vi har köpt ett litet gammalt hus på 47 kvm + vind där köket är för litet. Våran plan är att bygga kök i det
intill-liggande rummet och sen bygga badrum i nuvarande kök för att bättre få plats.

Det är knappt två meter i tak, dörröppningar på två av fyra väggar och fönster på en.
Utanför det fönstret finns ett uterum så man ser inte så mkt ut och det kommer inte in jättemkt dagsljus. Om vi ska få ut mesta möjliga av rummet när det kommer till förvaring i blivande köket blir lösningen att göra helvägg på fönsterväggen istället. (Det borde även gynna uterummet.)

Problemet blir att köket isf blir fönsterlöst, funkar det? Har googlat och det verkar som om man är knäpp om man bygger ett kök utan? Går det kompensera dagsljuset med riktigt bra belysning istället?

Någon som gjort liknande?
 
Det finns ju många restaurangkök som är fönsterlösa så att laga mat utan fönster går nog bra. Det är väl mer en trivselsak och sen får man ha bra mekanisk ventilation.
 
  • Gilla
Puckoliten
  • Laddar…
A
det finns väl någon byggnorm om öppningsbara utrymningsvägar.... minst två varav ett kan vara ett fönster
 
Tack electroluxaren, räknas inte de två dörröppningarna med där? Den ena leder mot hallen och den andra mot hallen till baksidans ytterdörr.
 
Upp med en ritning på planlösningen här, så kan du säkert få bra idéer :)

Min personliga syn är att i köket tillbringar man rätt mycket tid,
så hellre ett badrum utan fönster än ett kök.
Dagsljuset tillför mycket mer än bara belysning.
 
  • Gilla
Puckoliten
  • Laddar…
Knockonwood ska se om det inte går att ordna fram planlösning :). Ideèr tas varmt emot.

Vi vill inte/kan inte riva väggar, därför kan inte köket stanna där det är o behålla sitt fönster då det rummet är så himla litet (1.70×4 m tre dörröppningar + 1 fönster) så det kan bli ett skapligt badrum med lite mindre dörrar men är ett värdelöst kök. Och då finns bara det här rummet kvar, tvrummet vill vi behålla ;).
 
Vad skall ni med TV-rum till?

Med ett nyköpt gammalt hus har ni inte tid att titta på TV på några år ändå :)

PS
Har ingen TV själv, så jag är lite partisk.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Haha! Ja bodde utan tv innan, det e nyblivna sambon som lurat in mig i fördärvet å så avslöjar du det här ;).
Jag har en liten grabb på fyra så ibland är det tacksamt med tv när vi andra två har spackel o gud vet vad upp till öronen :)
 
O
electroluxaren skrev:
det finns väl någon byggnorm om öppningsbara utrymningsvägar.... minst två varav ett kan vara ett fönster
Som jag förstått det så gäller det hela boytan, inte varje rum för sig... Det vore väldigt jobbigt....
däremot så ska det väl finnas 2 olika vägar ut i friheten, där fönster absolut får räknas som en väg...
Så utrymning är inget problem...

Sedan så finns det andra tankar kring det hela... Men kök utan fönster är inte speciellt ovanligt om man kollar bland lägenheter...
Men jag kan nog hålla med om att jag hellre skulle prioriterat fönster i köket före badrummet....
 
  • Gilla
Puckoliten
  • Laddar…
Puckoliten skrev:
...
Jag har en liten grabb på fyra så ibland är det tacksamt med tv när vi andra två har spackel o gud vet vad upp till öronen :)
Jag tycker det verkar som att barnen (0 - 12 år i alla fall) tittar på program/spel/videofilmer på en surfplatta hellre än på en TV borta på väggen.
Kanske små barn är lite närsynta och lättare fokuserar på korta avstånd.
 
Krilleman
KnockOnWood skrev:
Jag tycker det verkar som att barnen (0 - 12 år i alla fall) tittar på program/spel/videofilmer på en surfplatta hellre än på en TV borta på väggen.
Kanske små barn är lite närsynta och lättare fokuserar på korta avstånd.
Nej, små barn är lata. Dom orkar inte sträcka sig efter fjärrkontrollen som ligger på bordet...

Bättre var det förr då man sparkade boll tills det blev mörkt!
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.