Hej och gott nytt år på er alla !

Jag håller på och river ett badrum som troligen är "renoverat" någon gång mellan 50 & 60-talet i vårat hus som är byggt 1936. I processen av detta så kan jag konstatera att golvet samt väggarna en dryg meter upp är täckta av ett cementliknande material som är gjutet på plats mot brädväggarna.

Även det gamla gjutjärnsbadkaret som är inbyggt har samma behandling.
badrum-rivning-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Materialet är stenhårt som kakel/klinker men dammar inget nämnvärt alls dock så ser man i brottytan att det innehåller fibrer som jag då misstänker kan vara asbest.
badrum-rivning-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om det ?
 
S
skulle inte tro det. men för att vara säker skicka in till labb.
annars rev du väl med mask på? vilket du ändå ska på dig när du river liknande matrial
 
Eternitskivorna jag haft här hemma har inte varit så "fibriga" i brottytan men jag skulle nog ändå hantera det där som om det vore asbest.
 
Man ser som sagt väldigt tydligt att bruket är uppblandat med något fibrigt. Det skumma är att det inte är några skivor utan ett 10-15mm tjockt lager med bruk. Så om det nu är så att fibrerna är asbest så måste de stått och blandat i det på plats, Gjorde folk det ens ?

Om det nu inte är asbest så skulle jag bra gärna vilja veta vad det kan vara istället. Glasfiberarmerad betong var väl inte direkt vanligt på 50-60 talet eller ?
 
S
MathiasS skrev:
Eternitskivorna jag haft här hemma har inte varit så "fibriga" i brottytan men jag skulle nog ändå hantera det där som om det vore asbest.
ja. nu är ju ytan putsad på träet. så eternitskivor är det ej.
( kan ju även vara gjuten, men det tror jag ej)
 
Redigerat av moderator:
S
Asbest skrev:
Man ser som sagt väldigt tydligt att bruket är uppblandat med något fibrigt. Det skumma är att det inte är några skivor utan ett 10-15mm tjockt lager med bruk. Så om det nu är så att fibrerna är asbest så måste de stått och blandat i det på plats, Gjorde folk det ens ?

Om det nu inte är asbest så skulle jag bra gärna vilja veta vad det kan vara istället. Glasfiberarmerad betong var väl inte direkt vanligt på 50-60 talet eller ?
jag skulle tro att badrummet renoverat senare.
 
Som svar på din fråga. JA asbest blandades för hand i allt från bruk till målarfärg så man kan aldrig veta var man hittar det. Det kom i stora säckar och hantverkarna blandade i det när man tyckte bruket var för blött och liknande. I ett badrum kan fixet till kaklet vara utan asbest men den fjärde är det asbest i. Så man kan aldrig veta.
I ditt fall skulle det mycket väl vara asbest som blandats i för att armera putsen. När du städar så se till att dammsugaren har filter som klarar av att filtrera bort eventuell asbest annars har du det i hela huset.
 
Som jag trodde då ja, Eftersom det inte dammar så kommer jag nog bara forsätta själv och se till att sanera noga efteråt. Kör partikelfilter i halvmask och engångsoverall bröten kastar jag genom fönstret på trädgårn så slipper man dra det genom hela huset. Har nån form av hepa filter i grovdamsugaren som troligen inte tar all skit så alternativet är väl att hyra en partikelsamlare eller bättre grovdamsugare då så man kan se till att få det så rent som möjligt.

Tack för alla svar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.