Du behöver ha exp kärl och nån typ av rums termostat som reglerar värmen i beredaren.
 
va skulle det kunna va för termostat då ?
 
De borde ju inte bli mer än 10a beredaren e ju bara på 6.5a
 
Eller så kör du på fast temperatur i varmvattenberedaren och har en elektrisk termostat på elementet som öppnar o stänger beroende på behovet, men exp. Kärl bör du ha :)
 
Jag skulle köra beredaren på termostaten och beredaren behöver inte vara isolerad ev värme läckage värmer ju rummet.
 
Enkla termostater förutsätter att själva elementet har en liten termisk tröghet. Termostaten på Kjell fungerar säkert bra till en fläkt eller ett vanligt lätt elelement. Med en stor mängd vatten som värmebärare får man en fördröjning av effekten. När termostaten slår till fortsätter temperaturen i rummet att minska en stund medan vattnet värms. När senare rumsluften värmts så att termostaten slår ifrån kommer rummet att fortsätta värmas en stund medan vattnet kallnar. Med en stor termisk massa i elementet kommer man att få en mer pendlande temperatur i rummet om man inte också har en mer avancerad termostat. Då blir det sämre komfort och troligen även lite sämre driftsekonomi än att använda ett direktverkande elelement med samma termostat.

En golvvärmetermostat kanske fungerar bättre. den är gjord för att reglera trots en stor termisk massa i elementet. Alternativt om du vill lära dig mer om hur normala vattenburna värmesystem fungerar så skaffar du en shunt och en shuntautomatik för att reglera värmen.

Hur många små byggnader och lägenheter har du som du vill värma med okonventionella metoder?
 
Eller så låter man temperaturen variera lite (över nollan när ingen är
Där och skruva upp lite när man är där)
 
Har man totalt 25 liter vatten i systemet tar det ca 6 minuter att värma det 5 grader med 1500 watts elpatron tror ingen kommer märka att rums tempen pendlar.
 
Med rätt termostat/regulator är det inga problem att hålla temperaturen konstant, men den enkla termostaten på Kjell är inte rätt termostat. Ett öppet konvektorelement behöver inte mer än ett par minuter för att gå från noll till maxeffekt. Så lång tid tar det att värma elementets massa. Har vi 25 liter vatten tar det längre tid. Om maxeffekt avges vid en framledningstemperatur på 70 grader tar det mer än en timme att nå maxeffekten efter att termostaten slagit till.

Vanliga direktverkande elradiatorer med elektronisk termostat har en mer avancerad algoritm än den som Kjell säljer. Det är knappast för skojs skull utan det spelar roll vid ett öppet konvektorelement. Ännu större roll spelar det om det är ett tungt element som exempelvis ett oljefyllt. Och mångfalt större roll spelar det om vi har 25 liter vatten inblandat.
 
TS skulle ju använda en fläktkonvektor och då borde det vara bättre att styra konvektorns fläkt med en enkel termostat och låta den inbyggda termostaten i varmvattenberedaren sköta vattentemperaturen.

Om man tex ställer varmvattenberedarens termostat på tex 45 grader och sen låter fläkten i konvektorn blåsa ut varmluft när det behövs så kyls returvattnet och varmvattenberedarens termostat ser då till att den åter kommer upp i 45 grader. När temperaturen i rummet är uppnådd så slutar fläkten att blåsa varmluft och avkylningen bli liten. Visserligen blir det et läckage av värme över konvektorbatteriet men den behövs nog för att hålla grundvärmen.
Om man isolerar rören fram till konvektorn så minskar man värmeläckaget när ingen värme behövs.

Temperaturen på varmvattenberedaren får justeras och behöver kanske ligga på en framledningstemp av 50-60 grader men det justerar man lite efter hand.

Det blir ett mindre trögt system än att styra ett till och frånslag av hela varmvattenberedaren.

Tror jag trallalla....:)

Edit: För att få minimalt läckage kan man naturligtvis då styra CP mes samma enkla termostat.
 
Redigerat:
Avemo skrev:
Med rätt termostat/regulator är det inga problem att hålla temperaturen konstant, men den enkla termostaten på Kjell är inte rätt termostat. Ett öppet konvektorelement behöver inte mer än ett par minuter för att gå från noll till maxeffekt. Så lång tid tar det att värma elementets massa. Har vi 25 liter vatten tar det längre tid. Om maxeffekt avges vid en framledningstemperatur på 70 grader tar det mer än en timme att nå maxeffekten efter att termostaten slagit till.

Vanliga direktverkande elradiatorer med elektronisk termostat har en mer avancerad algoritm än den som Kjell säljer. Det är knappast för skojs skull utan det spelar roll vid ett öppet konvektorelement. Ännu större roll spelar det om det är ett tungt element som exempelvis ett oljefyllt. Och mångfalt större roll spelar det om vi har 25 liter vatten inblandat.
Det tar en timme till maxeffekten om ingen värme avges av konvektorn men konvektorn kommer hålla nere tempen så länge det är 1500 watt som värmer. I dag går de flesta moderna system utan shunt de flesta vp system jobbar om off men har en lite mer avancerad styr inte för komforten utan för att hålla nere start stop.
 
Redigerat:
smurfen72 skrev:
Det tar en timme till maxeffekten om ingen värme avges av konvektorn men konvektorn kommer hålla nere tempen så länge det är 1500 watt som värmer. I dag går de flesta moderna system utan shunt de flesta vp system jobbar om off men har en lite mer avancerad styr inte för komforten utan för att hålla nere start stop.
Du har nog bättre koll än jag på hur det brukar vara uppbyggt, men jag vågar påstå att det krävs ett mer avancerat system i ett normalt vattenburet system för att det alls skall fungera. I detta fall kanske det fungerar, men faktum kvarstår. Det är ett mer komplicerat system på de flesta direktverkande elradiatorer. Om det gör nytta på det mest snabbreglerade element som finns så gör det stor nytta vid ett mer trögreglerat system och blir vid en viss gräns helt oumbärligt.

Hur man avgör utifrån en enkel specifiikation vilken typ en termostat är av vet jag inte, men det bör vara en med triac och inte relä. Eller så gör man som oceanis föreslår.
 
Nackdelen med att ha en fast temp i beredaren blir att det kommer bli värme förluster en del av värmesäsongen när det tex är kalla nätter men så pass varmt på dan så värme inte behövs. I det här fallet tror jag inte det spelar nån roll hur man bygger överhuvud taget för det kommer ändå inte bli bättre än ett el element i alla fall och då vet jag inte riktigt vad man uppnår.
 
smurfen72 skrev:
Nackdelen med att ha en fast temp i beredaren blir att det kommer bli värme förluster en del av värmesäsongen när det tex är kalla nätter men så pass varmt på dan så värme inte behövs. I det här fallet tror jag inte det spelar nån roll hur man bygger överhuvud taget för det kommer ändå inte bli bättre än ett el element i alla fall och då vet jag inte riktigt vad man uppnår.
Kan bara hålla med dig....man bygger något dyrt och dåligt tyvärr.
 
  • Gilla
Avemo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.