindre miljövänligt än värmepump. Modern vedeldning har mycket låga utsläpp av oförbrända kolväten och koloxid. Den ger noll och ingenting i koldioxidtillskott eftersom koldioxiden i röken ingår i det naturliga kretsloppet. Kolet kommer från trä förbränns till koldioxid som ju omvandlas till trä igen med hjälp av fotosyntes.

När tillskottselen går in i en värmepumpsanläggning så sker det när Sverige har sina effektförbrukningstoppar och vi måste importera el från t ex Danmarks sämsta kolkraftverk. Kärnkraften kommer inte att kunna avvecklas så länge vi inte lyckas kapa effektförbrukningstopparna.
 
Vedeldning är sämre just på grund av kolväten och koldioxiden (vilket är en växthusgas). Resonemanget att det är en naturlig del av kretsloppet fungerar bara om vi inte använder något annat tillskott såsom olja, kol, naturgas m.m. Fast det gör vi ju. Fotosyntesen ska ju ta hand om den koldioxiden också. Jag vet att det går att säga att vedeldning inte ger något nettotillskott av koldioxid, men det finns ju andra tillskott och de kan vi inte bortse ifrån.

Samma resonemang går att använda med uran. Uran bryts ockse ner naturligt, men det går oerhört mycket långsammare än när människan gör det.

Jag håller med ditt resonemang när vi inte har några andra utsläpp, men inte förren dess. Det är också sant att moderna vedpannor är bra, men de släpper fortfarande ut CO2 samt NOX, dock i mindre utsträckning än gamla pannor.

Att Sverige importerar "smutsig" el går att lösa genom att köpa grön el. Det kostar inte speciellt mycket mer och det accelererar forskningen om just miljövänlig energi.
 
Grön el kommer väl från vindkraftverk (som det inte finns så många av), vattenkraft (som innebär att stora områden läggs under vatten för att få en damm), solenergi (ganska ovanligt här va?). Herrarna i storstaden kommer väl inte att minska skatten på el... lika lite som de sänker skatten på olja.
Snart får man väl betala skatt för att man producerar kroppsvärme...

En tanke som har snurrat i huvudet är, när priset på el stiger till 2 kr/kwh... blir det inte dubbelt så dyrt att köra en värmepump då (utgår från att elen kostar 1 kr/kwh.

Utan att ha sökt runt i forumet, hur mycket el drar er värmepump per år?
 
Kolet vid vedeldning ingår i det som ofta kallas kolets kretslopp. Att säga att skog ska stå kvar för att ta hand om koldioxid från olja eller stenkol är att angripa problemet i fel ände. Det är förbrukningen av olja och stenkol som måste minskas. Där ved har huggits planteras ny skog, alternativt så får den gallrade skogen mer utrymme att växa. Titta på http://www.klimat.nu/ (Klicka på Klimatinfo och sedan på Uppvärmning hemma).

I Sverige har vi överskott av el, men inte tillräcklig effektkapacitet. Det gör att alla värmepumpar som inte klarar de kallaste periderna bidrar till import av svart el, även om de går på grön el.

Vilket som är mest miljövänligt beror lite på vilket perspektiv man har och om vpn går på grön el och hur vedpannan används. Jag låter det vara osagt. Däremot är det för enkelt att bara hävda att vp är mer miljövänligt än ved.

Ved kan vara billigt i drift även om man inte hugger själv. En kubikmeter ved kostar 120-150 kr fraktat hem där jag bor. Det ger ett pris på ungefär 10-15 öre/kWh. Kapa och klyva får man iofs göra själv. Kapad och kluven ved går på mellan 250 och 300 kr per kbm (stjälpt mått) och då är det ungefär lika dyrt som pellets.
 
Hej AndreasK!
Hade du byggt i en villaåmråde på en liten tomt där en vedstack knappast får plats så är fjärrvärme, el eller vp att välja emellan. Pellets kräver stor och torr lagringsutrymme .
Huset i skogen ger dej ett alternativ till som är just nu det biligaste i alla fall i drift. Stor akumulatorvolym underlättar jobbet. Vi har frågat om nyinstallation vedpanna + akumulatorsystem och det går på ca 120000kr+. Sen har du värme och varm vatten året runt. Det verkar att ved är den mest stabila i priset bland alla bränslen som är också ett plus. Kaminer är bra att ha för kalla kvällar när man slutat elda för värme i huset och gått över till att bara värma kranvatten. Om du inte tycker att vedhugning är en nackdel så satsa på det :D. Vi värmer ca 300m2 med dålig isoleringsstandard med gammal oljepanna + förugn (verkningsgrad optimistiskt 60%),vattenburet radiatorsystem och använder 50m3 ved/år. Du kommer säkert att kunna klara dej med mindre än hälften av den mängden :D. Och du blir ju ingen miljöbov ;) Biobränsle är ju grön när den växer upp ;D
hälsningar
gaia
 
Som sagt, om man bosätter sig ute på landet så får man inte vara rädd för lite "hårt arbete" ;)

Det kommer med stor sannorlikhet bli en vedpanna som jag kan koppla till en stoker för fliseldning eller likande.

Den mekaniska ventilationen kommer jag ha kvar så att jag, om nu det krövs, kan ansluta en luftvärmepump. Man vet ju inte så säkert, rätt som det är så kanske man springer och bryter benen eller nåt i den stilen.

/Andreas
 
Hej Andreas K,

Vi bygger också hus lite på landet med källare. Källarväggarna är gjorda med isoblock (sundolitt kub).

Precis som du skall vi in med en vedpanna. Det känns bra och är man villig att spendera lite tid och svett på veden så är det klart det mest ekonomiska alternativet.

Vilken vedpanna lutar det åt?

När är byggstart?

/Jörgen
 
Kloka synpunkter av er alla...... försöker ändå skriva nån rad.....
Principen för vp är ju större energibehov ju lönsammare...... gammalt stort hus mycket lönsamt..
Med rätta prylarna sänker man energiförbrukningen till en tredjedel, och jag tycker man ska köpa pump som täcker hela/så gott som hela effektbehovet....... staten borde kräva det tycker jag, om dom nu menar nåt med en framtida avveckling av kärnkraften. Vilket jag tvivlat på....

En modern anläggning för vedeldning kostar ungefär lika mycket som en VP anläggning.....
det tycker jag är saftigt!!!!! men har man gratis/billig ved så blir kostnaden ok ändå....
Ett nybyggt hus har en mycket låg nergiförbrukning, där hushållsel och varmvatten står för en stor del av energiförbrukningen.
Kanske kan solvärme för vv, en luftvärmepump för uppvärmning och en kamin för komforteldning tillsammans med direktel som stöttning vore nåt.
Din lösning kommer ju bli väldigt dyr, vedpanna 120´, vedspis, kakelugn, kamin i källaren kanske 100´ blir en dyr lösning men mycket trevlig iofs.... det är ju en prioritering i slutändan...
Kom ihåg att sotarn vill ha några tusen/år med så mycket eldstäder...

Sagt av en som eldat med ved i 20 år..... skulle absolut fortsatt (gratis ved) om inte ryggen satt stopp för den typen av träning...... mycket nöjd vp ägare nu..... stort gammalt hus supernöjd med ekonomin..... kört 4 vintrar nu.... tjänat in ca 70´ av kostnaden redan som var 100´, när kalkylen gjordes skulle det ta mycket längre tid (lägre elpris bl.a.) Jämfört med elpanna då förstås...... Min vedpanna var oxå i bitar så ett byte skulle till i vilket fall, en elpanna skulle kostat minst 30´, drar jag bort det har jag redan pumpen betald.... och varje år framöver "vinner" jag ca 18´!!!!!!

Lycka till med bygget!!
 
Min sotare tog inte ens 200kr senaste gången han var här. Då hade jag iofs nyss sotat själva pannan, så han drog bara ur skorstenspipan och pratade en liten stund. (Jag har en bra sotare :) ) Troligen blev det billigare tack vare att jag tog hand om de sju tuberna och turbulatorerna själv. Med det priset så betalar jag 600kr per år för sotningen. Sotningsintervallet är 16 veckor, men det blir längre på sommaren eftersom jag inte eldar lika mycket då.

Sotar pannan gör jag varannan eller var tredje vecka, beroende på hur mycket rökgastempen har stigit. När den har gått från 180 till 230 så är det dags. Jag gör det så pass ofta att jag hellre gör det själv än betalar sotarn för det jobbet. Det ligger ju i mitt eget intresse att ha pannan i bra skick. Det mår pannan bra av och verkningsgraden blir bättre.

Så kallade lokaleldstäder som kakelugnar, kaminer och vedspisar tycker jag att man ska använda för trivseleldning om man har en bra vedpanna. Då blir sotningsintervallet en gång per år eller nåt sånt, men det brukar man kunna resonera med sotarn om. Pannan borde gå att koppla in på den mekaniska ventilationen om man inte vill installera radiatorer. Det är bra mycket bekvämare att elda i en panna för uppvärmningen än i kakelugn, spis och kamin. Dessutom får man bättre verkningsgrad och släpper ut mindre lort i luften.
 
Hej Jorwes,

Jag håller just på att titta på olika pannor, idén är att kunna elda med alternativt bränsle framöver, ex flis, havre mm... Jag vill inte binda mig till endast ett uppvärmningsalternativ.

De pannor som jag vet klarar allt är Focus PE-30 och Veto B-40, dock så vet jag ingen som har kört dessa som kan ge ett utlåtande.

Som vägg så har jag tittat på Isoblock, Sundolitts frigolitblock som man har som form och sist färdiga väggar som bara lyfts på plats.

Har du hittat någon panna som passar dig? Hur stora acktankar har du?

Vi kommer inte komma igång förrän till höst alt. till våren. De skall dra en 400kV elkabel mellan Stenkullen och Lindome (Göteborg) och Energimyndigheten måste få in Svenska Krafts förslag på dragning innan komunen kan börja fundera på ett bygglov. Dock så skall det inte vara några problem att bygga när väl kabeldragningen är klar.

/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.