Sitter här i våran nya lya och stör mig på det fula trappräcket i lackad furu, samt en spalje i furu.
Skulle vilja måla allt vitt, är det någon som har erfarenhet av att måla på lackat? Måste man slipa bort all lack först, eller räcker det med att målartvätta? Sen vad ska man använda för färg? Snickerifärg eller??

Någon som vet och har gjort samma sak?
 
Matta ner ytan med ett slippapper (korn120) kan vara lämpligt,grunda med en "grundfärg" måla färdigt med en "färdigfärg".

Jag skulle rekomendera en oljefärg(alkyd),lättare att få en fin yta,och håller bättre på ett utsatt ställe som ett trappräcke.
 
Tack för ett snabbt svar. Hade hoppats på att slippa slipa men det gör man ju sällan om man vill ha ett bra resultat. :) Ska ta lite bilder på före och efter så får vi se resultatet när det e färdigt.
 
Jag har nog en ganska exakt lika trappa som du som det låter och jag har målat allt runtomkring i vitt men själva trappstegen är fortfarande i furu. Jag fick rådet att bara rugga upp med målartvätt och måla, men det fungerade verkligen inte på själva spaljen och räcket! Det lossnade färg hela tiden och till slut slipade jag ner allt och målade först med häftgrund och sen med vattenbaserad färg. Nu verkar det hålla mycket bra. Det jag målade runt trappstegen däremot har hållt bra med bara målartvätt och färg!
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Ok
Så det e väll bara att se sanningen i vitögat och göra det ordentligt från början. Slipa, häftgrund och sen färg :( Ja nu är det bara den där gnistan som fattas tills man börjar med trapp eländet :) Tack så mycket. Inte roligt om färgen lossnar när man e färdig. Det e som med allt annat som skal bli bra det finns inga genvägar, tyvärr.
 
Vi fick tipset att måla med v-slip först och sedan den färg vi skulle ha,lite enklare än att behöva slipa först
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Fantastiskt!!! :) Slipper man slipa!!??
Ska genast höra med färgaffären..

Slipper ja slipa så kanske man kommer till skott snabbare med trappeländet..
Blev erat resultat bra med att göra så?
 
En trappa slits rätt mycket så underarbetet är viktigt. Jag hade tvättat med ammoniaklösning och sen slipat innan jag målat (häftgrund behövs inte). Du behöver inte slipa speciellt mycket utan det räcker att ytan blir lite matt och uppruggad.
 
lier skrev:
Fantastiskt!!! :) Slipper man slipa!!??
Att man grundar med V-slip innebär inte att man inte behöver matta ner lacken med slippapper först. Klart ni ska lägga 20 minuter på att göra det, det är inte så farligt.
 
Vår trappa var ínte alls sliten,därav v-slip
 
Fortfarande, V-slip har ingenting med slipning att göra. Och menar du att ni inte hade använt V-slip om trappan varit sliten? Man bör absolut matta ner blanka ytor och lack innan målning, oavsett om man ska använda V-slip eller inte.
 
För att reda ut begreppen lite......

Det finns lite oilka namn på olika färger

Färdigfärg, dvs den färg som används för att måla "färdigt med" sista lagret,den är blank för stt få en fin och tålig yta.

Slipstrykningsfärg dvs "grundfärg", den har en bättre vidhäftning men är matt för att "färdigfärgen" ska fästa bättre.

V-slip är namngiven efter det.(slipstrykning)

Den "äldre" skolan använder ofta namnen

"Slipstrykning"(= att grundmåla)
"Färdigstrykning"(=att måla sista lagret)

En enkel regel att gå efter vid all målning:tvätta,slipa,torka av damm med lätt fuktad trasa(ev en klibbduk),grundmåla 1 ev 2ggr,måla färdigt 2ggr.
 
  • Gilla
Mialia och 2 till
  • Laddar…
Väcker en gammal tråd i stället för att skapa en ny. Renoverar också en gammal furutrappa och pysslar just nu med ledstängerna i lackad furu. Har en slipmaskin, så livet är lite enklare, med vilken jag kör 120 kornspapper. Men behöver jag ta mig igenom lacken? ytan mattas, men det känns ju inte som att man kommer ner på "rent" trä...
 
Nej, du behöver inte komma ner till rent trä för att måla om. Som sägs i tråden ovan räcker det med att slipa/rugga upp ytan lite.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.