Hej!
Vi ska skicka iväg en ritning till elektrikern på ungefär hur många uttag vi vill ha i huset vi håller på att bygga. Vad har ni för tips på smarta lösningar och placering av uttag och strömbrytare?
Vi bygger ett 1 1/2 plans hus på ca 130 kvm i lite gammaldags stil. Det lutar åt att uttagen/strömbrytarna ska vara av sorten Eljo Renova och vi ska inte ha några speciella KNX-lösningar. Spotar kommer endast att förekomma i köksskåpen och i en platsbyggd hylla då vi inte tycker att det är så snyggt att ha synligt.

Vore väldigt tacksamma för alla tips vi kan få: )

Skärmavbild 2015-01-03 kl. 19.29.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vanliga vägguttag i fönsterbrädehöjd vid fönstren till julbelysning. Uttag ovanför fönster som styrs av väggbrytare till julstjärnor etc.

Hörnbox under överskåpen där brödrost/kaffemaskin/vattenkokare ska stå.

Dammsugaruttag på strategiska ställen i midjehöjd.

Extra uttag i badrummet där elektrisk tandborste/radio ska stå.

Dubbla i klädkammare så man kan ha router/NAS/skrivare där.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Om ni låter utföra installationen enligt den nya standarden SS 437 01 02 så tycker jag att det blir mer än väl. Den kom ut i September så den har anammat den nya tekniken och föreslår bl.a rikligt med uttag för laddstation för mobiler etc, 6 uttag vid TV-plats mm, timer på infravärmen, motorvärmaren etc.

Den föreslår också lika många kommunikationsuttag som eluttag vilket kanske är väl tufft!?

Man får aldrig nog många uttag...och ni kan ju påverka placeringen till stor del. Laddstationen föreslås placeras i hallen enligt standarden, men det kanske ni har en bättre plats för. Ni får försöka tänka till hur ni och även senare ägare kan tänkas möblera huset.

Uttag för belysning föreslås ovanför varje fönster, tillsammans med schukouttag vid fönsterbrädan. Där kan man fundera på ett schukouttag även högre upp vid sidan om fönstret (döljs av gardin) för julstjärnor och andra lampor en eurostickpropp.

Standarden har tagit bort rekommendationen om (städ)uttag under varje strömställare utom i vissa utrymmen. Jag tycker dessa uttag är bra i alla rum. Beror på var andra uttag sitter, de behöver inte sitta vid golvet, den nya standarden anger ingen höjd.
 
  • Gilla
Ingper och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Det kan vara klokt att titta omkring i ert nuvarande boende och se vilka uttag ni använder och var det saknas (grenuttag, förlängningssladdar). Även om boendet blir nytt så är det hyfsat troligt att om ni saknar uttag vid soffan idag så kommer ni göra det även i det nya huset.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
tommib
Hej!
Kul att bygga hus. Vi har några kompisar som nyligen gjort samma och efter att ha tittat på deras hus skulle jag föreslå följande:

Fler uttag än ni tror att ni behöver. Man har alltid för få. I ditt hus skulle jag försöka sätta ett uttag i varje hörn i sovrummen, dvs 4/rum. På det sättet behöver du inte dra massa förlängningssladdar till allt. I det stora sovrummet kanske jag skulle ha ett mitt på väggen mellan garderoberna också för sänglampor. I de mindre rummen skulle jag också sätta ett extra uttag bredvid dörren under strömbrytaren för dammsugare mm.
I kök skulle jag sätta gott om uttag ovan arbetsbänk. Tänk på att dela upp dessa på separata grupper också då man i köket ofta belastar rätt hårt (vattenkokare mm).
Något som är snyggt och enkelt är att sätta ett extra uttag vid varje fönster (eller åtminstone de där man vill ha fönsterlampor) som får en egen matning från centralen. Då kan du sätta ett astrour i centralen som styr fönsterbelysningen i alla fönster så att den tänds när det skymmer. Detta brukar gå att kombinera med en brytare som stänger av helt och kan "tvinga" på belysningen även om det är ljust. En av våra grannar har detta och jag är väldigt avundsjuk.

Som ett sista tips; Glöm inte nätverksuttagen! Vid nybyggnation anser jag att det är ett måste att dra nätverk till alla rum, minst två uttag (men jag skulle dra fyra, dvs 2 på vardera sida om varje rum) så att man kan koppla in datorer, mediaspelare, tv-apparater och annat. Att dra till bägge sidorna av rummet gör att man slipper dra långa patchkablar som går förbi dörröppningar mm. Det är mycket snack om trådlöst hit och dit men för streamingapplikationer så kommer det aldrig slå trådat. Tänk på att fler och fler apparater vill ha en internetanslutning och ju högre upplösning desto mer belastar man.

Lycka till med husbyggandet!
 
Ett rymligt mediaskåp är bra. Gärna med ett fyrvägsuttag i. Där ska mediaomvandlare, switch m.m samsas.
 
Om det är någonting jag verkligen saknar i vårt hus (2009) så är det en hel hög med nätverksuttag i klädkammaren. Den är väldigt rymlig och har plats för alla nätverksprylar. Dessutom har den från luft, så där blir aldrig instängt och varmt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Glöm inte uttag på utsidan om ni planerar uteplats(er). Det är också smart att dra fram tomrör till platser där man i framtiden kan se behov av el/tele/data. T ex garage, friggebod, attefallshus, utebelysning, eluttag i trädgården.

Finns behov av TV-antenn/parabol? Om ja, tänk på placering av antennuttag mm.
 
Eluttag utomhus till markis är bra att ha. Eller ja, det räcker ju med ett tomrör. Och ett rör upp till vinden för TV-antenn.

Och rör till larmet! Speciellt till sirén, brandvarnare och manöverpanel.
 
Det kommer inte bli billigt det här. :wow: (y)
 
  • Gilla
haavard och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla tips!
Är det någon som vet om man kan koppla brandlarm och tex. kontroll för av ugn/spis/vattenkokare till mobilen utan att ha något jätteavancerat system?
 
tommib
Patchpanel!
Keystonekontakter är bra, då kan man komplettera med fler uttag i panelen vartefter och behöver inte byta hela bara för att man kontakterar lite klantigt....
Glöm inte eluttagen vid patchpanelen bara. Jag skulle sätta den i den där klädkammaren på nedre plan, uppe vid tak så den inte stör möbleringen i övrigt så mycket. Tänk på att det behöver finnas plats bredvid för aktiv utrustning som router, switch (eller modem eller liknande), NAS mm.
 
tommib
Verisure (om du vill betala massor, se flertalet trådar här på forumet) är väl de enda som har en konsumentprodukt för detta. I så fall någon form av kontaktor till matningen till köket som kan stängas av via vBox men det blir en fullösning.
TeleTec säljer DSC larm som jag själv håller på att installera. Mycket möjligheter men lite krångligt att lära sig. Ingen telefonkoppling i dagsläget men jag och min Arduino jobbar på det :)
 
Nyfniken skrev:
Det kommer inte bli billigt det här. :wow: (y)
Tycker Bo Siltberg sammanfattar det väldigt bra. Och vad beträffar kostnaden - så länge inte varje brytare och varje uttag är KNX-styrt behöver det inte kosta så mycket mer (i arbetstid, sedan vad elfirman vill debitera är säkert annorlunda) om man lägger uttagen smart. Jag menar sätta dammsugaruttag och dubbeldosa vid varje väggbrytare när man ändå skall mata golvuttaget tar inte mycket tid. Likadant med extra uttag rund fönster.

Tycker också du skall gödsla runt arbetsbänk i köket. Jag byggde om köket 2013 och tyckte jag gödslade och det var tur för det är fullt. Kaffebryggare, vattenkokare, mikro, riskokare, köksTV, hushållsasistent, brödrost (jag är som du märker inte typen som plockar undan vardagsredskapen) och en mobil eller två på laddning så går det åt en del uttag. Och sedan kommer bekanta på besök och skall bara ladda alla sina prylar plus givetvis att frugan måste koppla in dammsugaren samtidigt som du kom på att du bara skulle ladda rakapparaten. Glöm inte uttag i badrum också för hårfön, rakapparat, trimmer och lite annat.

Ett tips är också att passa på att dra för larm om du skall ha det, mycket snyggare med infälld installation. Och jobbigt att springa på vinden efteråt för att dra kablar till alla kamerorna. Sedan behöver motorvärmaren ett rör. Och trefas till garaget. Och kanske motordriven garageport? Skall du stängsla in tomten kanske du skall förbereda dragning till grindar för inpassering, typ rfid-nyckel, kodläsare och elöppning.

Även vedboden kan behöva en lampa och ett uttag för elkedjesågen.

Utebelysning är ett annat kapitel som alltid glöms och som man svär över varje regnig kall måndagskväll då man skall lasta ut varor ur bilen. Se till att det finns draget för lampor som lyser upp ordentligt hela vägen från parkeringen till garaget och entrén. Och dra för sensorer om du vill ha det. Och som sagt, vare sig du skall stängsla in tomten eller bygga mur så fundera på belysning runt tomten. Jag tycker det är snyggt med lite belysningspollare (men smaken kan ju variera) runt om en mur. Sedan kanske uttag vid uteplats? Speciellt vid grillen, för drickakylen osv. Och kanske även ute i gräsmattan, har du stor tomt att klippa och kör elklippare kan det vara skönt att slippa långa sladdar. Eller så planerar du ett automowergarage redan nu med laddstation.

Ok, detta var ett spretigt inlägg men jag vet ju ingen om huset eller dess omgivning så jag får tänka ut alla möjliga scenarior.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Du har fått många bra råd redan, så nu kostar jag på mig att gå lite offtopic. När det ändå ska dras rör för elen, passa på att dra rör för högtalare med, samt larm och nätverk som redan nämnts.
Och som andra redan nämnt, glöm inte utsidan!
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.