Hej alla,

Vi har bott i vårt hus byggt 2001 i dryga 8 år nu och nästan hela tiden stört oss på köket. Under ett par år har vi nu roat oss med att demontera och flytta runt delar av köket, det är ju fördelen med att köket inte är platsbyggt utan modulbaserat, för att försöka hitta en bra lösning.
Men, hur vi än vrider och vänder på köket (bokstavligen), så hittar vi aldrig en lösning som känns bra, så nu ber jag allra ödmjukast om lite tankehjälp.

Det vi försökt åtgärda hela tiden är att vi saknar arbetsyta (i standardutförande finns det en bänkskiva på 90 cm) och ett vettigt skafferi samt förvaring för hushållsmaskiner och så.

Förutom de rent faktiska förutsättningarna, som förhoppningsvis framgår på bilderna, så är vi även öppna för att sätta igen dörren mot genomgångsrummet samt/eller byta plats på fönster och dörr på högra väggen för att på så sätt möjliggöra att möblera i hörnen och bygga ett kök i L- eller U-form.
Utanför köket på högra sidan ligger det en stenlagd uteplats.

Genomgångsrummet har flera fönster (och dörr) mot norrsidan så det blir ganska mörkt när man sätter igen dörrhålet, ett alternativ kan vara att istället sätta ett fönster i den väggen för att på så sätt ta del av ljuset och få möjligheten till bänkskåp. Dock är rummet betydligt lättare att använda när dörren är igensatt, otroligt svårt att möblera och nyttja som det är annars.

Vatten/avlopp finns längs norra väggen, men även längs den vänstra väggen, då det ligger ett badrum på andra sidan.

Köksöar har vi även haft en del varianter av genom åren, men har aldrig hittat en som känns lagom stor och funktionell.

Vi är 5 i familjen och har ofta gäster på middag så vi behöver ha plats för låt säga 8 personer som standard.

Någon som har en bra idé? Eller kan avråda oss från några alternativ? Själva har vi bollat så många alternativ de senaste åren så det är helt omöjligt att fatta ett beslut :(

kök möblerat.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök mått.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker ni att arbetsytan är för liten? Att man bommar till dörren och ställer en hörnskåp blir inte så mycket bättre eftersom det är svårt att utnyttja ett hörn. Kanske är din arbetsyta fel fördelat? Man ska ha ca 30cm avställning vid spishällen och ca 80cm mellan spis och diskho för att kunna arbeta bekvämt.
Försök planera från vänster 40 -60spis -60 diskmaskin - 40 - 60ho -50 blir ca 3.15m och ni bör klara er bra med den ytan, tycker jag. Eller flytta spisen till andra sidan fönster ? Känner inte dina förutsättningar men det skulle hjälpa om du kan omfördela arbetsytan....

Ställ dina högskåp och kyl/frys längst ut vid dörrarna och skapa en sammanhängande avställningsyta mellan dom i stället för 2 små bänkar längst ut så får du en stor bänk där i mitten som är mer användbar som avställningsyta, serveringsyta.

Kan vara att ditt matbord är för bred för ditt kök så kan du skaffa en smalare och längre bord typ 0,8m x 2,6 m?
gaia
 
Hej Gaia,

Tack för att du tog dig tiden att svara.
Bifogade bilder är hur köket såg ut i original - efter ett par år gjorde vi precis som du föreslog, möblerade om på kylskåpsväggen och samlade de i mitten. Blev mycket bättre så!

Matbordet är i den delen av rummet som inte syns på själva skissen. Det får plats där och även om man skulle kunna ha ett smalare så att det blir lite bättre så är det inte det som är stora problemet.
Min sambo brygger eget öl och behöver mycket öppen bänkyta för att få plats med alla sina byttor och grunkor, därför är vi i behov av större sammanhållen bänkyta.

Jag har ritat ett nytt förslag, som innebär att vi skiftar plats på dörr och fönster på högerväggen och kan möblera runt hörnet, men kan behålla dörröppningen till genomgångsrummet.

Skulle den här lösningen kunna fungera? Spisen hamnar ganska nära matplatsen - vilket kanske kan vara lite störande? Efter den sitter en lådhurts, diskmaskin och diskho. En lång arbetsbänk och avslutas sedan med ett platsbyggt skafferi mot dörröppningen mot genomgångsrummet. På motsatt vägg kyl, frys och högskåp med Ugn och Micro.

Ganska stor arbetstriangel när man sprider ut saker på tre av kökets väggar, även om när jag kollar på våra arbetsmönster i köket inte kommer att få så mycket längre till något.


kök v 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har svårt att se att det skulle kunna bli mycket bättre än på bilden i #3.
Skönt att slippa en massa överskåp.
Men var förvaras glas och porslin (när det inte står i diskmaskinen)?
Det måste vara nära diskmaskinen för att vara lätt att hantera.

Kanske att jag själv skulle föredragit en rf diskbänk med ho och vask,
och med plats för ett diskställ.
Men enkelho och träbänk verkar vara högsta mode nu...
 
Hej,

Tack för feedback.
Jo, jag vill också ha en rf med ho och vask, men det finns inte i Ikeas ritprogram, så det fick bli en godtycklig. Tanken är att diskbänken skall löpa in mot hörnet så att det som står där hamnar lite i skymundan.

Ja, frågan om glasförvaring och sådant kvarstår. Vet inte om det är så fifigt att ha även det i underskåp.

Det jag tänker mest på nu är diskmaskinens placering, som den är nu hamnar den mellan ho och spis, Kanske är det korkat och när den är öppen så kommer man behöva gå runt den för att komma åt vatten/hon.

Har även tänkt sätta en inbyggnadsugn under spishällen, och ta bort den ur pelaren för att slippa gå över golvytan med varma prylar.

Hoppas det är förbättrande tankar jag har så jag inte plockar bort de bra idéerna! :-/
 
Jag fick för mig att diskmaskinen var till vänster om diskhon på bilden.
I så fall är det perfekt för att lassa in tallrikar och annat porslin i lådorna bredvid till vänster.
Glasen är mycket lättare så de orkar man lyfta iväg lite längre.
Men i mellandelen av det vänstra högskåpet borde bli perfekt.
(Underdelen av skåpet kan passa för torra specerivaror.
Så ungefär har vi det.
Tre utdragbara lådor sväljer allt från smågodis och russin till mjöl och makaroner.)

En diskbänk som går in i hörnet, med ett diskställ längst in blir ju perfekt.
Fast arbetsbänken närmast spisen skall väl inte också vara diskbänk :confused:
Sätta diskhon på den vänstra bänkdelen?
 
Att det kan vara så klurigt!
När jag landat i en lösning som jag tycker verkar rimlig så ska jag också ta med den till några köksleverantörer för att se hur de kan förbättra den. Men då är det ju bra om jag har en ritning att utgå från, så all feedback är jättevälkommen.

Får se här om jag förstod dina idéer rätt:

Byter jag plats på DM och diskho så blir det mindre arbetsyta mot spisen. Istället för nuvarande 100 cm så landar jag på 40 (eller kanske 60 om jag möblerar om lite och får in ett annat skåp).

Flyttar jag ner DM till positionen närmast hörnet och flyttar diskhon till under fönstret på vänstra bänken så bli det bra med disk/DM - Men då får jag istället toklångt mellan vatten och spis/ugn. Då kanske jag får fundera på en liten ho till?
 
Tja, jag tror mer på den sista lösningen.
Så ofta tar man inte vatten mellan spis och ho faktiskt.
Potatis skalar man vid diskhon och fyller kastrullen med vatten där.
Osv.
Vad vatten och ugn har gemensamt förstår jag inte riktigt heller.

Jag har nu ca 130 cm mellan diskho och häll/ugn. Och det känns absolut inte "toklångt".
Tvärtom, det ger en bra arbetsbänk när vi bereder maten, klyver, strimlar, skivar osv.

Men det blir nog lättare att resonera om du lägger upp en vanlig enkel planritning där funktionerna är markerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.