Tack Pär för råden. Kanske inte ska ha så bråttom - väggarna går att att ta bort (måste bygga en jordkällare först för att bli av med våra lagrade odlingsresultat mm) och det är en gemensam betongplatta. Är man verkligen mer i maskinhallen - så ser det inte ut för mig nu men jag har å andra sidan bara några veckors erfarenhet. Självklart det där med miljön för materialet. Ska ta och rita en ny planskiss utan väggar och med bättre spånsugsmöjligheter. Värmesystemet blir ju effektivare med en värmepump om det är en enda stor lokal. Jag bygger nog mina hjulplattor själv även om jag har plant golv - kanske inte behöver dem om jag lyckas bra med planeringen. Jag överlever nog med nuvarande situation ett tag! Återkommer!
 
Det är nästan omöjligt att rita den optimala lokalen första gången. Man utvecklas hela tiden och med det även sättet man arbetar på.

Många snickerier jag varit på som är byggda som snickeri är alltid rektangulära mera långsmala av den anledningen att det är ett ganska optimalt sätt att spara plats på och man behöver inte gå så långt mellan maskinerna. Och ofta står en del av maskinparken på diagonalen.

Jag skulle nog vända på hela din ritning ha maskin delen till vänster där du har alla dessa fina fönster. Det är fantastiskt skönt att kunna se ut.

Om vi bara leker med tanken att du skall bygga ett nytt bord till köket.

Virket tar mera plats än man tror så lite golvyta på en tre meters längd behöver man, går att stapla på höjden men det får inte överstiga bänk och maskinhöjden. Sedan skall allt grovkapas upp nu tar det nästan mera plats för nu har man en hel hög med bitar. Nu behöver man plats runt hyveln då allt skall riktas och planas till mått.
Nu vill man gärna börja separera delarna i separata högar ben,bordsskiva etc så man inte tar fel. Limma skivan i delar på montage bordet. Plana delarna sedan limma ihop dom till en hel skiva företrädesvis på montagebordet. Handhyvla /slipa skarvarna. Kapa den i mått. Fram med sänksåg och skena. Kanske fräsa kanterna med någon profil eller bara radie. Nu är det dags för grovslipning då fin inte är någon ide efter som du kommer att hålla på med den vid provmontering. När den är färdig ställs den åt sidan. Börja kapa upp resten i tillverka ben och sarg eller hur nu bords designen ser ut. Och efter som det är en relativt hög sak du tillverkar så blir det svårt att ha den på montage bordet ( om nu inte det är höj och sänkbart bord) så det blir på golvet igen tar yta efter som det måste stå där medans du tillverkar delar så kan man inte hålla på att flytta det hela tiden. Efter en massa förflyttande mellan bordet och div maskiner så står ditt bord fäärdigt på plats i maskin delen av snickeriet. Nu skall det tas isär och finputsas då kan man använda maskinerna som avlastnings yta att lägga delar på.

Nu skall det ytbehandlas. För att lättare komma åt så ytbehandlar du benen och sarg hopmonterade. Skall det lackas så måste du slipa det och det vill du inte göra i samma rum som du lackar i om du inte väntar tills dagen efter när dammet har lagt sig. Så tillbaka till maskinrummet slipa damma av. Lyft in i lackrummet och lacka. När det är gjort ställ det åt sidan ytbehandla skivan. Oljas det så kan det göras vart som helst i snickeriet.

Tittar man på arbetsförhållanden så ser man att maskindelen tar mera plats och lite mera tid (underskatta inte tiden det tar att ytbehandla). Och ser man till min text så är även texten till maskindelen längre.
Nu är bordet färdigt och skall ut ur verkstan nu öppnar du en av dom stora portarna till höger på ritningen och bär ut ditt nya fina köksbord.

Sedan så såg jag att du gillar att slöjda det måste du också ha plats för i maskindelen en täljhäst kanske.

Lycka till med snickeri renoveringen.

Pär

Ps det är bättre med en liten snickarboai än inget alls

Ds det jag skrivit är utifrån mina sätt att se på saken och så som jag skulle ha gjort utifrån den erfarenheten jag har i dag.
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Det är just sånt här jag behöver för att inte gå fel från början. Det gäller att förstå varje maskins användning - när det behövs plats på längden och tvären. Sitter redan en del vid den egenbyggda täljhästen och då är fönster en lisa för själen. Jag skjuter upp bygget några veckor för att landa - det känns helt rätt!! Ska förhandla med hustru under tiden och rita på olika lösningar.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Verkar kunna bli en trevlig lokal!
Kollade bloggen också, och undrar lite hur du tänkt använda verkstan? Tänker du dig en framtid där du arbetar dagligen, med beställningar eller egna projekt, kanske uppemot 40h/vecka, eller är det en hobbyproffslokal som används mindre frekvent. Om det finns svar på den frågan ger det indikationer på hur lokalen behöver vara. 14x4 m är ett rätt bra mått, men det är heller ingen gigantisk verkstad. Sen beror det helt på vad man ska tillverka, men av alla verkstadsbyggen jag har sett kan jag bara dra slutsatsen: Bygg så stort som möjligt.

Och vad gäller uppvärmningen kan man också se på planerad användning. Heltid=helvarmt. Det behöver ju inte vara 22 grader varmt, men gärna åtminstone 15-16 grader. Ju mer detaljarbete desto varmare.

Hur är huset isolerat idag? Lokalen är smal, men är isoleringen dålig och kanske också dragig, som mössinvasionen tyder på, behövs kanske vindduk etc.

MDF och björk är det två mest lättmöglade trämaterial jag träffat på, sen finns det behandlad MDF också, men det är inget material jag skulle rekommendera till det, där finns det säkert väldigt olika åsikter...

Hur ser reglingen ut i väggarna? Är det 45x145mm eller mer, eller mindre? Är de klena och långt emellan kan råspånt - givet att man hittar ett parti som ser anständigt ut - ge en behagligt stadig vägg (22x120mm tänker jag på här.).

Kanske behövs tilläggsisolering på insidan? Hur är plattan? Väldränerad eller odränerad? Isolerad?

Det här är kanske inte världens roligaste frågeställningar, men det blir ännu tristare om man lagt ner jättemycket tid och pengar på en verkstad bara för att inse att man borde fixat med väggar etc. innan.
 
  • Gilla
Eklunda och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker iaktagelsen är helt relevant Mr Handyman men kanske inte så kul som du sa.

Mdf är absolut inget man har i väggarna dyrt och tål inte fukt någon stans. Sväller som en tvättsvamp. Osb eller råspånt som skulle bli galet snyggt om man vitlaserar det då man gärna vill ha ljust.

pär
 
Återigen tack för inspel. Har spolat det där med MDF på väggarna. Råspont låter väl mest intressant. Det är reglat 600 cc tror det är 45x70 reglar. Betongplattan är nog inte isolerad. Dräneringen nog inget problem. Jag kommer nog inte att arbeta heltid i verkstan men ganska mycket blir det nog så miljön måste vara OK. Inser att jag behöver undersöka läget bättre innan jag sätter igång.Egentligen ingen brådska det funkar ju hjälpligt nu!

Måste se över elförsörjningen också då jordfelsbrytaren gick så fort jag körde på byggfläkten för att få värme i veckan. Måste också få till bättre belysning och fler uttag.

Ska också försöka utveckla din (Pär) modell att tänka igenom olika tillverkningsprocesser och hur jag använder olika maskiner för att få optimal placering.

Har ett oisolerat loft över hela verkstan där jag lagrar virke. Vad tror ni om att lagra möbeltorrt virke där - något man behöver tänka på? Har en kubik torr ek och björk i grova dimensioner och en halv kubik ask med fuktkvot under 10% samt rejält med furu och ene.
 
MDF har jag använt i jiggar och sådant men aldrig mer. Ren skit som sväller och även böjer sig. Plywood är så mycket bättre och det kan jag få billigt via jobbet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.