Bättre sent än aldrig säger man ju.
Jag har ingen aning om hur grovt röret är. :)
Skall se lite på det i morgon. Fick i alla fall upp ett tak på värmepumpen så den inte står utan skydd i vinter. :)
Sovrums golvet blev klart till slut. Var lite svårt med hur jag skulle göra med rören, så jag fick göra ett extra steg så jag fick bort det mesta av dom i alla fall.
Sovrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sovrum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invertern jag hade från batterierna tog ju kvällen, så nu håller jag på med en inverter lösning som skall funka som en UPS i fall det är strömavbrott. Det enda den skal supplera är belysning och styrningen till solfångaren och cirkulations pump.
Fram tills jag får nog batterier till att drifta allt så kommer den till att bli styrd av en PLC som kopplar ut och in invertern vid behov, och inte kopplar in båda samtidig. Då blir det liksom lite lättare kaos på nätet.. :)
 
Som sagt så gjord med UPS och inverter koppling. Tog lite tänkande men nu funkar den i alla fall som den skall.
Jag installeradde lite fler solpanel på taket, dom sista med en på limmad golvplåt på baksidan som jag har tryckt en värmekabel igenom. den skulle då smälta av snön tänkte jag. Det gjorde den inte, så jag var uppe på taket och skulle skotta av snön från panelen. Det var snö på taket, så det borstade jag bort, och stod på dom skruvarna som takplåten var monterade med.
Det jag inte tänkte på när jag borstade ned snön var att den hamnade framför mina fötter, och med då det lilla felsteget jag gjorde så gled jag av taket, och rakt ned på en gammal stege som låg på marken.
Slog revbenen och överarmen, och en spik satt fast i min sko..
Så det blev en liten tur med ambulans till sjukhuset, och fick tagit lite röntgen och en liten undersökning. Inga brutna ben, bara öm överallt.
plåtpanel.jpg

solpanel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som om oturen slutar där. Nej då. Bilen tog kvällen, smäll på skatten, köper en riktig billig bil som också tar kvällen, men den gjorde väl sin nytta i dom 250 milen som jag körde med den, så den gav jag bort i dag, då jag fick tag i en annan billig bil som funkade.. I alla fall för tillfället. :)
 
Har följt din tråd i det tysta och är mäktigt imponerad av vad du har åstadkommit och det var tråkigt att läsa om din otur.. Tur att det inte var "värre" än det var och hoppas att du är på benen snart igen så du kan fortsätta med att dela med dig av dina fantastiska projekt..

Sen tänkte jag att med tanke på ditt nick så kanske följande bild kan muntra upp lite :)

Raptor-50-Inverterat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Hej Peter.
Alltid roligt med följare. Även om jag har varit lite dålig på sistone att uppdatera loggen. Jag skall försöka skärpa till mig lite där, men tror inte det blir så mycket innan värmen kommer tillbaks igen. :(
Jag är upp och går själv om det är lite reducerad hastighet.. :) Var på jobb igen i måndags, men det gick åt en del piller.
Tackar.. Ja jag har en helikopter som den faktisk. Har väl inte fått använt den så mycket i det sista men. :(
 
Ja ja.. Första natten utan smärtstillande värktabletter, så nu blir det att göra lite småsaker igen. :)
Jag har länge tänkt på hur jag skall göra med ventilationen i stugan. Har länge gått och kikat på FTX och hur det funkar. Men dom är ju så jädrans dyra i inköp.. Jag är kanske lite snål av mig, men vill bara inte betala över 40 papp för något jag skulle kunna klara att göra själv av bitar jag har liggande.
Så nu skall jag i alla fall göra ett försök.
Jag har en del plåt liggande, ventilations rör har jag också, och jag har försökt sälja en helt ny Volvo kylare som jag köpte fel för ett tag sedan. Så nu går jag igång med min egen snål utgåva av FTX. :)
Efter att ha kikat på youtube och andra sidor om hur dom är byggt upp så kom jag fram till att jag kunde göra något av Volvo kylaren.

Kylare 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu fick vinkelslipen kapa loss på kylarn för att göra växlaren till hela saken.
Det var ju inte helt tänkt att ändarna på bitarna skulle bli så här, men det skall nog lösa sig med lite tid och skruvmejsel.

Kylare 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer. :)
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Det här blir spännande.
 
Jag fick öppnat kanalerna igen på kylar bitarna och limmat ihop dom i går. Så nu ser dom ut så här.

Kylare 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kommer nog säkert fler av er att tänka "Vilken stölle" när jag visar nästa kort, men jag har liksom lust att försöka.
Det gick inte så bra då men.. Det blir baksidan på burken som skall hålla fast allt, så den blir liksom inte så synlig.
Jag kör nog in till en mekanisk verkstad här i morgon och får fixat dom andra sidorna.

Vent 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsidan som jag har kapat ut bitar till blir ju kanske lite mer synlig, så det kan vara bra om dom är raka i alla fall.
Ja ja.. Fortsättning följer förhoppnings vis ganska snart..
 
(y)
 
Jag var inom den mekaniska verkstan och fick vikt plåten lite bättre på dom långa sidorna, så det såg lite bättre ut. :)
Insidan börjar ta form, men måste inom Biltema för att köpa lite ljuddämpnings mattor för att ha på insidan, så jag får se om jag tar en sväng i morgon.

ventilations skåp 2-pilar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken bakom detta är ju som sagt en FTX, men om det blir riktigt kallt ute, som det verkligen kan bli här, så väntar jag på en liten radiator som jag skall montera där den svarta fyrkanten är. Om inte värmen sträcker till som det då är så kommer en 3-vägs ventil koppla om varm vattnet som kommer ifrån den vattenmantlade kaminen att gå inom ventilations boxen och värma inkommande luft lite mer.
Detta är i alla fall tanken bakom detta. :)
Ut luften kommer jag leda ifrån botten av boxen, under stugan och in framför värmepumpen som då kanske blir lite mer effektiv. :)
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Ja sånt här är kul :) Jag byggde egen sötvattenkylning med värmeväxlare och allt till båten, roligast är när folk säger "Det kommer aldrig att funka" och så funkade det klockrent (efter några prototyper)

Glöm inte filter i växlaren, det blir mycket skit både in och utifrån.
 
Hej Rikard.
Ja det är ju absolut roligt att försöka i alla fall. :)
Jag fick varit inom Biltema och köpt lite isolerings matta i dag, så jag har fått kommit en liten bit till. Saknar nu bara en liten bit bakom kylaren.

2015-01-09 00.18.59 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du säger så får jag nog inte glömma filter i burken, och jag har faktisk haft det i tankarna, men inte när jag var på Biltema. Då tänkte jag inte på det. :(
Men skall få in några filter på båda in och ut luft.
 
Sakta men säkert.. :)
Har fått ihop lite mer bitar, men det går trögt.. Man får skotta mer snö än man har lust med.. :(
Har i alla fall börjat smått med lock till ventilationen.. Så kommer allt annat efteråt..

2015-01-15 23.28.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderade lite på hur jag skulle få fast radiatorn utan att sätta den helt fast, men kom på en liten sak som jag gjorde ut av plåt. Och bankade den ganska platt. Så kan jag få satt den runt bläck kanten på burken, och kanten på radiatorn. Hoppas den håller. :)

klammer.jpg

Så måste jag nog komma ihåg att köpa filter i morgon när jag skall på Biltema. :) Så får jag klura ut en lösning på hur jag skall få på plats det också.
 
Ville bara titta in å säga "Hej" och vad fint det blitt MEN LITE klurigt har det nog varit he-he.

Vårhälsningar från
>>ByggBert<<
 
Oj vad länge sedan jag har lagt upp något.. :( Inte det att jag har fått gjord så mycket men. Lite har det blivit.
FTX burken har kommit sig upp på väggen och hål har jag fått tagit i taket. Mer än det har jag inte fått gjord med den.
Köket har jag fått börjat på. Blev tvungen att starta på det nu. Måste få fixat till det lite i alla fall.
Första delen som är i nybygget har jag fått in några IKEA "delar".. :) Till resten av köket står delarna i hallen än så länge. Måste få ned lite isolering i golvet, och värmerör i denna delen också, innan dom skall på plats, men så långt har jag kommit till nu i alla fall.
Den torra delen av köket ser nu så här ut. :)
kök 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra delen av köket ser inte alls bra ut än, men så här är det nu..
kök 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla högen skall nu ta en sväng på soptippen.. :)
kök 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas jag klarar att få detta klart tills nästa vecka. :)
 
Jaha, så fick jag i alla fall ner alla saker till slut.. Och monterat köks delarna jag fick köpt.. Saknar ju kakel igen, men det får jag ta när jag kommer hem igen.
kök 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök 6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök 7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla slangar som är lagt ner, går till
2 går till vattenmantlad kamin
2 går till fördelare till golvvärmen
2 st kommer ifrån golvvärmen i köket.

som trossbotten denna gången så la jag ned plåtar igen. :) Dom öppningarna jag såg la jag ned ned cement över. Så nu hoppas jag inte dom här jä... mössa inte kommer in med det första. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
komakino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.