KnockOnWood skrev:
när du ändå är på Jula och kikar på sågar så kan du köpa en sådan här:
[länk]
[bild]

Ser lite ranglig ut men håller bra för att såga ved på, jag har en liknande själv.
Tyvärr fungerade inte denna. För att kapa av 5 cm från ett vedträ på 30 cm så är stöttorna fel. Får bygga ett själv! Har ju ganska gått om tid nu när värmen har återkommit. :)
 
fredl skrev:
Tyvärr fungerade inte denna. För att kapa av 5 cm från ett vedträ på 30 cm så är stöttorna fel.
Du skall inte kapa av 5 cm, du skall dela dem på mitten till två 15 centimeters!

Vad har du tänkt att använda alla små 5 centimeters-klossarna till?
Bygga eko-lego :eek:

Men om avstånden mellan stöttorna inte passar är det ju bara att lägga ett par brädor,
råspont t. ex. i "krysset".
 
Redigerat:
fredl skrev:
Tyvärr fungerade inte denna. För att kapa av 5 cm från ett vedträ på 30 cm så är stöttorna fel. Får bygga ett själv! Har ju ganska gått om tid nu när värmen har återkommit. :)
köp en Biltema kap så slipper du alla bekymmer och en massa klabb
 
KnockOnWood skrev:
Du skall inte kapa av 5 cm, du skall dela dem på mitten till två 15 centimeters!

Vad har du tänkt att använda alla små 5 centimeters-klossarna till?
Bygga eko-lego :eek:

Men om avstånden mellan stöttorna inte passar är det ju bara att lägga ett par brädor,
råspont t. ex. i "krysset".
Jaha, du tänkte så... :)

Har faktiskt eldat klossarna också. Bra som tredje inlägg i kaminen. Normaleldning är 1 kg / h i vår lilla kamin så det funkar helt okej.

Nästa gång vi köper kamin så får den allt ta 30 cm vedträn! :9
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Elkludde skrev:
köp en Biltema kap så slipper du alla bekymmer och en massa klabb
Har inte plats för en vedkap i garaget eller ute vid veden.
 
Elkludde skrev:
Fel den kräver inte 16 A,10 A klarar 2200 W utan problem om man inte har 50 meter kabel på 1,5 m2
(min såg är på 2200 W) Biltemas är numera på 1800 W
Står rekommenderad säkring 16A på biltemas sida men jag håller med om att det borde funka med 10A om inte startströmmarna slår ut säkringen.
 
Fredrik_Lerum skrev:
Står rekommenderad säkring 16A på biltemas sida men jag håller med om att det borde funka med 10A om inte startströmmarna slår ut säkringen.
Som sagt så räcker det utan problem med 10 amp det är mjukstart på denna typ av motor
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.