Kan det vara lönt att pröva med en solskyddsväv i taket? (Partiellt bara för att jämföra om det gör någon skillnad).
 
Bildas kondens under mitt plasttak på den öppna altanen så det är nog inte så konstigt om du får det även i ditt projekt.
Troligen skulle ett kanalplasttak minska på det.
Själv skulle jag nog prova med att sätta igen en del av öppningarna utåt (lämna lite öppet för ventilation) så att spillvärmen från huset kan öka temperaturen i uterummet aningen, men är samtidigt tveksam till att det hjälper så länge du har samma tak.
Har du plast i väggarna från huset? Någon ventillation från huset som råkar gå ut i uterummet?
Hur mycket fukt är det nere i "förrådet"? Allt det kan ju också påverka hur mycket fukt som hamnar i ditt uterum.

Har du isolering i väggarna/golvet?
Frigolit kan du kanske använda i golvet om du kommer åt nerifrån förrådet.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Loggar du dessa temperaturer så du kan se att skillnaden är minimal även klara nätter.
Avkylningen kan vara avsevärd och göra att det blir stor tempskillnad på utsidan jmfr insidan ?
Nej, jag loggför inte, jag bara ser på mätaren och jämför där och då.
 
orparn skrev:
Bildas kondens under mitt plasttak på den öppna altanen så det är nog inte så konstigt om du får det även i ditt projekt.
Troligen skulle ett kanalplasttak minska på det.
Själv skulle jag nog prova med att sätta igen en del av öppningarna utåt (lämna lite öppet för ventilation) så att spillvärmen från huset kan öka temperaturen i uterummet aningen, men är samtidigt tveksam till att det hjälper så länge du har samma tak.
Har du plast i väggarna från huset? Någon ventillation från huset som råkar gå ut i uterummet?
Hur mycket fukt är det nere i "förrådet"? Allt det kan ju också påverka hur mycket fukt som hamnar i ditt uterum.

Har du isolering i väggarna/golvet?
Frigolit kan du kanske använda i golvet om du kommer åt nerifrån förrådet.
Det finns inga isolering varken i golv eller väggar. Har en presenning över golvet nu, det enda den gör är att samla upp vattenet från kondens i taket, tanken var ju att forsöka kolla om det kom v¨rme underifrån. Den enda lften som kommer ifrån huset är den lilla ventilen ovan fönsteret, huset är annars i betong, men med trebrädor som klädsel, det var plåt innan jag bytte ut. Så jag tror inte det kommer mkt värme från huset.
 
Lars Hauglie skrev:
Nej, jag loggför inte, jag bara ser på mätaren och jämför där och då.
Det är säg från midnatt fram mot småtimmarna som du har den största värmeutstålningen ut från jorden (läs ditt tak) en klar natt.. Det kan röra sig om åtskilliga graders nerkylning.
Om du då har "lite" värmeläckage ut från ditt hus till insidan av ditt uterum, så innehåller denna "något varmare" luft mer luftfuktighet.
Denna "varma" luft slår an på det kalla taket och kondens (ev. is) bildas på insidan.
När det senare under dagen blir varmare utomhus så droppar detta ner i rummet som vattendroppar.... så
som tidigare nämnts ett bättre" isolerat " tak kommer att göra skillnad.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Fast fukten kommer ju inte från värmeläckage så om det inte läcker ut fuktig luft från huset så är det ju endast fukten som redan finns i uterummet som tas upp av den varmare luften och fäller ut som kondens på taket.

Hur är det med fukt i förrådet ? Om det är fuktigt där kan det kanske hjälpa dig om du förbättrar ventilationen där.
 
orparn skrev:
Fast fukten kommer ju inte från värmeläckage så om det inte läcker ut fuktig luft från huset så är det ju endast fukten som redan finns i uterummet som tas upp av den varmare luften och fäller ut som kondens på taket.

Hur är det med fukt i förrådet ? Om det är fuktigt där kan det kanske hjälpa dig om du förbättrar ventilationen där.
Har ingen aning om det finns fuktighet i förrådet, men det ser torrt ut, har även en presenning på golvet som ska stänga av lite underifrån, men det blir mycket kondens.
 
roland53 skrev:
Det är säg från midnatt fram mot småtimmarna som du har den största värmeutstålningen ut från jorden (läs ditt tak) en klar natt.. Det kan röra sig om åtskilliga graders nerkylning.
Om du då har "lite" värmeläckage ut från ditt hus till insidan av ditt uterum, så innehåller denna "något varmare" luft mer luftfuktighet.
Denna "varma" luft slår an på det kalla taket och kondens (ev. is) bildas på insidan.
När det senare under dagen blir varmare utomhus så droppar detta ner i rummet som vattendroppar.... så
som tidigare nämnts ett bättre" isolerat " tak kommer att göra skillnad.
Tror inte det läcker från huset, är bygt i betong.
Får nog plocke ner och börja om, men ska prova några ut av dom tipsen jag fått här innan. Frigolit under golv och minska öppningarna i taket. Om det är lite kondens går ju, men inte att det regnar inomhus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.