imported_Benno skrev:
Skickar de inte med centreringsverktyget med dosfräsarna längre? De funkar hjälpligt om man inte litar på tumstocken.
Jo med alla dosfräsar följer det med ett "plastskydd" som är ett enkelt centreringsverktyg... :)
 
L
Då jag behöver göra flera hål i samma skiva, så vill man inte köpa en massa dyra verktyg. Det finns ett enkelt sätt som jag gör.

Du behöver en bra dosfräs/hålsåg som är avsedda till rätt dosa.

Leta fram en bit bräda. Såga genom den med hålsågen. Du har nu ett lock av trä, med ett hål i mitten.
Slipa locket på bandslipen runt kanten tills det passar i dosan.

Du behöver även slipa ner två sidor för att det ska passa i dosan.
Fyll dosan med isoleringsmaterial så mycket så att trälocket precis fjädrar lite utanför kanten på dosan.

Mät vad centrumhålet är på dosan på väggen. Rita på gipset. Borren ett litet hål. Borra med en hålsåg så du får ett hål i en femkronas storlek.

Montera gipset på väggen. Ta fram dosfräsen. Nu passar borret precis i hålet på trälocket. Såga, samt ta bort trälocket.
Klart.
 
Känns som alla förslag är bara sämre och omständigare lösningar på Hole-in-one. Kostar ju under 500:- vilket är en minimal utgift för perfekta hål.
 
L
Stefan N skrev:
Känns som alla förslag är bara sämre och omständigare lösningar på Hole-in-one. Kostar ju under 500:- vilket är en minimal utgift för perfekta hål.
Min metod ger helt perfekta hål. Utan spendera 1500 kr för 3 st Hole-in-one, om du behöver göra 3 hål.
 
Du behöver inte köpa tre satser för att göra tre hål samtidigt, den innehåller ju två av varje storlek samt att det går att köpa lösa.
 
L
Stefan N skrev:
Du behöver inte köpa tre satser för att göra tre hål samtidigt, den innehåller ju två av varje storlek samt att det går att köpa lösa.
Det blir ändå runt 700 kr. Och om jag ska göra 4 hål?

Jag har inte använt dessa magneter, men de verkar inte bra alls. Tex, de verkar ha en kant som går över doslocket. Dvs jag kan inte montera dosan kloss mot skivan. För denna kanten sticker då upp.
Sedan litar jag inte på magneter, det finns risk att komma några mm åt sidan. Sedan har du nästa problem. Du vet inte var de är.
Låt säga att du bygger en stor vägg. Och sedan gör du något annat.
Sedan glömmer du var dessa dosor är. Du får då gå runt och leta med magneten efter dessa dosor. Har du otur kan det vara ett stor arbete. ja du kan tom råka glömma någon del bakom en vägg. Dessutom är det inte uppenbart, eller blir problem om ni är flera som bygger.
Varför ska man köpa dyra, dåliga och onödiga verktyg, är det går att göra helt gratis och mycket bättre?
 
Lolight skrev:
Du behöver en bra dosfräs/hålsåg som är avsedda till rätt dosa.

Leta fram en bit bräda. Såga genom den med hålsågen. Du har nu ett lock av trä, med ett hål i mitten.
Slipa locket på bandslipen runt kanten tills det passar i dosan.

Du behöver även slipa ner två sidor för att det ska passa i dosan.
Fyll dosan med isoleringsmaterial så mycket så att trälocket precis fjädrar lite utanför kanten på dosan.

Mät vad centrumhålet är på dosan på väggen. Rita på gipset. Borren ett litet hål. Borra med en hålsåg så du får ett hål i en femkronas storlek.

Montera gipset på väggen. Ta fram dosfräsen. Nu passar borret precis i hålet på trälocket. Såga, samt ta bort trälocket.
Klart.
Hur lång tid tar det att göra dessa dosträlock? Vad kostar denna arbetstid?

Lolight skrev:
Jag har inte använt dessa magneter, men de verkar inte bra alls. Tex, de verkar ha en kant som går över doslocket. Dvs jag kan inte montera dosan kloss mot skivan. För denna kanten sticker då upp.
Sedan litar jag inte på magneter, det finns risk att komma några mm åt sidan. Sedan har du nästa problem. Du vet inte var de är.
Låt säga att du bygger en stor vägg. Och sedan gör du något annat.
Sedan glömmer du var dessa dosor är. Du får då gå runt och leta med magneten efter dessa dosor. Har du otur kan det vara ett stor arbete. ja du kan tom råka glömma någon del bakom en vägg. Dessutom är det inte uppenbart, eller blir problem om ni är flera som bygger.
Varför ska man köpa dyra, dåliga och onödiga verktyg, är det går att göra helt gratis och mycket bättre?
Dom bygger max två (2) mm och det är inget gämfört med gippstjockleken (13 mm). Du har exakt samma problem med ditt system.

I en Hole-In-one-sats ingår en sökare, en insats för takdosa, en insats för kopplingsdosa och tre insatser för apparatdosor.

Man borrar hålen direkt när man precis har fäst upp skivan. Man täcker inte en hel vägg för att sedan borra hålen.

Med ditt system så tar varje hål betydligt längre tid än om man använder Hole-In-one. Detta eftersom du måste mäta ut och markera var dosan finns plus att du måste borra ett extra hål för varje dosa.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Demmpa skrev:
Hur lång tid tar det att göra dessa dosträlock? Vad kostar denna arbetstid?
Hur länge ska du jobba för att tjäna 700 kr skattat? Det tar max 20 minuter att göra 4st.
Dom bygger max två (2) mm och det är inget gämfört med gippstjockleken (13 mm). Du har exakt samma problem med ditt system.
Fattar inte alls vad du menar? Mina bygger inget alls. De är helt inne i dosan.
Och vad har gippstjockleken med det hela att göra?
I en Hole-In-one-sats ingår en sökare, en insats för takdosa, en insats för kopplingsdosa och tre insatser för apparatdosor.
Man borrar hålen direkt när man precis har fäst upp skivan. Man täcker inte en hel vägg för att sedan borra hålen.
Ofta har jag 3 eller 4 hål att göra på samma skiva. Så jo. Det behöver man.
Med ditt system så tar varje hål betydligt längre tid än om man använder Hole-In-one. Detta eftersom du måste mäta ut och markera var dosan finns plus att du måste borra ett extra hål för varje dosa.
Ja. precis. Om du bygger och borrar hål i gips varje dag. Så kanske det är bättre med verktyg. Men inte om du gör väggar 1 gång vart 10e år. Och du har 5 hål att göra. Då lönar det sig inte.

Vad kan det ta i tid att mäta på gipset och borra. 10 minuter?

För övrigt fattar jag inte hur ni kan klaga på tips om hur man kan göra saker billigare eller enklare. Men det verkar som de besserwissers som huserar här, är riktigt dryga och korkade personer. Som alla andra svenskar är för övrigt. Totalt otacksamma. Inte konstigt att landet går åt helvete då heller.
 
Lolight skrev:
Fattar inte alls vad du menar? Mina bygger inget alls. De är helt inne i dosan.
Och vad har gippstjockleken med det hela att göra?
Det var inte ens en mm den byggde. Att jag nämnde gipsen var att dosan gör ju så att gipsen kommer längre ut innan hålsågandet än efter och den mm som insatsen eventuellt bygger är ingenting i jämförelse mot vad dosan bygger (innan hålsågning).

Lolight skrev:
Ofta har jag 3 eller 4 hål att göra på samma skiva. Så jo. Det behöver man.
Ja. precis. Om du bygger och borrar hål i gips varje dag. Så kanske det är bättre med verktyg. Men inte om du gör väggar 1 gång vart 10e år. Och du har 5 hål att göra. Då lönar det sig inte.
Som sagt, satsen innehåller tre insatser för apparatdosor.

Jag har använt min sats sju-åtta gånger på ca tio år, hälften av gångerna hos släktingar. Jag har knappt börjat renovera huset än.

Lolight skrev:
Vad kan det ta i tid att mäta på gipset och borra. 10 minuter?
Efter ca tio hål med en Hole-In-One-sats så har du tjänat in kostnaden för vad den kostar om man värdesätter sin arbetstid till samma kostnad som en hantverkare kostar.

Lolight skrev:
För övrigt fattar jag inte hur ni kan klaga på tips om hur man kan göra saker billigare eller enklare. Men det verkar som de besserwissers som huserar här, är riktigt dryga och korkade personer. Som alla andra svenskar är för övrigt. Totalt otacksamma. Inte konstigt att landet går åt helvete då heller.
Vi är inte emot tips.
 
L
Demmpa skrev:
Det var inte ens en mm den byggde. Att jag nämnde gipsen var att dosan gör ju så att gipsen kommer längre ut innan hålsågandet än efter och den mm som insatsen eventuellt bygger är ingenting i jämförelse mot vad dosan bygger (innan hålsågning).
Ok, du bygger så. Fortfarande bygger min metod mindre. Jag sätter aldrig upp skivor så. Då får man ju stå och hålla skivan eller så ligger den inte emot som den ska. Nej jag sätter höjden på dosan i höjd med underlaget. På det sättet får man eftermontera en insats för att få det i höjd. Fördelen är den att du kan montera skivan som den ska vara före du gör hålet.
Efter ca tio hål med en Hole-In-One-sats så har du tjänat in kostnaden för vad den kostar om man värdesätter sin arbetstid till samma kostnad som en hantverkare kostar.
Det blir då upp till de som ska bygga att avgöra vad de vill göra.
Vi är inte emot tips.
Ok, men det verkade lite åt hållet, "så som jag gör, det är den enda rätta metoden". :) Har man köpt något tycker man ofta att det är bra. Jag är själv sådan ibland.
 
Redigerat:
Lolight skrev:
Ok, du bygger så. Fortfarande bygger min metod mindre. Jag sätter aldrig upp skivor så. Då får man ju stå och hålla skivan eller så ligger den inte emot som den ska. Nej jag sätter höjden på dosan i höjd med underlaget. På det sättet får man eftermontera en insats för att få det i höjd. Fördelen är den att du kan montera skivan som den ska vara före du gör hålet.
Jag byter sällan (hela funktionsdugliga) dosorna om jag ska ha dom på exakt samma plats som dom sitter på. Jag byter skivmaterial bla pga att jag vill ha in isolering (som ljuddämpning) i innerväggarna. Oftast blir det mindre jobb och mindre kostnad att byta skivmaterial än att bredspackla en vägg slät inför tapetsering.
 
En sats med Hole-In-One kommer in på mins lista över mina 10 bästa investeringar i samband mer renoveringen av huset. Har betalt av sig snabbt i förhållande till tidigare förstörda gipsskivor :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Alltid kul att höra om folks kluriga uppfinningar/lösningar, men jag måste nog hålla med om att Hole in one funkar kanon.
Köpte min sats ny på tradera för 399kr och har använt den till hela tillbygget av huset.
 
Haha, det är inte någon rymdraket ni ska bygga. Vad hände med metoden - mäta cc dosorna och sedan borra med rätt dosfräs?
Om ni inte har hole-in-one såklart.
OSB/plywood så kör jag fyrkantiga hål med handklingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.