Hej! Jag har anlitat en golvläggare som lagt golv i sovrummet, det är ett trägolv han lagt direkt på foam och betong. Ingen plast. Dessutom torka han inte bort sågspån och damm som bildas vid sågning av golvet utan la det bara direkt på. Kan det bildas mögel nu eller är risken liten? Bor 2tr upp så det är inte BV.
 
Ingen som vet?
 
Någon mögelrisk finns det inte, det måste finnas fukt i plattan för det. Och bor du två trappor upp så har du mycket stora problem om det är fukt i plattan, dvs helt andra än mögelrisk under golvet.

Men naturligtvis borde han dammsugat golvet innan han la det, det är praxis och står i alla monteringsanvisningar för laminat och parkett.
Dock, ser det bra ut så är det ingen risk.
 
Dammsög gjorde vi innan men det dammar ju osv när han sågar i det nya golvet... Och det tog han inte bort...
 
Plast i mellanbjälklag behövs inte men rekommenderas om man har golvvärme. Sågspån och damm ska ju naturligtvis bort, att lämna det är oseriöst men det leder egentligen inte till något problem om det inte är så stora högar så det blir knölar...
 
Inget att bry sig om. Ditt betonggolv är torrt.
 
Tack för svar! Okej, alltså det var inte mycket men ändå lite spån här och där och lite damm från träet. Inga stora högar. Är bara oroad för mögel eller så?
 
Du behöver inte vara rädd för mögel, det som kan hända är att det bildas så stora högar med spån att golvet lyfts upp just där och då finns det risk för knarrljud.

Oseriöst som andra sagt
 
Otroligt att vissa hela tiden omtalar att någon är oseriös direkt utan att veta hur det egentligen ser ut.
TS har ju talat om att det är dammsuget innan läggning men att det kommit lite "damm" här och där under arbetets gång.
Man kan ju undrar om ni själv har rymddräkter och laboratoriemiljö med övertrycksventilation när ni bygger.
TS fråga är ok och det är absolut inget fel i den, speciellt om man inte är helt insatt i byggnation.
Men att hela tiden här på BH direkt omtala att det är oseriöst är att dra saker för långt och frmförallt "oseriöst".
Sagt av icke kategorien hantverkare men av en som lever i verkligheten :) :)
 
  • Gilla
Direktörpelle och 1 till
  • Laddar…
Om hantverkaren sågar golvet och låter sågspånet ligga kvar under golvet tycker åtminstone jag att det är "oseriöst"...
 
Men om du läser inlägg 7 från TS så är det lite damm från träet och lite spån här och där....
När är det inte oseriöst då? 10 små spån, 500 sågspån eller en säck med spån.?
Det är det som jag anser tenderar bli lite smått löjligt när man omtalar oseriösitet i tid och otid här på BH utan att veta vad det egentligen rör sig om.

Vi är alla olika och det som en TS anser som mycket kan ju av många andra anses som lite och därför kanske man borde vara försiktigare med uttrycken som oseriös innan man vet fakta. Och bara svara på frågan vilket då blir att det inte är någon fara vad avser mögelbildning.

Ditt svar i övrigt är ju bra... :)
 
Redigerat:
Tack för alla Svar! Nu vet jag iaf att jag inte behöver oroa mig för mögel! Hade vårt att sova inatt..
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Allt damm går ju inte att få bort, det är ju därför man primar ;)
 
AndersMalmgren skrev:
Allt damm går ju inte att få bort, det är ju därför man primar ;)
Du är nog den enda som primar på foam i så fall..... :) :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Allt damm går ju inte att få bort, det är ju därför man primar ;)
Primar på foam???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.