Ska få en 20talskåk besiktad.

Det mesta är rätt så eftersatt, fukt o mögel i källarn, läckage i en vägg, dåligt tak och andra rätt uppenbara grejor.

Det jag vill utesluta är att det inte är några stora fukt/mögel skador etc.

Plockar dom det på en besiktning, kan man boka nån form av specifik insats där?

Har aldrig varit med om en besiktning förut.
Huset är rätt stort över 300kvm med källare o vind, nån idé om kostnad?

MVH/
 
O
Det gäller att hitta en bra besiktningsman samt undvika AC :)
 
Om du gör en vanlig överlåtelsebesiktning får du en ganska enkel besiktning, kostar nog i princip samma oavsett storlek på huset eller utförare. Väljer du att göra en sådan så är min erfarenhet att alla utförare gör den efter samma mall, även om det finns bättre eller sämre enskilda individer. Personligen tycker jag inte att en sådan besiktning ger speciellt mycket. Du kan få utökad besiktning hos alla skulle jag tro, men kostnad vet jag inte, kanske mellan 15-20k?
 
Ok, ja tror vi har några bra i stan.

Men hur påverkar detta försäkrningar, kan man få nån form av garantier vid köp av ett gammalt hus.
Och det känns ju rätt uppenbart att protokollet kommer säga att allt kräver födjupande besiktning på alla punkter typ..
 
Om ni redan vet att det finns så många brister och problem kommer en besiktningsman att anmärka på dem och då faller de ur en ev. försäkring ni tecknar.

Det viktigaste att få kontrollerat då tycker jag är konstruktion, grun och tak så ni vet att huset är stabilt och går att bygga "på".

Ni får ju då räkna med att renovera allt, inklusive ytterväggar/isolering beroende på konstruktion...
 
OK men vad innefattar sedan villa/hemförsäkring, jag antar de,n påverkas av besiktning?

Och som sagt så räknar vi med att taket, grund, fönster och även panel kommer mer eller mindre akut ses över.

Men jag har ju ingen koll på dolda grejor som fukt o mögel, våtrum, el etc.

Ska jag skippa en vanlig besiktning då och gå mer på djupet ang det ag undrar?

MVH/
 
Det man får av en besiktningsman är en genomgång av huset. Vår besiktningsman hittade det mesta och anmärkte korrekt på det. Men det tog ändå ett tag innan vi förstod att i äldre hus behöver man byta allt. Förr eller senare. Det går inte att försäkra sig mot. Men vi hade nytta av besiktningen och har prioriterat vår renovering efter den. Däremot underskattade vi omfattningen. Men så är det kanske i alla äldre hus :)..

Det besiktningsmän inte gör är att kolla på det man egentligen vill veta:). Som hur dålig är grunden i en riskkonstruktion, har de gamla rören redan lett till en dold fuktskada, och finns det mögel bakom det uttjänta ytskiktet i badrummet, eller är elen livsfarlig. Där får man ta in special kunskaper, vilket blir kostar extra.
 
Om jag förstått rätt omfattar villa försäkringen inte det man får anmärkningar på i besiktningen, eller sådant som uppenbart är uttjänt pga hög ålder vilket innebär stort sett allt om huset är äldre och inte renoverat :).
Eller vad har ni andra för erfarenhet av försäkringsbolag och äldre hus?

En bra besiktningsman kan ge råd om vad man ska gå vidare med. Vår rådde oss att kontakta OCAB för att borra hål i golvet och kolla grunden (vilket ledde till samma slutsats- riskkonstruktion men inget alvarligt fel - ännu) och gjorde oss 10 000 kr fattigare :).
 
Ja alltså hur bär man sig åt för att få så mkt för pengarna i vår situation?

Ska vi skippa överlåtelsebesiktningen och gå på de mindre uppenbara riskerna?
djupdyka efter fukt och mögel osv.
Sen är det ju lite som du skriver att man måste räkna med att åtgärda det mesta, men att byta ALLT är ju att gå till överdrigt, då kan man ju lika gärna bygga nytt.

Jag köper iaf ett gammalt hus pga att det just är gammalt och rejält.

MVH/
 
Det finns nog ingen genväg runt besiktning om du inte är väldigt riskbenägen. Vilket man kanske måste vara för att våga ett sånt här projekt :). Se besiktningen som en försmak av vad det kostar med äldre hus. Tycker man det blir för dyrt med besiktning och fördjupade undersökningar - så betänk att renoveringen kommer kosta betydligt mer :). Men är det drömhuset så är det!
 
Jo men samtidigt så känns det som sagt dumt att betala för självklarheter i onödan, och visst är det småpengar i det stora hela men samtidigt måste vi hålla i slantarna och att lägga 10k i onödan som man kunnat placera bättre känns bara dumt.

Men det kan va som du säger att man ändå får mkt info, men samtidigt är som sagt mkt uppenbart så det blir ju bara upprepning..

Men jag får helt enkelt föra en dialog med besiktningsmannen och se vad som kan va bäst..

MVH/
 
Kapten_Haddock skrev:
OK men vad innefattar sedan villa/hemförsäkring, jag antar de,n påverkas av besiktning?

Och som sagt så räknar vi med att taket, grund, fönster och även panel kommer mer eller mindre akut ses över.

Men jag har ju ingen koll på dolda grejor som fukt o mögel, våtrum, el etc.

Ska jag skippa en vanlig besiktning då och gå mer på djupet ang det ag undrar?

MVH/
Om du redan vet att en besiktning kommer att råda till en utökad besiktning så slösa inga pengar på den förra. Beställ en utökad besiktning direkt!
 
Lite så jag känner men är som sagt helt orutinerad.
Har budgeterat 600k för mer eller mindre akuta åtgärder, men det är vore ju rätt vansinnigt och fixa takm grund o värme och konstatera att hela huset är fullt av mögel:p

Men jag ska snacka med dom innan vi bokar in något.
Kanske kan dom komma ut på timtid en sväng första vändan..

MVH
 
O
Du får ge dem i uppdrag att bara kolla de saker du är intresserad av och då se till att dessa blir desto noggrannare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.