Skulle öppna en kopplingsdosa utomhus för att skarva på ett ytterliggare uttag till julbelysningen men stötte på motstånd i form av en fast- och halvt upprostad spårskruv (eller vad "orginalskruv" nu kallas...)

Försökte först med skruvdragaren och vanligt bits men den halkade snabbt ur och slet loss en del metall från skruven... >:(

Gick och grävde i verktygslådan, tog med ett antal skruvmejslar, men inte ens med den som passade bäst ville skruven röra på sig, utan resutlatet blev en ännu "rundare" skruv, med nästan inget spår kvar alls...  :p

Han nu insett att det nog inte går att skruva loss den utan det behövs andra metoder, alltså till frågan - vilka?

Vad rekommenderas för minsta möjliga åverkan på resten av installationen av kopplingsdosan?

 
En skruvutdragare kanske (om skruven inte är för klen)?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81086

Nackdelen med den är att om skruven sitter så djävligt så att skruvutdragaren går av, så kan det bli svårare att borra ut skruven om det behövs (eftersom skruvutdragaren är gjord av härdat stål).

Värme skall vara effektivt när det gäller att lossa fastrostade skruvar, har jag hört.
 
galento
Låter som kopplingsdosan är av metall,jag skulle borra bort skruvhuvudet om det är "infällt" i locket(och man inte får tag med en tång eller dyl).När Du fått bort locket kommer Du åt att spreja på lite 5-56 eller liknande på skruven och sticker resterande del av skruven ut kan Du försöka med lämpling tång att lirka loss den alternativt borra ur den (och ev gänga om)Är dosan risig i övrigt kanske det är bättre att byta ut den mot en ny.
 
galento skrev:
Låter som kopplingsdosan är av metall,jag skulle borra bort skruvhuvudet om det är "infällt" i locket(och man inte får tag med en tång eller dyl).När Du fått bort locket kommer Du åt att spreja på lite 5-56 eller liknande på skruven och sticker resterande del av skruven ut kan Du försöka med lämpling tång att lirka loss den alternativt borra ur den (och ev gänga om)Är dosan risig i övrigt kanske det är bättre att byta ut den mot en ny.
Håller med.

Värme kan, som någon skrev, vara ett bra sätt att får kärvande skruvar att lossa, men om du överväger värme - tänk dig nog för. Vad finns i närheten som kan smälta/förstöras. Vad kan börja brinna och bli seriöst illa?

 
Om du har plats.
Borra ett passande hål och slå i ett Torx-bits.
Hålet bör vara ca 0,5-1 mm mindre än Torx bitsen ytterdiameter beroende på vilken dimension det avser.
Min erfarenhet är att detta funkar bättre är Biltemas skruvutdragare (sk "grispittar").
 
hecke skrev:
Om du har plats.
Borra ett passande hål och slå i ett Torx-bits.
Hålet bör vara ca 0,5-1 mm mindre än Torx bitsen ytterdiameter beroende på vilken dimension det avser.
Min erfarenhet är att detta funkar bättre är Biltemas skruvutdragare (sk "grispittar").

Jag vill (vis av erfarenhet) varna för denna metod. Om bitsen går av när du försöker lossa kommer du sen att ha ett extremt stort bekymmer. Bitsen kan vara mycket hårda att borra i, om du senare försöker borra bort hela skallen.

En ide kan vara Rost-Flash som tillverkas av CRC, och som kyler ner samtidigt som det löser rost.
 
Jag brukar om skruvskallen är tillräcklig stor såga ett nytt spår med ett bågfilsblad och sedan använda en rejäl spårmejsel som passar i det nya spåret utan glapp. Brukar fungera...
 
Är det en skruv med kullrig skalle funkar en bra polygrip bra (om det finns plats runt om)
 
Borra upp, såga slå sönder, vadsomhelst så du får av locket utan att kapa kablarna.
Byt sen ut dosan mot något som tål klimatet.
 
swemax skrev:
Kanske detta kan vara något?

[länk]

Dock ingen egen erfarenhet.
det är bra grejor de :D
 
Om det fortfarande finns något kvar av skruven att få grepp om är en svetstång ett mycket användbart verktyg.Gärna förberett med rostlösare osv. Nyp åt HÅRT !!!
Lycka till!!
 
Jag brukar använda en huggmejsel.
Knacka på kanten av skruvskallen så brukar dom flesta skruvar lossna.
 
Vanlig sidavbitare. Håll 45 grader mot skruvskallen och vrid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.