Hej folkens! Ny här och här kommer mitt premiärinlägg. Håll till godo!

Jomensåatteh.. I somras fick jag den goda idén att daunsajsa mitt boende på landet då någon klumpig fan hade sett till att min kvinna frambringade mig en son. Sagt och gjort, ett hus i närheten av min gamla gård dök upp, affär gjordes och det gamla blev sålt snabbt och smidigt till allas belåtenhet.

Det nya huset ligger precis som jag drömt om längst in på en återvändsväg i skogen med noll trafik av både riskelement för hunden och rostiga skåpbilar med svårlästa skyltar. Affären gav mig dessutom deg över till både garagebygge och surdegshipsterliv iförd skägg och sotarmössa i Ståkkålm. Yeah! Mer om det senare. Garagebygget alltså, det andra lär ni storskita i..

Till saken då. Huset hade ett enkelkopplat vattenburet system modell/ä, som smygsurvivalist gillar jag det systemet då det är självcirkulerande och inte behöver el. Tyvärr tog det två dygns bängeldande mitt i sommaren innan varmvattnet blev över pissljummet och jag vill kunna lämna kåken utan att allt fryser sönder.

Jag tänkte ut en lösning som innefattade en L/V-värmepump, en liten acktank med patron och en cirkulationspump. En lokal firma bedyrade att det skulle fungera såååå bra och det skakades hand.

Monterat, ROTAD och klar stod jag några veckor senare med en klart snygg installation i min ägo. Jag märker fort vid provdrift att inte alla element blir varma som de var innan. Firman - som säger sig leverera lösningar och inte dänger prylar rycker på axlarna.. Det som stör mig mest är att det är elementen i dusch och skithus som gått ner sig.

Systemet består av en stigare som matas av en dassig Presto-panna i köket, denna stigare delar på sig i övre trossbotten till olika grupper av element, ett på ovanvåningen och ett på undervåningen, färdas vidare ner i trossbotten för att sedan hjula in i pannan igen.

Jag inbillar mig att det måste vara en balans mellan de olika grupperna för att vattnet inte ska ta den lättaste vägen. Jag har luftat. Smort upp och fått loss alla elementventiler som ärgat fast. Stängt av de element som är varma. Kört olika farter på cirkpumpen.

Satan en sådan svada jag har. Har någon ett banbrytande tips som gör att jag kan skriva nästa inlägg i splendid isolation på muggen?

Edit. FYI är värmepumpen av märket ES. Den klappade ihop lite lagom innan jul. Axelryckarna kommer få en raketstart på 2015.
 
Redigerat:
  • Gilla
Swixalot
  • Laddar…
Låter som nå min svärfar kallar överfallssystem där varmvattnet stiger och sedan trillar ner i element och sen ner i pannan igen för att påbörja sin resa igen.

Så det jag misstänker du blir tvungen att göra är att strypa returen på elementen för att tvinga vattnet att gå vidare till nästa och så vidare! Om det är ena slingan som bara är kall kan du testa att strypa den varma slingan på returen innan pannan för att skapa mer flöde i den kalla slingan.

Mina lösa teorier
 
Gamla radiatorventiler? Posta gärna en bild på dessa samt radiatorer och anslutningarna. Hur många radiatorer? Hur gammalt är systemet?
 
Visst är det ett överfallsystem! Nu fick jag liv i elementet på muggen, det var gött. Jag försöker strypa element på de slingor som är varma som ni säger..

Ja. Gammalt. Kan tänka mig 40-50tal. Huset är byggt 1875. Tio radiatorer. Ett flertal av ventilerna satt fast i tätningen, men WD40, milt våld och stålborste omvände dem.
 
Lite återkoppling.. Felet var att systemet var fullt med baggel och efter spolning och byte av alla ventiler återkom fullgod funktion!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.