20150102_114551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är två skjutdörrar som möts i hörnet och där står två reglar 45x170 och 45x120 mot varandra som står på en bit takfilt (det är den som syns uppvikt på bilden).
Det ljusgrå är tätskikt för utomhusbruk.

Problemet är alltså att vatten verkar dra in mellan tätskiktet och biten med takfilt som reglarna står på och resulterar i detta:

20150102_114622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglarna ser torra ut (det jag ser av dem) och isoleringen som ligger i hörnet mot reglarna är torr så vatten tränger bara in under takfilten vad det verkar.

Finns någon vettig tätmassa man kan dra på under foderbrädet?

Det är ca. 16 mm mellan brädan och betongen i springan som syns på bilden.
 
S
tycker du inte drar någon fog.
är snitt ytan målad på fodret?
 
Nej, snittytan är troligen inte målad. Firman som gjorde gjorde allt på en halv dag så någon målarfärg kan jag inte tänka mig att de hann få dit...
 
Är det en betongaltan som fortsätter in under väggen? I så fall kommer ju fukt alltid vandra genom betongen in i golvet...
 
S
anders07 skrev:
Nej, snittytan är troligen inte målad. Firman som gjorde gjorde allt på en halv dag så någon målarfärg kan jag inte tänka mig att de hann få dit...
då ska du absolut inte foga. bättre det är öppet så det torkar när slutar regna.
hellre då göra något åt all ren betong utvändigt
 
SBH skrev:
då ska du absolut inte foga. bättre det är öppet så det torkar när slutar regna.
hellre då göra något åt all ren betong utvändigt
Så du tycker alltså att det är bättre att vattnet har fritt att rinna in i huset?
Nej slipa bort allt tätskikt/färg och prima, för att sedan foga igen det med en fog som är avsedd för att foga betongelement. Sika har i sitt sortiment. Det måste vara ren betong annars fäster inte fogen ordentligt.
Hur är det gjort under trösklarna?
 
S
Matti_75 skrev:
Så du tycker alltså att det är bättre att vattnet har fritt att rinna in i huset?
Nej slipa bort allt tätskikt/färg och prima, för att sedan foga igen det med en fog som är avsedd för att foga betongelement. Sika har i sitt sortiment. Det måste vara ren betong annars fäster inte fogen ordentligt.
Hur är det gjort under trösklarna?
fogar man ändträet så får lättar fukt där. bättre om den var oljad/målad.
behandla all betong som står i regn/ute.
 
Hmmm...
Det är uppvärmt sovrum under så därifrån kommer ingen fukt upp. Utanför inglasningen av balkongen går en smal gång (utomhus) som är tätskiktad (det är den som syns som ljusgrå platta på bilden).

Det är tätskiktat under fönster/väggpartierna också så det kan jag inte få bort.

Det är alltså betongplatta underst som är tätskiktad och sen ligger det syllisolering under fönsterpartierna/skjutdörrar. I hörnet ligger det en bit takfilt ovanpå tätskiktet och på takfilten står reglarna som bygger hörnet.

Det är fall på gången bort från fönsterpartiet så det regn som rinner längs glaset ska rinna bort (inte in) men uppenbarligen kommer det ändå vatten in och det enda stället det kommer är under takfiltsbiten som ligger i hörnet.

När jag lyfter på takfilten kan jag se att det är helt blött under den och det verkar bli någon kapilläreffekt där mellan tätskikt och filt som drar in vatten. Ovanpå takfilten och trä är torrt.

20150102_114551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag foga som bilden visar, alltså bara mot takfilten och inte upp emot trä?
Vilken fog fungerar då mot tätskiktet och takfilt?
 
Bygg bara inte upp en kant så att ev vatten som kommer ovanpå takfilten inte kan rinna bort.
 
Ja, problemet är ju att filten är lite uppvikt. Jag funderar om jag ska försöka få bort så mycket som möjligt av filten och sen få in någon fogmassa så eventuellt vatten som rinner/regnar mot inte kan rinna inåt...
 
Det där lär ju aldrig bli riktigt tätt vilka idioter som byggt det så. Skulle gjutit en betong kant på minst 5 cm för att stoppa vattnet. Men klena du i fog men för eller senare kommer vattnet leta sej in.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
johan ivarsson skrev:
Det där lär ju aldrig bli riktigt tätt vilka idioter som byggt det så. Skulle gjutit en betong kant på minst 5 cm för att stoppa vattnet. Men klena du i fog men för eller senare kommer vattnet leta sej in.
precis. lite fog löser inte allt
 
Nä, så är det ju (även om lite latex kan göra underverk vid snekapade gipsskivor)...

Nu handlar det väl lite om att "rädda situationen"... Problemet är inte fönsterfirman egentligen utan firman som gjöt balkongendelen/gången som lade på för högt för ett de tyckte det blev bättre så med mindre tröskel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.