Hej!

Nu är det dags för min första renoveringstråd här på forumet. Jag har haft mycket nytta av att läsa i forumet på byggahus.se genom åren och nu är det dags att bidra lite själv också.

Huset är byggt 1927 och är ett trähus om 1,5 våning med brutet tak samt källare. Det är byggt på en sluttande tomt med en hel del synliga berghällar. Det är tyvärr ganska fuktigt i källaren då det är högt vattentryck från ovansidan av slänten och det är svårt att dränera runt huset på grund av berghällar i direkt anslutning. Det finns till och med synligt berg i ett hörn inne i källaren. Invändigt har källaren betonggolv och putsade väggar. Att inreda boyta i källaren är uteslutet med avseende på fuktproblematiken. Ett par avfuktare håller luftfuktigheten på rätt nivå men behöver tömmas ganska ofta.

Ett rum i källaren används idag som tvättstuga, men är ganska ofräscht så nu ska det renoveras! I grova drag ska golvbrunnarna bytas och golvet ska få klinkerplattor. Vidare ska vi gå igenom avlopp, vatten och el. Dessutom ska vi försöka vidta vissa åtgärder för att minska fukten. Allt är inte planerat i detalj utan det får klarna efterhand beroende på vad som döljer sig under betonggolvet.

Bifogar en bild på huset. Tvättstugan är det rum som har ett fönster till höger om källartrappan.

Min ambition med denna renoveringstråd är att dokumentera renoveringen och dela med mig av de problem jag stöter på längs vägen och hur jag med er hjälp löser dem för att komma vidare. Jag som skriver är en civilingenjör i maskinteknik som är intresserad av tekniska lösningar och gillar att arbeta med händerna. Jag flyttade till huset för 2,5 år sedan och har som princip att göra ALLT själv. Varför? För att jag är intresserad av att lära mig nya saker och för att det är en härlig kontrast till stillasittande kontorsjobb till vardags. Jag är alltså ingen hantverkare men vill göra jobbet så fackmannamässigt som möjligt. Ni får mer än gärna ställa frågor och ifrågasätta.

529621_10150804096055337_565841795_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Börjar med bilder på tvättstugan som den ser ut idag; inklusive all bråte. :)

Toaletten byttes för två år sedan. Den trasiga diskmaskinen ska givetvis bort från tvättstugan. mangeln var ett impulsköp på en loppis. Den var ju så vacker! Frågan är om den är användbar eller om den får komma tillbaka till loppisen... Elementet bör målas om och rördragningarna är "röriga".
2014-12-17 18.10.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Hyllan" tror jag finns där för att den omsluter en bergknalle, men det är bara en gissning. Det finns ingen som helst dokumentation från när huset byggdes.
2014-12-17 18.11.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra husägaren målade väggarna med silikatfärg för 4 år sedan. Dock verkar hörnet bakom strykbrädan ha missfärgats av fukt.
2014-12-17 18.11.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret är i dåligt skick men kommer inte att bytas nu under vintern. Jag funderar på att mura igen med glasblock istället för att sätta in ett nytt fönster. Skjuts dock på framtiden.
2014-12-17 18.11.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radioatorsystemets rör bör klamras tätare och pluggarna till tvättlinans öglor lossnar ur väggen...
2014-12-17 18.11.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörr saknas! För att passa i karmen ska dörrbladet vara 1750x755 mm.
2014-12-17 18.11.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvbrunnen under tvättmaskinen ser inge kul ut. Spilltratt till tvättmaskinen saknas och det droppar från röret som går till en övertrycksventil som sitter strax före varmvattenberedaren.
2014-12-17 18.11.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet har tydligen varit målat i omgångar och färgen flagar delvis. Dessutom är det inget fall mot golvbrunnarna. Tröskel vore ju bra att ha!
2014-12-17 18.13.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är mycket man vill åtgärda!
 
Finns det fler fönster i källaren?Sätt in ett nytt öppningsbart fönster istället för glasblock. Ponera att du står och tömmer tvättmaskinen och det börjar brinna i kåken, då är det bra att ha en utväg. Samtidigt som det går att vädra och ger bättre ljusinsläpp.
/
M
 
Det låter som om du borde byta övertrycksventilen om det droppar från det röret. Tappar du trycket i radiatorkretsen ?
 
Ser ut att saknas ventilation om det inte är en ventil till vänster om fönstret, svårt att se på bilden. Ventilation är viktigt i en tvättstuga och särskilt om du har lite fuktproblem
 
trojlee skrev:
Finns det fler fönster i källaren?Sätt in ett nytt öppningsbart fönster istället för glasblock. Ponera att du står och tömmer tvättmaskinen och det börjar brinna i kåken, då är det bra att ha en utväg. Samtidigt som det går att vädra och ger bättre ljusinsläpp.
/
M
Bra poäng angående utrymningsvägar. Dock har källaren redan två utgångar; en trappa som går upp till bostadshuset och en utvändig källartrappa.
 
Carla skrev:
Det låter som om du borde byta övertrycksventilen om det droppar från det röret. Tappar du trycket i radiatorkretsen ?
Bifogar en bild på övertrycksventilen. Röret till vänster i bild är kallvatten (från vattenmätaren) och röret till höger som går in i väggen fortsätter till varmvattenberedaren. Den blå hatten är märkt 9 bar. Från denna övertrycksventil går det ut ett spillrör (heter det så?) som mynnar intill golvbrunnen. Jag tänkte prova med att byta övertrycksventilen.
Vad är den stora pjäsen (märkt CTC 20) för något? Kan det vara en backventil?
2015-01-02 19.40.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Carla skrev:
Ser ut att saknas ventilation om det inte är en ventil till vänster om fönstret, svårt att se på bilden. Ventilation är viktigt i en tvättstuga och särskilt om du har lite fuktproblem
Jo, det är en ventil till vänster (sett från insidan) om fönstret. Eller ventil är kanske fel att kalla det. På utsidan sitter det ett galler och på insidan är det ett vitt plaströr med diameter 75 mm. Det bör väl sättas in någon ventil för att kunna reglera flödet framöver. För att avfuktaren ska orka sänka fuktigheten har röret pluggats.
 
Tvättmaskinen har temporärt flyttats till badrummet. Jag kopplade in ett t-rör och en kulventil på kallvatteninloppet till tvättstället. Avloppsanslutningen sitter med slangklämma efter vattenlåset. Jag fick förlänga avloppsslangen och byta till en längre inloppsslang. Biltema hade bra pris på anslutningsslangar.
2015-01-02 20.28.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dörr har efter lite pyssel kommit på plats. Den gamla dörrkarmen var i gott skick och satt ordentligt fast i väggarna. Jag valde alltså att anpassa dörrbladet till det lite udda dörrkarmsformatet.

Dörren köptes på rea för 250 kr på COOP Forum. Den var 2040x820 mm. Jag lyckade få loss överstycket utan att skada den övre spegeln och sedan kapade jag bort 280 mm från mitten av spegeln och från sidostyckena. Skarven på spegeln pluggades och limmades och sedan limmade jag fast överstycket och kapade "ryggen" på längden så att dörren fick rätt bredd. Gångjärn av gammaldags typ med tapp tyckte jag passade bäst i en gammaldags källare. Stämjärn och flatborr funkade fint för att få fast stängningsbleck och gångjärn i karm och dörr.
2014-12-29 21.06.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska bli intressant att följa!
;)
 
  • Gilla
FelixS
  • Laddar…
Här kommer bilder på den utrensade tvättstugan. Kanalfläkten än ansluten mot en befintlig väggenomföring och kommer förhoppningsvis att skapa tillräckligt undertryck i rummet för att betongdammet inte ska spridas till resten av huset.
2015-01-01 11.10.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-01 11.10.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-01 11.10.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-01 11.10.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-01 11.11.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-01-01 11.11.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilning av golv har börjat! :)

Golvbrunnarna ligger i en bädd av sand och grus. Det är oväntat mycket sand och den är rejält fuktig. :(
2015-01-01 16.12.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har identifierat golvbrunnen (tillverkad 1973-1991) på sida 4 i JAFOs broschyr om gamla golvbrunnar och därmed
"...ska golvbrunnen bytas ut för att följa GVKs branschregler. Denna regel finns även hos Säker Vattens branschregler för VVS."
https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar

Betonggolvet var ca 10 cm tjock och uppdelat i två skikt. Armering saknades. De gamla vita avloppsrören var oroväckande tunna och sköra. De är märkta "LUBONYL PVC AVL..." och efter att ha läst om PVC-rör i följande pdf har jag bestämt mig för att byta ut alla avloppsrör i golvet. Från början hade jag bara tänkt byta golvbrunnar, men nu växer projektet en aning.
http://www.lintec.se/AvloppstammarLivsl_VVSTeknik_o_InstallationApril2004.pdf
2015-01-01 17.42.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörändarna kapades rakt och pluggades för att slippa lukten av avlopp.
2015-01-01 17.51.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter bilade jag fram alla rör. Lite märkligt att WC-anslutningen hade orange rör. Kan de verkligen ha installerats samtidigt?
2015-01-02 17.28.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir ju helt klart lite klurigt att byta resten av avloppsrören då de försvinner in under väggen. Dessutom är det oklart om det är en y-koppling eller om de fortsätter som två parallella rör.
2015-01-02 17.29.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får nog bila upp golvet lokalt på andra sidan väggen för att byta rören som går under väggen. Dessvärre är det väldigt nära den plats där fastighetens inkommande vattenledning kommer upp ur golvet. Jag har tagit kontakt med kommunen för att ta reda på var fastighetens anslutningspunkter ligger för vatten och avlopp. Jag hoppas att de vill berätta var och hur man stänger av vattnet så att jag kan göra det själv när det behövs.
 
Spännande projekt! Håller på att slutföra min tvättstuga, skulle bara lägga klinker men slutar med uppbilning och byte av alla rör samt isolering och golvvärme. Så projekt växer ofta under resans gång :) men skönt att veta att avlopp och liknande är bytt sen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.