Hej!
Jag har idag en enplans villa med källare från -73 med direktverkande el samt en luft-luft värmepump. Kåken drar c:a 20 000kWh/år. Min varmvattenberedare mår inte så jättebra heller även om den antagligen funkar i några år till.
Jag funderar nu på att skaffa mig en vattenmantlad kamin att ha i gillestugan i källaren samt byta ut varmvattenberedaren till nån form av "tekniktank" som tar hand om värmen från kaminen.
Då känns det ju ganska naturligt att även byta ut uppvärmningen till vattenburet. Steg ett vore ju då att dra in golvvärme i källaren samt i gästtoaletten och en hall på övervåningen då jag ändå tänkt att lägga in klinkers i dessa.
Sen så torde det inte vara så mycket jobb att dra ledningar runt i källaren så att man kan borra sig upp till rummen ovanför och sätta in vattenradiatorer allt eftersom. Helst på ett sätt att när jag renoverar rummen nästa gång byta mot golvvärme istället. ( Golven är hyfsat nylagda idag d.v.s. det är gjort under de senaste 5 åren.)
Golvvärmen i källaren tänkte jag helt enkelt fräsa ner med en spårfräs och sen flytspackla ovanpå.
Rummen i källaren är tvättstuga, en hyfsat stor hall, en liten "verkstad" på typ 4 kvm, ett större rum samt ett förrådsrum längst in. Även om inte rummen används så jättemycket så stiger ju värmen och det blir behagligare i allmänhet. Dessa rum har idag betonggolv. Hallen och toaletten på markplan har golvskivor men jag tänkte göra på liknande sätt där, dvs fräsa ner spår och lägga rör i och sen flytspacka ovanpå för att sen lägga klinkers.
Jag är i tidigt funderings/planeringsstadium än men jag tar gärna emot tankar, tips och idéer!

/Jari
 
Åsa Lund
Jag hade undvikit att ha golvvärme under trägolv, annars låter det inte så dumt som du beskriver.
Om du har ett bra tak vad gäller väderstreck så kan det vara idé att skaffa solfångare för varmvattenproduktion.
Kaminvärmen kan du skicka ut i huset via radiatorer/golvvärme.
Det är inte alltid samma tank för varmvatten och radiatorer. Kolla med kommunens energirådgivare?
 
Ok, ja, som sagt, tanken är ju att börja med radiatorer och ev. så småningom gå över till golvvärme på markplan med trägolv. Dock så är det ju ett tag kvar tills dess då golven bara är 4-5 år gamla. Då har det kanske kommit nån ny teknik på marknaden eller nya material. Idag har jag klickgolv överallt där uppe och betonggolv överallt i källaren förutom i gillestugan där jag har klickgolv på skivor. Prion ligger i att komma från den direktverkande elen.
Tankarna jag tittat på har både tappvatten och uppvärmning samt möjlighet för solvärme och jag funderade på att även komplettera med en bufferttank vid sidan om när jag ändå håller på. Jag har redan börjat undersöka möjligheterna att få upp slangar till vinden från källaren för framtida solvärme. Jag har taken med nocken löpande i nord-sydlig riktning och har en hel långsida rätt åt väster vilket betyder att under sommaren så har jag i princip sol från 11.00 till solnedgång på den.
Det jag har mest huvudbry med just nu är att jag inte vet vad för isolering det finns under källargolvet. Frågan är om det ens finns nån isolering alls eller om det är betong direkt på grus.

Åsa Lund skrev:
Jag hade undvikit att ha golvvärme under trägolv, annars låter det inte så dumt som du beskriver.
Om du har ett bra tak vad gäller väderstreck så kan det vara idé att skaffa solfångare för varmvattenproduktion.
Kaminvärmen kan du skicka ut i huset via radiatorer/golvvärme.
Det är inte alltid samma tank för varmvatten och radiatorer. Kolla med kommunens energirådgivare?
 
Sannolikt har du ingen isolering alls under betonggolvet.
 
Ungefär det jag misstänker. Såg inte nån skymt av det när jag rev ur gillestugan och de inmurade reglarna som höll uppe golvet för några år sen, då det var hål under en del av reglarna som jag gjöt igen.
 
Så frågan är ju: vad ska man tänka på? Grövre rör? Tätare eller glesare i golvet? Köra hela "betongdelen" källaren som en slinga eller dela upp det per rum eller på ett par rum? Hade fundering på att köra tvättstugan i en egen slinga iaf. Vill ha lite varmare/varmt där men resten räcker det ju så att det blir lite behagligare än idag. Tvättstugan och gillestugan där kamin ska stå är ju de rum som används mest i källaren.
 
Ska du verkligen lägga golvvärme om du misstänker att det inte finns någon isolering under plattan?, det låter som hemskt mycket energispill.
 
Tja, vad är alternativet? Med radiatorer så lär ju inte golven bli varmare. Kanske kombinera med radiatorer? Idag får jag ont i fötterna halvvägs upp till knäna när jag går strumplästen där nere på vintern.
 
Redigerat:
Hacka upp golvet och isolera eller ta på något varmt om fötterna.
 
jivanoff skrev:
...Idag får jag ont i fötterna halvvägs upp till knäna när jag går strumplästen där nere på vintern.
Det kan ha andra orsaker till problem i fötterna än kalla golv.
Förresten, vad är temperaturen. Lägg en vanlig rumstermometer på golvet och läs av efter någon timme.
Lägg den inte nära yttervägg eller dörr/fönster.
Lägg en på ett bord eller något också så du får något att jämföra med.

Och så finns det tofflor också.
Det hade "alla" förr. Nu är det visst bara vi gamla stötar som hasar runt i tofflor :confused:
tofflor-the-boss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte vad golvet har för temp men ska kolla upp det. Men vi har max 19 grader en riktigt varm sommar där nere. Tvättstugan som jag har en termometer i redan nu har 21 grader men då har vi ett stort el-element där.
 
Det är ganska mycket golv att hacka upp. Källaren är 130kvm stor varav 40kvm är gillestuga med isolerat nivellgolv. Blir dyrt också och mycket betong för att gjuta igen.
 
Tofflor är det enda som biter mot kalla golv.

Annars går det bra med radiatorer också om bara luften roterar ordentligt så att varm luft kommer ner till golvet överallt. (Såsom en LLVP som skjuter ner varmluften ordentligt mot golvet och sätter bra rotation på luften i hela rummet.) Radiatorer med fläktar el lösa fläktar. Det är inte helt knäpptyst, men i en källare kanske ok? Definitivt billigare än golvvärme iaf. Med lösa/separata fläktar kan man stänga av när man är där om ljudet stör. Betongplattan klarar ju lätt att hålla värmen några timmar utan fläkt.

Annars om det inte är någon fukt så kan mattor (tjocka) och trägolv (olackade) vara alternativ.
 
Hmm... ska fundera på detta. Har nog kommit fram till att det får bli radiatorer överallt, men jag funderar på att dra ner värme i golvet i tvättstugan då det dels är det rummet förutom gillestugan som används mest och dels för att jag ändå behöver byta lite golvbrunnar och liknande = bila upp delar av det och gjuta igen. Jag har även en dusch där osv.
 
Källaren är inte byggd som bostadsyta utan som biyta. Att installera golvvärma där skulle vara ett rejält energislöseri eftersom det inte är isolerat nedtill. Sen kommer några och säger: vaddå, värmen stiger dock uppåt! Nej, i detta fall transporteras värmen från slingan genom värmeledning och inte konvektion, och värmeledning i betong går lika i alla riktningar.
Ska du bara ha kamin som värmekälla? Skulle då inte en modern vedpanna vara mer ekonomiskt?
Sätt radiator överallt, det blir finfin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.