Efter uppmaning från sotaren (som konstaterat att keramiken rasat rätt ordentligt) bytte vi ut vår 30-år gamla vedpanna av modell "Laganpannan" mot en sprillans ny lambdastyrd modell med sugande fläkt.

Vår skorsten är rejält dimensionerad (Iso Kaern) för vedeldning. Det vi har gjort är däremot att plocka ner den ejektorfläkt som satt i toppen på den. Fläkt både i pannan och på skorstenen är visst inte bra att kombinera.

Det stora problemet är att det bildas kontinuerligt en hel del tjära i vedmagsinet samt att det ryker in när vi ska göra vedinläggnen (sker när en liten "förbrasa" bildat glödbädd).

Eftersom vi målade om hela pannrummet i samband med pannbytet känns ju det litet trist - dessutom kommer lätt röklukten från pannrummet in i huset via groventré och tvättstuga som ligger i anslutning.

Vad kan det vara för problem? Det enda jag grunnar på är om fläkten är riktigt frisk eftersom den låter klart och tydligt mer efter cirka 10 minuter eller så.
 
kulle
Vad är den nya för panna ?
 
Effecta Lambda 35
 
Lite tjärbildning i vedmagasinet är helt normalt. Bildas tjära i nedre förbränningskammaren är det något galet.
 
Frågan är: Hur mycket är lite? En centimeter tjockt lager runtom - är det lite tjärbildning.

Stora kruxet är dock inrykningen vid iläggningen. Så var det inte med den gamla pannan så jag tror att någonting är vaj.
 
Börja med att kolla upp fläkten. Effecta har väl också en support som kan hjälpa till. På min ETA så varvar fläkten upp då man öppnar luckan under drift. Visst är även din fläkt varvtalsstyrd?
 
Ska få dem att komma över. Och fläkten varvar inte upp då jag öppnar luckan så det kanske är problemet. Fläkten är klart i läge att kontrolleras ingående.
 
Om du använder sökfunktionen så är det några här på forumet som har samma panna som du. De kan säkert bistå med hjälp och felsökning. Så skicka dem meddelanden, eller starta en ny tråd så man ser att det gäller Effecta lambda 35.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.