Hej!
Jag har precis köpt ett hus som behöver ytskiktsrenoveras och undrar därför om någon har en kvalificerad gissning på vad det kostar att renovera badrum som är ca 5m2 ?

Vi hade tänkt oss golv med klinkers och golvvärme, helkaklade väggar, pärlspont i taket med infällda spotlights, en dusch, nytt handfat och ny toa.

En annan fråga... Har någon gjort en dusch som inte är i ett hörn, utan ut från endast en vägg? Något tips vart man kan kolla på sådana lösningar?
 
Vi skall göra om vårt badrum, men behålla toa, handfat, blandare. Vår favoritsnickare gissade på strax under 30000 kr för att ta ned plastmatta, kakla, klinkra, lägga in golvvärme för drygt 4 m2 (inklusive dubbelgips, elektriker, rörmokare och allt). Vi skall be om en offert någon gång i april hade vi tänkt.

/ama
 
Visst det kan gå på ca 30 kkr !
Det kan också dra iväg hur mycket som helst om du väljer avancerat (läs dyrt) kakel på väggar och golv
exempelvis.
Mycket småsaker som man kanske inte tänker på är
Jordfelsbrytare, omdragningar av rör, porslin m.m som
tillsammans också kan bli en rejäl slant.
+ allt som man inte ser, primer, tätskikt, ev
flytspackel m.m

harebra
/orso
 
Jo, alltså. vi har haft samma hantverkare till att göra vårt stora badrum och blev så nöjda att vi kollade lite preliminärt vad han trodde renovering av det lilla skulle gå på, om jag inte minns fel så räknade han med standardkakel och klinker i ett pris på 26 kkr-30 kkr. Han ligger i den lite dyrare ändan av prisrangen, men kommer deprimerande punktligt på morgonen (jag tror att han aldrig såg mig klädd i annat än morgonrock, jag är notoriskt morgonsen), är otroligt duktig, plikttrogen, trevlig, vågar säga emot kunden och diskutera/motivera fram en lösning som är bättre än det kunden trodde sig vilja ha från början. Dessutom ser han ut som Radar i MASH.

Jag tog bara upp 30 kkr som ett exempel på vad hantverkarbiten inklusive tätskikt, elektriker, rörmokare, dubbelgips, standardkakel/klinker kan kosta.
Det som inte är med i kalkylen är toastolen, handfatet, duschhörnan, blandare, handdukstork och kaklet vi kommer att ha istället för standard.

Jag gissar att Minime också hamnar någonstans i närheten av 30 kkr för större delen av jobbet, men beroende på vilken toastol det blir är det ju svårt att räkna på totalkostnaden.

Vårt stora badrum kostade runt 120 kkr, där 86 kkr var det snickaren gjorde (inklusive tätskikt, elektriker osv). 34 kkr gick åt till handfat, skåp, toa, handdukstork och kakel som vi själva köpte in.

/ama
 
Vi håller just nu på att renovera vårt badrum som är knappt 4 m[sup]2[/sup]. Det kommer nog att kosta mellan 30-35 kkr och då gör vi allt själv. Har inte valt något dyrt kakel/klinker utan det är ett ganska "standard".
 
Olfe skrev:
Vi håller just nu på att renovera vårt badrum som är knappt 4 m[sup]2[/sup]. Det kommer nog att kosta mellan 30-35 kkr och då gör vi allt själv. Har inte valt något dyrt kakel/klinker utan det är ett ganska "standard".
Är det inkl vitvaror? I så fall vad blir kostnaden för underarbete och ytskikt och eventuell golvvärme?
 
Minime skrev:
Hej!
Jag har precis köpt ett hus som behöver ytskiktsrenoveras och undrar därför om någon har en kvalificerad gissning på vad det kostar att renovera badrum som är ca 5m2 ?

Vi hade tänkt oss golv med klinkers och golvvärme, helkaklade väggar, pärlspont i taket med infällda spotlights, en dusch, nytt handfat och ny toa.

En annan fråga... Har någon gjort en dusch som inte är i ett hörn, utan ut från endast en vägg? Något tips vart man kan kolla på sådana lösningar?

Kompisen med fru renoverade sitt badrum med dusch i våras...
Och det blev en smärre chock,hela kalaset landade på 80.000 kronor..

Som någon sa innan mig så blev det en ganska stor kostnad för inkoppling av värmegolvet då det inte fanns någon jord framdragen till 2:a våningen..

Det skall tilläggas attt detta var ingen lyxrenovering utan ganska normal med helkaklat,värmegolv,toa,handfat,handdukstork och dusch hörna..

 
Helrenoverade vårt badrum (4kvm) förra året och gjorde allt arbete själv. Materialet kostade ca 30.000:- och det var absolut ingen överdrven lyx utan ganska normalt.
Kostnaderna fördelades ungefär enligt spec nedan.

Vitvaror o Möbler
Toastol 2000:-
Tvättställ med skåp o spegelhylla 6000:-
Duschblandare o dusch 2000:-
Glasbetongvägg 1500:-

Tak
Spottar 400:-
Panel (färdiglaserad) 400:-
Taklister 200:-

Dörrlister, fönsterlister, färg 400:-

Vattenrör o fästen 600:-

Krokar, toarullehållare 1500:-

Golvvärme, termostat 2500:-

Tätskkt, primer, tätremsor,
rörgenomförngar, brunnsmanchett
ca 150:-/kvm x 25kvm (vägg o golv) 3500:-

Flytspackel, fix, fog 1000:-

Kakel 200:-/kvm(reapris!) a 20kvm 4000:-

Klinkers 400:-/kvm a 5kvm 2000:-

Förhöjningsring golvbrunn, avloppsrör
dverse kopplingar 500:-

TOTALT MATERIAL CA 30.000:-
 
prodigy skrev:
Är det inkl vitvaror? I så fall vad blir kostnaden för underarbete och ytskikt och eventuell golvvärme?
Japp det är med ny toa, tvättställ, duschvägg osv. vilket kostat oss ungefär 15 kkr.
 
Pär A och Olfe:
Det här var precis vad jag ville höra :)
Det badrum som vi skall renovera är på ca 4,5 kvm så då kanske vi behöver lägga ca 12.000 kr på en renovering eller ca 15.000 med golvvärme, om vi nu väljer det.

Antagligen så hoppar vi nog över golvvärmen, då vi inte ser någon anledning till att ha den då vi kommer installera ett stort hörnbadkar och sedan vill vi ha en go matta där inne också, vilket gör att det är en mycken liten yta som man eventuellt behöver kliva på utan värme. Badrummet är dessutom på andra våningen, vilket gör att det inte blir så kallt.

12.000 kr är ju inte så farligt för ett helkaklat baddrum...då har man ju tom råd att anlita hantverkare till vissa bitar om vi vill.

Nu blev jag sugen på att börja riva badrummet :)
 
Hur får ni ihop det, jag har bara räknat ihop prylarna vi ska ha i vårat 4 kvm stora badrum. Det slutade på 48 000:-. Funderar ändå på hantverkare...

//Anders
 
prodigy skrev:
Pär A och Olfe:
Det här var precis vad jag ville höra :)
Det badrum som vi skall renovera är på ca 4,5 kvm så då kanske vi behöver lägga ca 12.000 kr på en renovering eller ca 15.000 med golvvärme, om vi nu väljer det.

Antagligen så hoppar vi nog över golvvärmen, då vi inte ser någon anledning till att ha den då vi kommer installera ett stort hörnbadkar och sedan vill vi ha en go matta där inne också, vilket gör att det är en mycken liten yta som man eventuellt behöver kliva på utan värme. Badrummet är dessutom på andra våningen, vilket gör att det inte blir så kallt.

12.000 kr är ju inte så farligt för ett helkaklat baddrum...då har man ju tom råd att anlita hantverkare till vissa bitar om vi vill.

Nu blev jag sugen på att börja riva badrummet  :)
Vill dock lägga till en "brasklapp" på att det blir som vanligt dyrare än man tänkt sig. Jag skulle nog räkna med minst 15 kkr i alla fall.
Vad är det för golv/vägg idag? Gips? Blir oftast mer underarbete än väntat. Jag bytte avlopp- och vattenledningsrör när jag ändå gjorde om, skulle vara tråkigt att behöva byta dem om några år...
 
Olfe skrev:
Vill dock lägga till en "brasklapp" på att det blir som vanligt dyrare än man tänkt sig. Jag skulle nog räkna med minst 15 kkr i alla fall.
Vad är det för golv/vägg idag? Gips? Blir oftast mer underarbete än väntat. Jag bytte avlopp- och vattenledningsrör när jag ändå gjorde om, skulle vara tråkigt att behöva byta dem om några år...
Jo du har nog rätt att man får säkert räkna med några kronor extra för underarbetet. Jag antar att jag behöver regla upp lite så att allt blir stabilare och så tillkommer nya gipsskivor etc, men hur som helst så var det standardarbetet inkl kakel etc som jag var intresserad av vad det kan kosta.

När det inte rör sig om större summor så kan man påbörja renoveringen nu och göra lite i taget när ekonomin tillåter. Vi har ett badrum till så det gör inget om det tar ett halvår att få råd med allt, men då får man ju iaf mycket tid att vara noggrann på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.