När ska man använda elastiskt och när ska man använda vanligt klinkerfix? Jag var i Polen och köpte klinker till garaget (60kvm) och blev rådd av butiksbiträdet att använda elastiskt fix, men när jag frågade varför så förstod han inte vad jag menade....

Varför ska jag ha elastiskt fix? (Det är ju dubbelt så dyrt som vanligt.....)

(Garaget är på 60kvm med vattenburen golvvärme i betong.)
 
man använder mjukfog i hörn vägg/vägg golv/vägg
eller vid över gång mellan klinker och annat material
för att iante figen skall spricka (olika rörelser)
micke
 
Bob_the_builder
Nu vet jag inte om jag missuppfattar något efter att ha läst Mickes svar, men jag tar risken. "Flexfix" eller vad det nu heter brukar väl generellt rekommenderas att användas tillsammans med golvvärme. Temperaturväxlingarna kan ju bli ganska betydande.
 
Är det ett betonggolv borde det inte ha någon betydelse om där är golvvärme eller inte det rör sig inte.

JAg tror att man använder flexfix om man lägger klinker på ett träbjälklag.


/Almis
 
Eller kan det vara för att han trodde att det var ett kallgarage och det fanns möjlighet till fukt att tränga in i plattorna som sedan kunde frysa och få det hela att röra på sig/spricka om man kör med icke flex-fix?

(Plattorna är frosttåliga och oglaserade, garaget skall vara uppvärmt även på vintern)
 
Idag säljs nästan bara fix med hollfasthetsklass 3, det som ni kallar flexfix och det är stt rekomendera oavsett värme golv eller ej. Spar man några hundralappar idag förlorar man tusen lappar imorgon ;)
 
Ni har inte lust att förklara varför man ska använda flex-fix? ???
 
Är det verkligen dubbelt så dyrt? Skulle ändå använda flexfix det är kanske att ha hängslen och livrem, men som eson sa spara idag förlora i morgon.
Vem vet vad ditt garagegolv skall utstå de närmaste 50 åren?
 
Visst kan jag acceptera att jag måste använda flexfix, men frågan är varför det skall användas och inte vanlig fix? Vad är det som skiljer dessa åt? ???

 
Anledningen är att fixet tar upp ev. rörelse i plattan.
Fixet ska klara motsvarande minst 50 kg per cm2 ex 2 ton om du har en 20 x 20 platta.(Du kan hänga din bil i en platta i taket). Jag antar att du som dom flesta sett sprucken betong pga. krympning osv..
Enorma krafter som verkar och fixet tar då upp dom krafterna..... Hoppas du fått svar på din fråga Lycka Till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.