Ska byta ut min befintliga gasspis mot en ny och vill gärna ha en 90 cm bred med en eller två ugnar. Funderar nu dock på vilken effekt spisen max kan ha. Har 1 fas och 20amp huvudsäkring.

Har tvättmaskin, torktumlare, mikro, kaffebryggare osv och huvudbrytaren slog ifrån en gång när många maskiner var på samtidigt.

Undrar nu lite om det finns någon generell regel på vad för effekt spisen max får dra. De jag kikat på drar mellan 13 och 19amp.

Tips på hur jag ska tänka?
 
Läs på Bo Siltbergs forklaring om spisar under "El & Teknik"
 
Jag antar att 20A är enfas?

Normalt i lägenheter med elspis är att man har 25A huvudsäkring (enfas), och att spisen säkras 20A. Det ger då selektivitet så att en överbelastning från spisen inte skall lösa ut huvudsäkringen och släcka hela lägenheten.

Även 20A är teoretiskt för lite för de flesta elspisar/hällar. Om man räknar ihop den maximala effekten från samtliga ellement så är dte inte ovanligt att det blir bortåt 15 kw, vilket skulle kräva 65A säkring. Nu fungerar det oftast ändå, efterssom man aldrig har precis allt igång. Och även om man har för mycket (alla plattorna samtidigt ger typ 30A) så är det så korta stunder att säkringen håller.

Med detta sagt så inser man att marginalerna är hårt ansträngda, så fort du lagar mat i lite större skala. Och du bör absolut inte köra tvättmaskin/troktumlare samtidigt. Oftast kör man ju kaffebryggaren efter matlagningen.

Personligen skulle jag nog försöka behålla gasen till en häll, men kanske köra en eldriven ugn, ger lättare temp kontroll tror jag.

Om du lätt kommer åt din 20A huvudsäkring så kanske du kan chansa på att ha även spisen på 20A, annars 16A till spisen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kanske skall tilläggas att formeln för effekt (vid enfas matning) är: Effekt (P) = spänning (V = 230V) x strömmen (I). Vilket också ger att strömmen (I) = P/230.
 
Yes 20amp och 1 fas som du skriver. Säkringen till spisen är automat och den vet jag inte riktigt hur jag ser vad det är för styrka på.

Den tilltänkta spisen är ju precis som du skrev med gashäll, men frågan var ju lite hur pass effektstark ugn jag kan ha, eller rättare sagt om jag kan ha en spis med dubbla ugnar.
En vanlig ugn på 2500W är ju inga problem, men kör man två samtidigt så kan det ju uppgå till ca 4400W (19A*230) vad jag förstår.
Enklast är kanske bara att alltid se till och starta de två ugnarna med lite mellanrum de få gånger de antagligen kommer användas samtidigt.

hempularen skrev:
Jag antar att 20A är enfas?

Normalt i lägenheter med elspis är att man har 25A huvudsäkring (enfas), och att spisen säkras 20A. Det ger då selektivitet så att en överbelastning från spisen inte skall lösa ut huvudsäkringen och släcka hela lägenheten.

Även 20A är teoretiskt för lite för de flesta elspisar/hällar. Om man räknar ihop den maximala effekten från samtliga ellement så är dte inte ovanligt att det blir bortåt 15 kw, vilket skulle kräva 65A säkring. Nu fungerar det oftast ändå, efterssom man aldrig har precis allt igång. Och även om man har för mycket (alla plattorna samtidigt ger typ 30A) så är det så korta stunder att säkringen håller.

Med detta sagt så inser man att marginalerna är hårt ansträngda, så fort du lagar mat i lite större skala. Och du bör absolut inte köra tvättmaskin/troktumlare samtidigt. Oftast kör man ju kaffebryggaren efter matlagningen.

Personligen skulle jag nog försöka behålla gasen till en häll, men kanske köra en eldriven ugn, ger lättare temp kontroll tror jag.

Om du lätt kommer åt din 20A huvudsäkring så kanske du kan chansa på att ha även spisen på 20A, annars 16A till spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.