Har en gran i trädgården som är 5-6m hög gissningvis som dels är väldigt vid nertill plus att det är svårt att hålla fin gräsmatta runt den.
Funderar på om man kan kapa alla grenar till 50 eller 100cm höjd kanske så jagbfår gräs ända intill och en ljusare trädgård då trädgården är rätt liten.
Kan man göra så eller ser det dumt ut tro?
 
Jag provade på en gran i min trädgård och den överlevde. Kan ta några kort i morgon så får du se hur det ser ut.
 
Fast gräs kommer ändå inte växa under en gran så bra.
 
Vore väldigt intressant med en bild faktiskt.
Men gräs borde väl gå eller tar granen all näring?
 
Originalet skrev:
...
Men gräs borde väl gå eller tar granen all näring?
Undrar om inte granen förändrar mark-kemin också.
Marken blir surare, så gräset inte trivs.
 
Det går utmärkt att stamma upp gran liksom de flesta andra träd och buskar.
Vill du ha en vettig gräsmatta under så får du nog stamma upp några meter, typ ända till toppruskan.

Har du en liten trädgård och det är en vanlig gran så rekommenderar jag att du tar ner den direkt, och planterar ett mindre träd. Granar blir ju rätt stora liksom...
 
  • Gilla
Fynd1
  • Laddar…
Just nu växer gräset en bit in under grenarna iallafall, men om inte annat så blir det ju öppnare även om inte gräset vill växa ända in.
 
Jo granar blir ju riktigt stora, då baksidan där den står är ca 150 kvadrat. Men samtidigt växer de så långsamt så jag tänkte ha den några år iallafall till det andra trädet hinner växa till sig lite.
 
Min svärfar köpte i somras ett sommarställe. På tomten stod en stor gran som grenarna är borttagna upp till ca fem meter. Det såg faktiskt inte så tokigt ut. Samt att besökare undrade vad det var för träd.
 
5 meter upp låter ju riktigt läckert, hade jag haft platsen att låta min bli så stor skulle ja nog göra likadant.
 
Ska försöka komma ihåg att ta en bild nästa gång jag åker förbi en rad med ett 10-tal granar som är kvistade upp mot 20m höjd och har form som palmer, kan ta några månader till nästa resa.
Eller om det finns någon här som bor i Oskarshamnstrakten och frekvent besöker deras golfbana, det ligger i dess närhet.
Så visst kan man kvista granar, men lämna gärna en stump kvar av grenen på 5 cm för att trädet ska hålla sig friskt.
 
"...lämna gärna en stump kvar av grenen på 5 cm för att trädet ska hålla sig friskt."
Njae, endast grenkragen ska lämnas, vilket brukar vara 3-10 mm, el är granar speciella i det avseendet?
 
Oldboy skrev:
"...lämna gärna en stump kvar av grenen på 5 cm för att trädet ska hålla sig friskt."
Njae, endast grenkragen ska lämnas, vilket brukar vara 3-10 mm, el är granar speciella i det avseendet?
Just kring gran verkar det finnas olika teorier då den är känslig för röta om man tar för mycket och får skador på grenkrage/bark. När man kvistat ung granskog och även gjort siktröjning har vi hellre lämnat tappar än riskera få skador på barken med risk för röta. Med löv tar vi dem lite utanför grenkragen.
 
Såhär har jag snaggat min gran iaf. Grenarna är kapade väldigt nära stammen, har fått för mig att det brukar granen må bra av men långt ifrån säker på det. Den har stått kvar länge iaf och verkar må bra och gräset blir grönt i försommaren.
Dock var det en väldigt varm och torr sommar i år så då blev det gult ikring den och torrt.
DSC_0393.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Det är över 5 meter upp till grenverket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomtenils och 2 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt, får bli så här också. Fast 1m kanske istället.
Förstår varför du gjort så, trevligare med sjöutsikt än granutsikt ☺
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.