Haha! Takläggare med utklädnad ser jag framför mig. Dock ser jag inte hur mycket mer rationellt det skulle kunna bli. Möjligen kan det göra arbetet mer lustbetonat, åtminstone för resten av gänget.

Varför göra något enkelt när man kan göra det så underbart komplicerat som professorn sa.

Jag kan förstå att man knappt använder hjulet fast det funnits rätt många år. Hjulet kan ramla av och det är lätt att hitta syndabocken. Han som kom med den dumma idén. Bäst är att inget säga så har man inget ansvar. Utvecklingen tenderar att gå på sparlåga med ett sånt synsätt. Risken finns också att det blir färre timmar att debitera dvs tjänstefel. Dock kan det finns ett visst förhandlingsutrymme mellan säljare och köpare. Vill jag att jobbarna inte ska slita ut sig i onödan kan det tom godtas av en arbetsgivare som är human mot de anställda.

Men som det ser ut så tror jag att jag låter dom köra efter eget huvud och håller mig borta. Det är ju inte kul att nån har synpunkter på ens arbete heller. Skulle jag spackla själv vet jag att jag skulle göra det med lite tester först med lite arbetsbesparande metoder.
 
Spacklar själv en hel del och har funderat i dina banor...
Har en kollega som har en blå 200l plasttunna som han fyller med spackel och har en avtappning nertill, han slipper inte bärandet men kan blanda ett helt badrum i en smäll innan han börjar spackla.

Slang vette tusan om funkar, ett 3" rör möjligen, risken är väl att spacklet separera i transporten, i en pump så har man ju ett ganska högt tryck som skjuter spacklet framåt.

1000kg vet jag att många har som gräns med pump, ungefär där ligger tiden med rengöring osv
Jag resonerar som så att det inte är tiden, det är min kropp, rygg framförallt, som jag ska spara på...

Pumpar finns det från ca 2000kg /h till 6-8000 kg/ h kanske ännu mer med lastbil med pump

Kan någon bygga en enmans flytspackelpump så står jag först i kö :)
 
Har man en rejäl skylift så borde man kunna blanda i tunnan, skicka upp geggan i en skylift och sedan dra in en slang genom ett fönster och låta spacklet rinna ut. När man sedan är klar låter man resterande spackel rinna ut i en säck innan man spolar igenom tunna och slang.

Det borde funka med en trefot modell XXL och block och talja också.
 
Redigerat:
Min första tanke var att varje hink med vispat spackel lyfts upp och hälls i en tunna som sitter högt. I mitt fall bara i huvudhöjd. Hur snabbt separerar vatten och spacklet? Det är ju en synpunkt. Bäst vore då att en visp fortsätter att hålla satsen välblandad. En gubbe kan stå på en hög pall och vispa eller i enmansfallet vore en blandare som sköter sig själv en klar vinnare.

Man blandar då full tunna genom att hjälpa den inbyggda omröraren med en manuell visp, lyfter tunnan och rullar fram den till rummet. Typ.
 
S
Prova, men glöm inte att filma det. När ni rullar fram din hemmasnickrade mackapär med en 250kg tung tunna i huvudhöjd till rätt rum och skiten välter. Flytspackel 2m upp på väggen och en massa käbbel om vems fel det var.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Byt till en firma som vet vad dom håller på med och låt dom sedan lösa detta på egen hand...jag har använt en firma som flytspacklat flera gånger åt mig utan pump och det har gått hur bra som helst,
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Att flytspackla 25 m2 är inte ett speciellt stort projekt för dom som är proffs, och dom har inga problem med att bära in det som behövs. Varför tror så ofta "amatörer" att dom har bättre lösningar än dom som är proffs ????
 
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
elmont skrev:
Varför tror så ofta "amatörer" att dom har bättre lösningar än dom som är proffs ????
Måste man vara plattsättare för att komma på ett bästa sättet att förflytta ett par 100 kg smetig sörja givet ett specifikt uppdrag?
 
Varje nytt problem eller projekt sätter alltid igång mina tankar. En allmänteknisk bakgrund och många levnadsår med hus, bil och båtägande har gett allroundkunskaper som amatör.

Tror också att firman får sköta detta som dom vill men mina tankar kan jag inte få stopp på förrän jag har testat eller i teorin insett att det jag tänker mig redan finns till salu.

Jag flytspacklade 4 kvm på torpet och det blev helt ok och ganska enkelt med vanlig visp och hink.

Det går många timmar för materialanskaffning och rengöring när man tar hjälp av maskiner så jag börjar bli övertygad om att bara köra på med råstyrka och stenåldersverktyg.

Men som sagt tankar gör som dom vill. Dom kan jag inte stoppa. Just nu är det en lång skruv i ett avlångt kar. Skruven som är mer än en meter lång rör om smeten och trycker in den i ett långt rör där slangen sitter i rörets ände. En skruvpump alltså i princip. Halva skruven rör om i den avlånga baljan och resten trycker ut vällingen.
 
Nyfiken, nej men dom som spacklar golv flera ggr i månaden har troligen tänkt på alla lösningar som skulle kunna göra jobbet lättare. För oftast är det väl så att den "lösning" som en amatör ser på ett problem har proffsen testat för länge sedan.
 
Visst är det så. Dock har husägaren vissa fördelar med sin närhet till objektet. Logistiskt, historiskt och inte minst känslomässigt mer inställd på bästa för huset. Liksom plånboken. Det är gott om yrkesmän på sajten som är mer inställd på egna skrået och sin inkomst av förklarliga skäl. Inget fel i det. Dessvärre är det inte alltid det framkommer om det är proffset eller amatören som inlägget kommer från.

Mest proffs verkar det vara. Kanske bara min känsla?

Rätta mig om jag har fel!
 
För att klargöra min "position" så är jag icke ( gör dock några sporadiska inhopp hos vissa "utvalda") yrkesutövande sedan nått år tillbaka. Så jag har inget som helst intresse att hålla någon "om ryggen" däremot känns det som att jag, i alla fall till en del, kan hjälpa glada amatörer till att få en "sannare" bild av "livet" i byggsvängen.
 
Min teori är att av 100 idéer man kommer på så är 90 dåliga, 9 är okej och en är briljant. Och det finns bara ett sätt att ta reda på det, och det är att kasta ut dem och låta folk bedöma dem och sen testa om ingen har lyckats såga idéen.

Så ja, troligen är det enklast att bära flytspackel som idag men det betyder inte att man ska sluta ha idéer.
 
Nyfniken skrev:
Måste man vara plattsättare för att komma på ett bästa sättet att förflytta ett par 100 kg smetig sörja givet ett specifikt uppdrag?
Dom jag brukar använda är betongare i botten och gjuter mest men flytspacklar ibland varje dag i veckor...allt från badrum hemma hos privatpersoner till 100-tals m2 på byggen...
 
Enk Projektet skrev:
Dom jag brukar använda är betongare i botten och gjuter mest men flytspacklar ibland varje dag i veckor...allt från badrum hemma hos privatpersoner till 100-tals m2 på byggen...
Konstigt svar på frågan, men... Ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.