Har bygt ett uterum på 24m2, med tak och väggar. Mitt stora problem är att det REGNAR där, har mycket med kondens under taket. Fönsterna immar ochså mycket, men på utsidan.Vad har jag gjort fel??
 
  • romute.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är golvet uppbyggt?
Om det är diffusionsöppet kan det vara markfukt som är boven.
 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
Golvet är ett vanligt altangolv med springor, ca 3,5 mtr över mark, dock med ett förråd under. IMG_20150102_151024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20150102_151036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
utside.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har du isolerglas i ett ouppvärmt uterum så kan det nog lätt bildas imma på utsidan. Helt enkelt för lite värmeläckage genom rutan, dvs rutan är en kall yta där imma bildas.

Är det gjuten platta?
Nyligen?
Då kan det vara fukt från den.

Annars är det naturligt med takkondens i ett uterum. Det är ett inbyggt utrymme som håller högre temp än ute, och då blir det lätt kondens mot det kalla taket.
 
Har forsökt med presenning för att utesluta möjlighet för värme från mark
 
Även nya färska impregnerade trallbrädor brukar kunna hålla mycket fukt tills de torkat ut.
 
Trallbrädorna är nog torra, är från 2005. Men är betsade i 2014
 
Då tror jag du får tänka om gällande taket.
Takpapp, spont, luftspalt, isolering, åldersbeständig plast, valfritt innertak.
my two cents...
 
Jag håller med cust3000.
Problemet är nog taket.
Desto enklare och tunnare tak desto mer kondens.
Och omvänt blir det bättre ju mer påkostat taket är...
Kanalplast något bättre än enkelplast. osv...
+ att ett ouppvärmt utrymme behöver väldigt god ventilation.
 
Du kan ju pröva med att ta bort presenningen och öppna fönstren för att maximera vädringen. Se vad det gör.
Har du samma temp inne i uterummet som utanför så blir det ingen kondens.
Är det välventilerat så minskar ev högre luftfuktighet (liksom temp).
 
vent.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hadde ju hoppats på att det här recker med ventilation, det är öppet helt ut. Sen så är det samma temperatur inomhus som utomhus, kan skjilje 0,3C Men det blir nog undertak osv..
 
Förmodligen har du mycket kallare utomhus en molnfri höst/vinternatt.;)
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Är förrådet helt inbyggt med väggar runt om?
Då kan det vara markfukt från förrådet som stiger upp mot taket för att ventileras ut där du har öppet.
Pröva med att lägga ut billiga presenningar på marken i förrådet. Om det fungerar kan du lägga ut grus el singel el betongplattor ovanpå sedan.
 
  • Gilla
Carro123
  • Laddar…
Ja, det är väggar runt om förrådet, men med gott drag. Har presening på golvet i uterummet, men funkar dåligt...det bara regnar där inne....Så frågan är ju om jag har ett rum till 50 000 som inte kan användas ens till ett lagringsutrymme.....eller om jag måsta plocke ner taket och använda råspont och papp..... Har temperaturmätare båda ute och i rummet, och det skiljar väldigt lite....
 
Lars Hauglie skrev:
Har temperaturmätare båda ute och i rummet, och det skiljar väldigt lite....
Loggar du dessa temperaturer så du kan se att skillnaden är minimal även klara nätter.
Avkylningen kan vara avsevärd och göra att det blir stor tempskillnad på utsidan jmfr insidan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.