Tänkte ta och isolera taket på altanen.
Taket består av råspont underlagspapp plåt på det, hur ska jag göra? förstår att jag ska ha en luftsplat mellan råsponten och isoleringen men sen då?
 
Bilder, mått & dimensioner på befintligt tak/altan skulle underlätta och ge mer konkreta råd.
 
Jag är bara ute efter hur det ska göras. Så mått och bilder är bara överflödigt.
 
luftspalt emellan råspånt och isolering. jag spikade en läkt längs takstolarna så upp med masonite så var luftspalten klar, även luftning ut mot gaveln gjorde jag, sen isolering plast och undertak.
 
S
kanske skulle spu isoleringsprodukter fungera för dig.
är sugen själv på att testa men är inte sugen på skapa något projektbygge bara för att testa.
någon annan kanske har använt sig av dom?
http://www.spu-isolering.se/
 
Ok. Måste man ha masonite eller funkar det lika bra med vindpapp.har tänkte mig vanlig isolering
 
  • Gilla
Bik
  • Laddar…
S
stoffe_johansson skrev:
Ok. Måste man ha masonite eller funkar det lika bra med vindpapp.har tänkte mig vanlig isolering
masonit eller vindpapp mot yttertaket?
vad för takkonstruktion är det?
 
Först en luftspalt sen masoniste eller kan jag sätta vindpapp istället?
 
S
masonite behöver du ej
plåt. papp. råspont. luftspalt.isolering. (tycker du inte sätter ångspärr) spikregel.ytskikt
 
Ok så mellan luftspalten och isoleringen behövs ingenting då?
 
S
stoffe_johansson skrev:
Ok så mellan luftspalten och isoleringen behövs ingenting då?
bara om det finns risk att isolering rör råsponten
 
  • Gilla
Bik
  • Laddar…
Drygt fyra år senare...…bumpar tråden....

Jag har fått yttertaket lagt, lika som trådskaparen...nu skall det isoleras och slås på innertak, som troligen kommer bli råspont…

Är osäker vad det gäller plast hit och dit.....tycker svaret här ovan var riktigt bra men jag undrar vad som händer med innertaket, om det ligger mot plasten? I vårt fall finns det en tanke att sätta in en täljstenskamin i uterummet och då kommer förhoppningsvis temperaturen i uterummet bli högre än temperaturen utanför/ovan taket....

Iom att takstolarna och yttertaket redan sitter på plats tänkte jag slå fast plasten i nederkant på takstolarna, lägga upp isolering ovanpå plasten (dock ej så det ligger mot råsponten på yttertaket) och sen slå på råsponten direkt på takstolarnas undersida..... kan det fungera? Då kommer innertaket ligga dikt an mot plasten, det är det som är ett orosmoment, känner jag......

Anders
 
  • Gilla
Ajjvarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.