Har just läst AB-artikeln om Robert von Bahrs hus.
Det har tagit tio år och kostat 30 miljoner att förverkliga drömmen om det perfekta miljöhuset som producerar mer energi än det använder. Här återvinns till och med luften.
http://hemma.aftonbladet.se/2014/03/drommen-ett-unikt-ekohus-for-30-miljoner/

I god kvällstidningsanda funderar artikelförfattaren naturligtvis inte över hur miljövänligt det är att över huvud taget bygga en villa för 30 miljoner.

Men vänta! Det framläggs många bra tips för att spara energi:
3. Skaffa kylklampar och lägg dem ute
på vintern, sätt dem sedan i kylskåpet så
behöver inte kylskåpet använda elström
Ett modernt kylskåp drar 75 kWh/år. Tänk vad man kan spara med några kylklampar :cool:

Där finns andra godbitar också.
I konceptet ingår att lägga över inredandet på en svärdotter in spe.
Då kan det bli så här fint:
De maskulina träslagen är valda för att matcha Roberts personlighet.
Läs och njut, och börja bygga sedan, gummor och gubbar :)
 
Vilket skämt, ett klimatsmart hus på 500 kvadrat. Det hade nog varit klimatsmartare med en trea i ett flerfamiljshus.

Sen är det ju oerhört smart att driva bergvärmepumpen med solceller. Lär ju funka toppen mitt i vintern.
 
"det perfekta miljöhuset som producerar mer energi än det använder. "

EUREKA! Perpeteum Mobile är äntligen verklighet :rolleyes:

"Robert tilläggsisolerade och byggde Sveriges då största privata anläggning med solfångare och fick ner energiförbrukningen rejält."

"Allt värms upp genom en snillrik kombination av flera olika system, bland annat bergvärme, en vattenmantlad öppen spis och såväl solfångare som solceller. "

Och som vanligt blandas detta med att använda bergvärme, kaminer och solfångare ihop med att "få ner energiförbrukningen".

"Jag lever helt miljöneutralt."

Skulle vara intressant att se hur beräkningen ser ut, naturligtvis inkluderande framställningen av alla material i huset och själva byggandet av det. Undrar om grävmaskinerna som la grunden till de 500 kvm också gick på el via egna solceller. ;)

Det är säkert ett mycket intressant hus ur många aspekter, men denna typ av halleluja-artiklar blir mest bara patetiska. Vem vet, med lite tur kanske vi framöver får se en lite mer initierad artikel här på byggahus :)
 
Här återvinns till och med luften
Hur tror ni journalisten tänkte där?
 
KnockOnWood skrev:
Hur tror ni journalisten tänkte där?
Kanske är tätare än ett grodarsle så det finns ett system likt ubåtar😱
 
Hej alla,

Jag heter Remco och är en noob här på forumet. Hoppas ni kan hjälpa mig med följande fråga:
Vi jagar tomt just nu och skulle gärna prata med en arkitekt om alternativa lösningar/design till de hus från de etablerade husleverantörer. Är det någon som har bra (eller dåligt) erfarenhet med arkitekter här från Huddinge ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.