Hej! vi funderar på att bygga ut (igen!) och min dröm har alltid varit att på ena gaveln bygga ut en våning (vi har ett två vånings nu) och den utbyggnaden skulle då innehålla sällskapsytor och den gavel skulle bestå av fönster på hela sidan och ev pardörrar mitt i och gaveln skulle då vara typ 8 kantig eller liknade, alltså inte helt rak! Vad heter det? om nu nån förstår vad jag menar! Har en bild i mitt huvud men inget namn :x Inte lätt att googla utan veta vad man ska skriva :(
 
Rita och lägg upp en bild
 
Burspråk?
 
Burspråk??
 
Är det någon form av brutet tak du menar ?
Eller menar du att gavelväggen skulle vara 8 kantig uppifrån sett ( om du ritar den på ett papper )?
 
Du vill kanske bygga en absid?
 
Micro skrev:
Är det någon form av brutet tak du menar ?
Eller menar du att gavelväggen skulle vara 8 kantig uppifrån sett ( om du ritar den på ett papper )?
Ja precis! Det sista du menar! Blir ju iofs ett enda stort burspråk! Finns det nått namn på detta ?
 
Du behöver ta reda på vad detaljplanen säger för ditt område. Du behöver med största sannolikhet bygglov för en sådan åtgärd oavsett vad detaljplanen säger. Både detaljplan och bygglov kan du få hjälp med på kommunens stadsbyggnadskontor.

Samfälligheten kan också ha satt upp egna regler för vad som gäller i ditt område. Om det är en bostadsrättsförening så måste du följa dessa (eller rösta fram nya regler på årsstämman). Om det bara är en samfällighet som styr upp snöskottning etc så har de ingen rätt att bestämma, men de kan försöka i a f.
 
Octagon :)
 
Immobil skrev:
Octagon :)
Jag tror inte att det är vad TS tänker sig.

UFC_74_Respect_Bout.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte? Ersätt nätet med väggar, fönster och/eller dörrar. ;)
 
MathiasS skrev:
Jag tror inte att det är vad TS tänker sig.

[bild]

Haha helt klart en väldigt intensiv "sällskapsyta" !


Med vänlig hälsning, fremax
 
Sök bilder på burspråk och absid.
Absid heter utbyggnaden på kyrkor vad jag kom fram till via google.
Så båda namnen är nog rätt.:p
 
Tackar för hjälp! Blir till att googla mer och fundera mer... :D
Bor på landet och sist på vägen har ca 400m till närmsta granne så så mkt regler gäller nog inte här:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.