Kör off-site backup av viktig data till ett annat hus 50m bort. Börjar tröttna på att det tar flera dygn att göra en fullbackup och funderar på att uppgradera wifi-länken....är en 11b idag.


Finns det några 11ac accesspunkter med löstagbar antenn? Har riktad antenn på taket.

Denna ser också riktigt fin ut, men jag tvivlar på att priset är rätt:

http://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac/

http://www.proshop.se/Natverk-Acces...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Rimlig budget är cirka 1000spänn per nod.
 
...och hur funkar det när en ap har två antenner. Är det en antenn per frekvensband eller någon sorts mimo-setup? Tex dlink 1665
 
peternicklas
MathiasS skrev:
...och hur funkar det när en ap har två antenner. Är det en antenn per frekvensband eller någon sorts mimo-setup? Tex dlink 1665
Gräv ner en fiber så slipper du tänka på alla problem.
 
Kabel är inte möjligt pga asfalterad kommunal mark och två andra fastigheter mellan dessa hus.
 
Det priset verkar bara vara för antennen, inte accesspunkten.
 
Johan, om du avser priset Proshop så är jag nog överens om att det är för bra för att vara sant, men det kan inte vara för bara antennen eftersom antenn och AP är i ett stycke på NBE-5AC-19. Finns bara ett produktnr och det är allt i ett.
 
Då är det ju bara att hugga två exemplar! I övrigt tar ac-standarden hand om att maximera transmissionshastigheten i en riktining. Du behöver inte skruva i inställningarna.
 
Kollar leveranstid med proshop.
 
Nu har jag iaf beställt ett par Nanobeamar, kommer nog i nästa vecka. Återkommer med prestandarapport. 1100 spänn styck kostar dom föresten - rätt ok pris om det funkar så bra som jag tror.

nanobeam.PNG
 
Jag tror du kommer bli nöjd! Jag driftar ett nät med ett bra gäng ubiquiti AC pro-accesspunkter och det är helt klart väldigt bra prylar. Ser fram emot din rapport då jag på sikt ska uppgradera en länk också :)
 
Jag har ju bara drygt 50m att brygga, man blir ju lite sugen på att skjuta lite längre än så.....
 
Proshop levererade snabbt som attan. Nu är prylarna uppkopplade här på kontoret, med någon meter mellan antennerna, bara för att göra klart konfigurationen. Mycket enklare att göra det innan noderna sitter på varsitt hus.....

Mgmt-gui är lite seriösare än på mina D-linkar, men fortfarande enkelt att använda.

videofeed.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju inte riktigt relevant att testa fart med antennerna liggandes på golvet en meter ifrån varandra, men jag var ändå tvungen att testa lite... här två bluray rullar (cirka 20GB styck) och en live feed på NationalGeographic från satellit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.