Hej!

Skall bygga altan i vår och har påbörjat schaktningen av jordlagret.

Pga platsbrist i höjd så blir regelverket i "ett plan" med reglar infästade med balkskor i samma plan som bärlinorna.

Ett par frågor lurar jag på;

1. Det borde väl räcka med L-formade balkskor för bärlinorna?

2. Det verkar lite lurigt att få till regelverket i våg "över hela ytan" - oavsett tvåvånings eller envånings regelverk - när man skall gjuta plintarna. Samtliga plintar måste ju liksom hamna exakt rätt i höjd, annars blir det ett evigt fipplande med mellanlägg. Iofs finns det justerbara stolpskor, men de är ju väsentligt dyrare än icke justerbara.
Så, efter en del lurande och bollande med svärfar, så framkom idén att snickra ihop ytterdelen av regelverket på plats, skruva fast balkskor på rätt ställen och palla upp hela baletten med typ pallbockar till rätt höjd, sätta dit formrören och tippa i betong och sedan ta en bärs och vänta på att det härdar. Är detta en framkomlig väg, eller är vi helt fel ute?

3. Var hittar man dimensioneringstabeller för bärlinor och reglar (avstånd mellan plintar resp. mellan bärlinor)? Jag har Dag Torstenssons bok, men den saknar mått för de dimensioner jag tänker mig (bärlina: 45x220, regel: 45x195)
 
Hyr en rotationslaser. Det är värt vartenda krona. Måtta sen in vartenda plint så är du hemma.
/CC
 
När jag byggde hus med min far och min morfar använde vi en genomskinlig vattenslang. När vi fått dit första plinten i lagom höjd, markerade vi var vattnet var. Sen var det bara att se till att inget vatten spilldes ut och måtta in resterande plintar.
 
Rotationslaser verkar ju intressant. Dock kvarstår ju det enkla faktum att man måste fippla dit varenda stolpsko i presi rätt höjd OCH se till att de inte sjunker under tiden betongen härdar. Vad är tricket här? Vad använder man lämpligast som mellanlägg/stöd?

Hur funkar en rotationslaser? Jag antar att man med precision kan justera höjden på svepet? Är de autonivellernade så jag slipper justera in stativet i våg?

Jag antar att man då först sätter bärlinan i husgrunden på önskad nivå, justerar in rotationslasern så den stryker underkanten och sedan fibblar dit varje stolpsko på motsvarande höjd?
 
Ja lasern sitter på ett gyro, så man behöver inte tänka på kalibrering. Man gör som du säger och sätter nivån på lämlig kant och sen placerar man varje balksko på samma höjd bara.

När du gjuter pallar du upp balkskorna från kanten på gjutrören. Två pinnar och en näve masonitbitar funkar bra. Var noga med att få balkskorna i linje.

Man får med en laser mottagare som piper när man har rätt höjd. Testa dig fram och märk upp positionen så ser du hur bra precision det är från gång till gång.
/CC
 
OK.
Tack för tipset! Känns som en lite mer hanterlig väg onekligen än att baxa hela regelstommen i våg...
 
chris47 skrev:
Hyr en rotationslaser. Det är värt vartenda krona. Måtta sen in vartenda plint så är du hemma.
/CC
Vet du var och hur mycket det kostar att hyra
 
Tjing!

Det vart i slutändan så att vi ändå vägde av en "prototyp" av regelstommen i stället för att väga av varje plint.

Bärlinor plus ett fåtal reglar sammanfogades "med justeringsmån" och pallades upp i våg och på rätt avstånd. Sedan finjusterades plinthålen och plintrören fixerades i lod. Stolpskor sattes på bärlinorna och sedan gjöt vi. Gick på ett par dagar utan att stressa.
Finessen som det känns är att nu sitter alla linor i stolpskor fastgjutna utan att det sitter i spänn någonstans, vilket det annars känns som det hade blivit. (Känns otroligt att samtliga stolpskor skulle hamna på exakt rätt ställe, och dessutom så är ju inte virket till bärlinorna alltid helt rakt...)

Iaf, för oss känns detta som en sjysst lösning som resulterat i ett hittills synnerligen förtroendeingivande regelverk, och det utan något direkt krångel (i ärlighetens namn skall ju sägas att det är svärfar som gjort det mesta av jobbet, och som ligger bakom tillvägagångssättet).

Btw, här finns en del bilder, och fler kommer: http://altanbygge.blogsome.com
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.