Hejsan!

Jag har kikat lite på ett hus som kan vara intressant för mig men det har två brister som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa och tänkte be er om hjälp och förslag.

Huset är på 93kvm, enplanshus med delvis källare. I dagsläget har huset en el/vedpanna och vattenburet värmesystem. Det har en uppvärmningskostnad på ca 36.000:- /år beräknat på en person. Jag vill inte värma huset med elpanna då det känns alldeles för dyrt för mig. Vad är det bästa/enklaste/billigaste sättet att värma upp huset på? Huset ligger i norrbotten.

Sen så har huset energiklass F, och det känns inte heller helt okej. Vad kan jag göra åt det?
 
D09
Ved?
 
Ved är väl väldigt mycket jobb? Jag är ensamstående med ett litet barn och jobbar heltid.
 
D09
Då är nog alternativet att byta värmesystem till något annat.

Ved innebär en del arbete, även om man kan köpa sig fri genom färdigkluven, hemkörd etc men det ska staplas i vedbod och sedan bäras in och passa på vedpannan beroende på hur anläggningen ser ut.

Troligtvis får du en betydligt bättre ekonomi i anläggningen med ved.

Upplever du tidsbrist som det är idag så kanske det är bättre att kalkylera med att installera luft/vatten eller något liknande.

:)
 
Det är inte så mycket info att gå på. Pellets kan vara ett alternativ som ger en måttlig investering, måttlig arbetsinsats och en stor besparing jämfört med el. Ved innebär mer jobb för att hålla varmt, men hur mycket beror på var det är för system.

Vad man kan göra åt huset beror på huset, men isolera vinden brukar sägas vara lönsamt. Se över alla tätningslister och se till att dörrar och fönster är täta är så gott som gratis och kan ge en besparing om det är dåliga lister nu.
 
Men är en luftvattenpump ens värd att ha uppe i norrbotten? Jag har för mig att jag läst någonstans att de fungerar dåligt här uppe.

Pellets har jag hunnit fundera på, men jag vill inbilla mig att pellets kommer att bli svindyrt i framtiden även om det är överkomligt nu. Jag kan ingenting alls om sånt här utan har mest försökt googla mig fram.
 
Luftvattenvärmepump är under sämsta tänkbara omständigheter lika dyrt som elvärme. Eftersom sämsta tänkbara omständigheter aldrig varar under större delen av året så får du absolut en besparing av en luftvattenvärmepump om än inte lika stor som den skulle vara i Skåne.

Om du inte vill ha el, ved, pellets eller luftvattenvärmepump kvarstår i princip bergvärme eller markvärme. Utmärkta alternativ som ger låg driftkostnad. Nackdelen är hög kostnad för investeringen. Om du inte kan få fjärrvärme förstås. Bekvämt och driftsäkert och billigare än el.
 
Jag bor i dagsläget i ett radhus med fjärrvärme och jag är nöjd med fjärrvärmen. Mitt radhus är på 104kvm så det är till och med lite större än huset. Men här är det vanliga element, i huset är det vattenburen värme. Gör det någon skillnad? Och här var det redan draget fjärrvärme så det är inget jag betalat för. Jag har försökt googla mig fram till vad det kan kosta att dra fjärrvärme men jag har sett priser på allt mellan 40.000:- och 140.000:-

Steg ett gällande fjärrvärme är givetvis att ringa och höra mig för om det ens är draget för fjärrvärme i krokarna så kanske det är lättare att få ett hum om vad det kan tänkas kosta att installera.
 
Vad menar du med vanliga element? Fjärrvärme förutsätter vattenburen värme. Att det är vattenburen värme innebär att du är ganska fri att välja värmesystem. Hus som saknar vattenburen värme är mycket mer begränsade till antalet alternativ.
 
Redigerat:
Varför flytta om du befarar att det blir så mycket dyrare?

Och vad jag har förstått rör det sig om en vuxen och ett litet barn.
Bor ni inte bra där ni är?
Vänta och leta vidare tills du hittar något som inte bara passar ditt hjärta,
utan även din plånbok :)

Detta låter kanske lite Messerschmitt-aktigt, men...
 
Nej, nu bor vi i en hyresrätt som kostar ca 8000:- i månaden i ett område där jag absolut inte trivs. Jag har kikat runt på en hel massa hus och just nu känns det här huset mest intressant men det är just uppvärmningen som klämmer.

Och det är ju så jooooooobbigt att vänta på att hitta ett hus som är billigt att köpa, känns rätt, ligger i ett bra område och är billigt att äga. Det är så många andra som vill åt de husen. ;)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Huset ligger i Kalix. Visst är hus billiga här, men bara för att de är billiga så betyder inte det att det finns en uppsjö av hus att välja på. Jag har precis köpt mitt hus så att sälja är inget alternativ. Huset är för övrigt tilläggsisolerat och har treglasfönster (såg att någon skrev något om isoleringen).

När jag köpte huset hade jag helt bestämt mig för att dra in fjärrvärme när det kommer i gatan här utanför. Huset ligger mitt inne i centrum så Vasa värme som har fjärrvärmen här sa att de kommer att dra fjärrvärme i min gata, men de vet inte exakt när ännu. Det är fortfarande fjärrvärme som står högst upp på min lista, men nackdelen är att jag helst hade bytt värmesystem redan innan vintern och då är tyvärr inte fjärrvärme tillgängligt.

Men om det tydligen står mellan pellets eller att sälja så väntar jag hellre till fjärrvärme är möjligt.
 
Oj, nu hamnade det här i en gammal tråd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.