Hej!

Jag har ett rör på vinden med bristfällig isolering.
Röret går från duschen och ut genom en kallvind. Isoleringen ser ut att ha sett bättre dagar, så jag tänkte byta ut den. Dock blir jag inte klok på vilken isolering jag ska välja. Enligt samtal med besiktningsmannen för huset så skulle det vara en speciell isolering, men det skulle bara vara att åka till tex Hornbach och förklara vad jag skulle isolera så skulle de kunna visa mig vad jag behövde.
Igår var jag på Hornbach och fick enligt rekommendation där med mig en 55mm brandmatta hem.

När jag kollar runt på nätet ser jag dock att just brandmatta kanske inte är rätt för en sådan kanal, utan mer för tex frånluft för spisfläkt. Dessutom verkar 55mm vara för tunt, enligt många verkar rekommendationen vara minst 100mm.

Har läst om lamellmatta, nät-/brandmatta, isolerstrumpa, lambdavärden, glas- och stenull så nu känner jag mig mest bara,,, förrvirrad. Jag trodde att det inte skulle vara så konstigt, utan bara ta reda på vilken isolering man ska ha, köpa och montera - klart. Men det var det ju inte :)

Har ni några erfarenheter som kan hjälpa mig i mål?
Det jag undrar är:
  • Vilken typ av isolering ska man ha?
  • Hur tjock bör isoleringen vara?
  • Något speciellt man bör tänka på vid monteringen?
Det som skall isoleras är alltså ett rör som leder bort luft (och säkert en del fukt) från duschen, via en kalluftsvind och ut genom taket. Se bild nedan på röret där man ser gammal isolering som släppt.
isolering.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har du problem med att det bildas kondens i röret som droppar ner i duschen el läcker ut i skarvarna på vinden?
Om inte så behöver du inte göra något alls.
Om du har problem så är det bara att lägga på ytterligare ett lager utanpå den befintliga isoleringen.

En brandmatta är väl det vanligaste. Inte för att det behöver brandskyddas, utan för att det är en isolering som är gjord för att läggas runt rör. Du har både vindskyddspapp och "armering" typ hönsnät gissar jag. Det gör att det "bara" är att vira om och sno ihop nätet i skarven.

Principiellt kan du ha vilken isolering som helst runt den kanalen, och som alltid: ju tjockare desto bättre. Men här är syftet att förhindra kondensbildning av den fuktiga luften inne i röret. Det beror på dels vilken yttertemperatur det är, och dels på vilket luftflöde som går i kanalen, (och hur fuktig luften är samt vilken temperatur den har). Skulle tro att 5 - 10 cm isolering räcker.

Enklast, (och förmodligen tillräckligt), så lägger du mattan över röret och den befintliga isoleringen, och pressar in isoleringsmattan så tight det går mot röret vid vindsgolvet. Lägg bräd-/regelbitar längs med för att hålla isoleringen på plats. Då får du tjockare isolering, och viktigast - du isolerar den ev bristfälligt isolerade skarven.
 
Ok, tack för tipset. Där fick jag även svar på en annan fundering jag haft, dvs om det var lönt att behålla den gamla isoleringen istället för att ta bort den.
Kommer satsa på din lösning.

Stort tack Oldboy!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.