Rörmokaren har förberett värmerören med LK Väggbockstöd Grip (RSK 1877999) så att jag kan sätta skivor, men ser nu att på ett par ställen har han missat att kapa bockstödet till rätt längd/djup (OSB+gips).

Går detta att anpassa i efterhand eller måste jag plocka ner skivorna?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jigr
  • Laddar…
Den längst ner är lätt att kapa, är det bara den du syftar på eller är det båda?
 
Krilleman
Är väggen bakom öppen så går det ju ganska enkelt att demontera och kapa. Men jag antar att så inte är fallet.

Det är ju bara ena som är för lång. Eller sticker den översta ut mer på baksidan?

Det går att "knäcka" bort den del som är för lång med ett stort mått tålamod! Såga försiktigt med litet bågfilsblad, du ska inte gå igenom så du skadar skyddsröret utan bara har en tunn brottanvisning kvar. Det är inte mycket material i skarven som den är, men detta kan hjälpa.

Och försök sen "knäcka" loss biten som är för lång med en kniv eller dylikt.
 
Jag har för mig att ett 18mm kopparrör kan användas som skyddsrör på PEX-slangen när man kapar i väggbockstöden om det är kinkigt. Det räcker ju med en liten bit på 5-10cm, dock måste den vara väl avgradad så den inte skadar slangen.
 
Är det tex ett badrum så måste skyddsröret sticka utanför yttersta skivan
Skruva ner osv och kapa
 
krilleman_215 skrev:
...Det går att "knäcka" bort den del som är för lång med ett stort mått tålamod! Såga försiktigt med litet bågfilsblad, du ska inte gå igenom så du skadar skyddsröret utan bara har en tunn brottanvisning kvar. Det är inte mycket material i skarven som den är, men detta kan hjälpa.

Och försök sen "knäcka" loss biten som är för lång med en kniv eller dylikt.
Tack för tipset! Gjorde precis så och det funkade utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.