Hej,

Någon som vet hur man åsskyddar ett hus på ett modernt sätt idag? Vår husleverantör verkar inte ha tänkt på att det kan vara bra med ett åsskydd - typ åskledare.

Någon som vet?

//Snäckan
 
Åskledare är väl knappast modernt?
Ett grovsskydd i mätartavlan, ett mellanskydd i elcentralen och ev. ett finskydd vid förbrukaren (dator, TV, stereo. m.m.) klarar i princip allt vad gäller åsknedslag. Ring ditt försäkringsbolag för de vet och ger dig dessutom sjävriskeliminering och premierabatt om du installerar ett godkänt åskskydd.

För övrigt skakade min elektriker på huvudet när jag själv nämnde åskledare.
 
Johan Gunverth skrev:
Åskledare är väl knappast modernt?
Ett grovsskydd i mätartavlan, ett mellanskydd i elcentralen och ev. ett finskydd vid förbrukaren (dator, TV, stereo. m.m.) klarar i princip allt vad gäller åsknedslag. Ring ditt försäkringsbolag för de vet och ger dig dessutom sjävriskeliminering och premierabatt om du installerar ett godkänt åskskydd.

För övrigt skakade min elektriker på huvudet när jag själv nämnde åskledare.
Alla prylar du nämner är till för att skydda elsystemet från överspänning orsakad av åska. En åskledare är till för att skydda själva byggnaden vid en direktträff. Man behöver både och.

Ett grovskydd i elcentralen gör dig inte glad ifall ett blixtnedslag förvandlar husgaveln till kaffeved.
 
Vi ska undersöka vidare. Bara igår slog blixten ned i 15 hus på Nacka/Värmdö! 2 hus fattade eld....

Jag tror att denna fråga är underskattad av fler husbyggare - man tror "det händer inte mig...".

På Ingarö slog blixten ned i ett berg förra veckan och kom upp i ett hus !

Visst kommer vi att skydda all elektrisk utrustning mot överslag, det är ju standard idag. Men vi är mer oroliga för vår säkerhet och brandrisken.

Vi vill ju inte att vårt Snäckhus brinner upp! ;)

// Snäckan

ps. Denna fråg tarvar en egen länk på vår hemsida. Ska på semester i fjällen en vecka, men sedan undersöker vi vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.