Ja som sagt var, nu när vintern stilla lagt sitt täcke så givs man tid att kontemplera och skissa över kommande projekt.

Till en början tänkte jag bygga ut altanen och sätta tak över detta för att få det lite mer användbart.

Just nu leker jag med tanken om att göra om det till ett uterum/extra vardagsrum så länge kylan tillåter.

Rummet skall ha en yta på 5x3 meter.

Det blir 3 fönster på ca. 10x13 3-glas isoler.
Samt en helglasad altandörr isolerglas.

ALTAN 5X3 METER färg MYASTJPG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spikläkt har jag bara ritat dit, fråga mig inte varför, men nu ser ni hur jag tänkt stommen iaf.
Jag glömde även rita dit plintar på under bärlinan i mitten.
Detta virke är tilltaget efter att jag bor i Sundsvall.

Notera att hammarbandet ej är fäst direkt på stolpen utan att ett urkap i stolpen motsvarandes hammarbandets storlek är gjord.

Går det att göra som jag gjort med väggpartiet? alltså att man bygger stommen så den passar mellan stolparna och reser partiet för att sedan fästa detta i golv och mot stolparna?

Grundarbetet har jag tänkt mig bestå av att jag gräver ur - lägger markduk - fyller på med makadam. För att sedan fylla på med cellplast mellan golvbjälklaget för att isolera.

På golvet sätts sedan 22mm spångolv - grålumpapp - laminatgolv.

Funkar detta? Isolerar detta nog?

Samt hur jag tänkt med väggpartiet:

ytterväggjpg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är väggen för litet isolerad???

Allt som allt, vad tror ni om dessa planer?

Funkar detta som uterum även vintertid?

Behöver jag ett annat sorts bygglov om jag gör på detta vis än för ett vanligt uterum?

Tacksam för all hjälp, åsikter och synpunkter.

Mvh
Christian
 
S
varför osb och träpanel?
 
1. Det räcker med 60 cm mellan spikläkten...
2. Isol räcker.
3. Skippa ångspärren. Skall ej finnas i konstruktioner som kallställs periodvis.

Osbn styvar väl upp konstruktionen.
 
Tack för input!

OSB bakom panelen är väll kanske egentligen överflödig.
Men den styvar väll upp det hela litegrann och gör det lättare att arbeta med innerpanelen när man fått dit isoleringen tycker jag. Samt att om jag skulle vilja ta bort panelen så är underarbetet gjort.
Jag gillar väl o göra allt lite extra stabilt antar jag..

60cm mellan spikläkten är tänkt precis som du säger jeppeknaster.
Skönt och höra att isoleringen kan tänkas räcka!

Angående ångspärren så är detta inget jag tänkt på faktiskt då jag tänkt att den skall stå varm mestadels hela tiden, men med betoning på mestadels så kanske det stämmer i detta fallet ja, således bör jag då skippa den? även om det dras el?

Gör jag detta är målet att jag vill kunna slänga upp ett långbord där ute på julafton och inte frysa, luftvärmepumpen sprutar rakt in och jag kan tänkas koppla in 1 element eller 2 max som hjälper till??

Då vet ni iaf målbilden med detta rum...

Tack för svaren!
 
  • Gilla
Tossi
  • Laddar…
Hur har du gjort dom ritningarna? Vilket program använde du? Jag söker nått program för att planera upp olika projekt så.
 
jag letade precis som du jesper85m!
lösningen? gamle goda paint.
pixel för pixel :)
 
rockfarbrorn skrev:
...
gamla goda paint.
pixel för pixel :)
Här tar vi inga genvägar inte (y)

Men med ditt sinne för perspektiv fungerar det ju.
För oss andra kan det bli så här :)
penrose_staircase.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Knockonwood haha! ja lite sådär kan det allt bli ibland! :D

Skämt åsido så vet jag att många har samma problem, att hitta ett program de kan rita i.
Själv så har jag börjat läsa om programet Autocad och skall försöka mig på det.

Däremot så fungerar Paint till väldigt mycket, det är bara att ladda kaffepannan och sitta (det tar naturligtvis mycket längre tid i paint) men med en 1månads liten knodd på bröstet och en hel kaffepanna så visst hinner man rätt långt på någon timma :)

Men man måste som sagt få med sig perspektiven som sagt!
Hur noga man vill vara är upp till var och en, denna är nästan 100% skalriktig då 1pixel motsvarar 1cm i verkligheten.
Men jag har inte gjort allt 100% utan jag ville skissa upp det först.

Vad tror folk om golvet?
Hur isolerar jag det för att slippa fukten underifrån? funkar det att göra som jag beskrivit?
 
rockfarbrorn skrev:
jag letade precis som du jesper85m!
lösningen? gamle goda paint.
pixel för pixel :)
Hahah riktigt bra gjort iaf. Trodde faktiskt det va något speciellt program
 
rockfarbrorn skrev:
...
Vad tror folk om golvet?
Hur isolerar jag det för att slippa fukten underifrån? funkar det att göra som jag beskrivit?
Jag personligen hade nog provat på det här:
Cellplastskivor under golvreglarna som blindbotten/vindtätning.
Lösull, kanske cellulosaisoleering, mellan golvreglarna upp till golvskivorna. Packa lösullen väl!
Och sedan golvskivor och laminat.
På marken skall man kanske lägga plast för att minimera fuktbelastningen.

Men jag är bara en glad amatör :)
 
S
hur menar du packa lösullen?
ullen skall vara ganska luftig, Ju kompaktare ett byggmaterial är desto mindre luft kan det magasinera. Ju mindre stillastående luft, desto sämre isolering.
 
SBH skrev:
hur menar du packa lösullen?...
Jag har sett lösull som blåsts in och lämnat stora "hål" = dålig isolering.
Ullen måste nog bli rätt "kompakt" för att man skall undvika sådana hål.
Och jag tror inte att man förlorar så mycket i isoleringsförmåga genom att "komprimera" ullen lite.
 
S
KnockOnWood skrev:
Jag har sett lösull som blåsts in och lämnat stora "hål" = dålig isolering.
Ullen måste nog bli rätt "kompakt" för att man skall undvika sådana hål.
Och jag tror inte att man förlorar så mycket i isoleringsförmåga genom att "komprimera" ullen lite.
så klart skall den vara rätt blåst. men skall ej packas. finns dom kollar detta innan dom lämnar jobbet.
sen finns det dom som bara blåser in rätt mängd i kubik, och skiter hur tjockt det blir
 
KnockOnWood skrev:
Jag personligen hade nog provat på det här:
Cellplastskivor under golvreglarna som blindbotten/vindtätning.
Lösull, kanske cellulosaisoleering, mellan golvreglarna upp till golvskivorna. Packa lösullen väl!
Och sedan golvskivor och laminat.
På marken skall man kanske lägga plast för att minimera fuktbelastningen.

Men jag är bara en glad amatör :)
ja cellplastskivor i botten som tätning låter ju rimligt, jag får ju ändå plats med 22cm isolering, dock hade jag funderat på mineralullsskivor här, är de ej att föredra tror du?

I vilket skede lägger jag plasten? Jag har tänkt mig markduk-makadam-cellplast-reglar-isolering annars?
 
Nja, jag fick uppfattningen att du hade luft under golvbjälklaget.

Annars blir det ju som den nu förhärskande "platta-på-mark" grunden.
Och då behövs ju ingen uppregling. Golvet vilar tryggt på betongplattan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.