Nja inte som ett investeringsobjekt för försäljning...
Men jag har inte obegränsat med pengar...
Jag måste väga kostnad mot vad jag får för "nytta"...

Varför, hur och var det är ok att lägga pengar som man inte räknar hem i värdeökning är ju en väldigt objektiv sak, vissa lägger enorma summor på det estetiska andra på byggnadstekniska och den tredje på ekonomi/komfort och alla skakar de på huvudet åt varandra...

För min del om det kostar 200k och värdet ökar i stort sätt lika mycket eller mer känns det inte som en stor investering och inte så farligt för att få extra plats på vinden för mina projekt om summan kan bakas in i huslånet efter värdering.

Men kostar det 200k och det endast höjer 50k blir det helt plötsligt mycket pengar för lite extra plats på vinden och antagligen inte värt det.
Men...om det är en dålig konstruktion som man byter till en bättre kan det kanske ändå vara värt 150k...
Inget man bestämmer sig för på en eftermiddag...men betydligt enklare att bestämma sig när man har alla parametrar.

Vem vad eller när jag hört att platta tak är en sämre konstruktion vet jag inte, mest att det är något man alltid hört, samt kräver mer underhåll osv...

Just nu väger det över mot att ha kvar det platta taket...
 
Bild på huset? Det finns ju risk att husets karaktär förstörs med ett annat tak.
 
Piddor skrev:
...
För min del om det kostar 200k och värdet ökar i stort sätt lika mycket eller mer känns det inte som en stor investering och inte så farligt för att få extra plats på vinden för mina projekt om summan kan bakas in i huslånet efter värdering.
...
Nu är du där igen. Investering, huslån och så vidare.

Men medan du bor där, förhoppningsvis 10 - 20 år om ni trivs med området och huset, så får ni ju betala för det.
Bara för att ni "värderar upp" huset försvinner väl inte månadskostnaden?
Ni bor ju inte gratis och notan kommer först när ni flyttar och säljer.
 
Sunt resonemang. (Piddor)

Platta tak är en känslig konstruktion och kräver lite mer omsorg än ett lutande tak. Det är helt klart att betrakta som en riskkonstruktion på ett äldre hus. Att vinden(?) sedan är svår el omöjlig att inspektera gör ju inte saken bättre.

Därmed inte sagt att ett lutande tak nödvändigtvis skulle göra mig villig att betala mer pengar för ett hus än om det har ett platt tak. (Jag bortser då helt från det estetiska.)

Då de flesta av oss har en begränsad ekonomi, och det finns många svarta hål att stoppa pengar i (alternativa investeringar), så är nyttoaspekten mycket relevant.

Hur ska man t ex värdera att kunna installera ett FTX-system vs inte alls?
Hur ska man t ex värdera att kunna tilläggsisolera taket vs inte alls?
Vilka alternativa lösningar finns det till FTX resp tilläggsisolering/energisparande?
Vad kostar de?
Är det kanske lika el mer lönsamt att sätta upp ett gäng solcells-/solvärmepaneler på taket, som att tilläggsisolera? (Sannolikt, om tilläggsisolering kräver ett nytt tak.)
Etc.

Om taket ska byggas om, så skulle jag se till att det gick att inreda ovanvåningen senare. (Under förutsättning att bygglov medges för anständig taklutning.) Oavsett om jag (TS) behöver det el inte, så kan det vara ett mervärde för en kommande husspekulant. Merkostnaden i sammanhanget för att bygga ett tak i t ex 45 graders vinkel vs ett i säg 27 grader är relativt liten, medan vinsten/nyttan är stor.
 
Du har idag alltså en ål-/krypbar vind, då misstänker jag att du behöver riva bort det gamla yttertaket för att kunna tilläggsisoler vinden om du bygger nytt yttertak.

Om jag förstår dig rätt så vill du göra så att det blir som följande bild:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bilder på bef hus skulle underlätta om hur man kan göra så det blir estetiskt tilltalande också.
 
Min ide var att riva bort den gamla spånten och ställa de nya takstolarna på eller vid sidan av de gamla takstolarna, alternativt riva gamla taket helt på sånär de undre bärlinorna (antar att det är dessa som håller ihop huset) och ställa de nya takstolarna ovanpå/vid sidan av bärlinorna...det lutar åt det sistnämnda.

Jag antar att en byggnadsingenjör eller en arkitekt som jag antagligen måste anlita har synpunkter och guidar mig rätt.

Men jag har inte tänkt att ha 2 olika lager av isolering...
Utan nuvarande isolering skall bort och ny läggas tillbaka på samma plats.

Tack Old boy!
Började tro att jag var helt ute och cyklade ett tag :)
Precis så jag resonerar.


Huset är ett Hultsfredshus och efter vad jag förstått byggdes dessa i princip efter kundens önskemål...
Så det är mycket möjligt att det redan finns färdiga ritningar med tex sadeltak...
Nu finns inte Hultsfredshus längre, men ett museum finns så jag har tänkt kontakta dem för att se vad som finns kvar i ritningsväg/dokumentation...
 
Ta kort på huset (utvändigt) ur några vinklar.
Ta även kort uppe på vinden på hur dagens takstolar ser ut.
Vilka mått har huset?
Finns det några bärande innerväggar?

Beroende på hur dagens takstolar är konstruerade så går det att bestämma vad som kan tas bort/byggas om.

Vårt hus är ca 8*14 m, mellanbjälklaget är självbärande (tillräckligt långt överlapp i skarvarna av golvbjälkarna) men det finns en hjärtvägg som säkerhet, golvet kan svikta några mm.
Våra takstolar är också självbärande, vi har inga bärande inneväggar under takstolarna.
 
Vi gjorde helt om ett dåligt lutande tak, rev rubbet av det gamla så att huset stod öppet mot bar himmel och ersatte allt med nytt... Ryggåstak så att taket höjdes en aning, innertak gips, 30cm lösisolering, takbeklädnad bandat plåttak. Takytan skulle jag uppskatta till ca 90m2 och kostnaden enligt nedan på öret:

Snickare arbete: 140.400kr
Snickare material: 58.600kr

Plåtslagare arbete: 42.000kr
Plåtslagare material: 25.300kr

Sprutisolering 30cm: 11.080kr

Elektriker arbete: 10.800kr
Elektriker material: 14.000kr

Container: 10.000kr

Ställningar: 2.500kr

Frakter+Kranlyft: 3.300kr

Bilkostnader: 5.020kr

Totalt: 323.000 ex moms = 403.750kr ink moms (före rot)

Ny fasad på gavlarna (stående träpanel) är inräknat i det här priset vilket du också kommer behöva om du ändar taklutningen.

MVH

Daggen
 
  • Gilla
Fru Maxe
  • Laddar…
Tack daggen!

Ungefär vad jag trodde angående mtrl-kostnader, men betydligt mer i arbetskostnader än jag trodde...
Nu är ju tanken att inte röra innertaket hos mig, vilket bör dra ned kostnaderna en del...men ändå låter 200k för mitt som jag trodde låg lite i överkant, verkar nu vara lite i underkant.

Huset är svårt att fotografera ut någon bra vinkel, ska se vad jag kan göra...
Vinden är inga problem.
Har ju ritningarna på huset också.
Ska försöka ordna detta lite senare idag.
 
Kanske huset finns på Google streetview?
 
Piddor!

hur gick det med dina tankar? Står i samma begrepp där jag vill bygga bort ett gammalt låglutande tak med sarg men vill ju inte heller ha öppet alltför länge mot himlen.
 
Taket är i gott skick så jag har beslutat att vänta med att bygga om taket tills den dagen då jag blir tvungen...men det är inte säkert att det blir då heller då jag gillar utseendet på huset :)

Gillar mer och mer 70-tals detaljerna...litar åt att sparar mycket och renoverar/restaurerar i stället...
Blanda "modernt" och 70-tal.
 
Lyfter denna tråden istället för att göra en ny.
Har verkligen ingen mer här än 1 st rest sitt platta tak?
Hade varit intressant att höra fler med erfarenhet och tips :)

Mvh
 
Vi ska göra om vårt platta tak till våren. Planen var att göra det nu, men bygglovet drog ut på tiden. Har inte varit det lättaste att få in offerter på jobbet men den vi valt att gå vidare med ligger på ca 400.000kr.
Ca 110kvm och det kommer byggas på det befintliga taket. Inga vinklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.